Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumitrollet
#1464058
Hva er normal ladespenning på dynamoen V90 17mod?
Ladespenningen min veksler opp og ned mellom 12,7v og 14,3v. Ladespenningen varier veldig.
av Rådlös
#1464071
Du har fått riktiga svar, men ibland kan det vara roligt med en bild också (som säger samma sak)
Voltmeter.JPG
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 524 gånger
Bild
av Mumitrollet
#1464076
Rådlös skrev: tor 16 sep 2021, 18:06 Du har fått riktiga svar, men ibland kan det vara roligt med en bild också (som säger samma sak)

Voltmeter.JPGBild
Takk for informativt bilde 🙂👍

Det jeg synes er litt merkelig er at spenningen gjerne ligger på 12,7v mens jeg kjører, noe som da indikerer at batteriet er fulladet. Men når jeg bremser eller slipper opp gassen slik at bilen triller, så øker ladespenningen noen sekunder opp til 13-14v. Hva er det som skjer da?
av Xanthopteryx
#1464078
Mumitrollet skrev:Humör? 🤣
Ja. Den känns inte alltid... logisk. Har ibland kikat på battery sense under körning och den kan i vissa lägen få för sig att sluta ladda när man släpper gasen för att i nästa stund ladda i liknande situation. Men det är säkert något elektroniskt... =)

Medan jag skrev kom ett svar så:
Kan tänka mig att en del av logiken har att göra med just en kombo av bland annat laddstatus kombinerat med körningen. Man vill ju helst inte ladda när man kör då det kostar bränsle. Däremot vill man ladda när man saktar in då det inte är någon förlust (bättre att stoppa i ström än att värma bromsskivor).
Lägg därtill det extra batteriet för start-stopp som skall samverka i detta.
Kan även tänka mig att även omd et ser ut som att den inte laddar när du ligger på 12,7 så är det antagligen bara regulatorn som reglerar ner till 12,7 för att driva förbrukarna i bilen såsom lampor och datorer.
Apropå förbrukare så ja, det spelar ju in det också hur stor förbrukningen är just då. Exempelvis rövvärmen slår ju på och av (eller är variabelt effektreglerad vilket jag tvivlar på) vilket också då kan ha inverkan på vad bilens datorer hittar på.

Det är nog helt enkelt en drös parametrar som spelar roll här så tror det är svårt att få ett tydligt svar på när och varför vissa saker sker.
av Peter12345
#1464080
Mumitrollet skrev:Det jeg synes er litt merkelig er at spenningen gjerne ligger på 12,7v mens jeg kjører, noe som da indikerer at batteriet er fulladet. Men når jeg bremser eller slipper opp gassen slik at bilen triller, så øker ladespenningen noen sekunder opp til 13-14v. Hva er det som skjer da?
Om batteriet är fullladdat enligt BMS (laddstatus circa 85% SOC), spänningen ligger på 12.7V. Bilen använder kinetisk energi för att ladda batteriet bara vid bromsning eller motorbromsning (13-14.5V). Dessutom laddspänningen beror även på batteritemperatur.

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]