Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456672
Jag kan bara instämma. En riktig dikeskörning. Det som gnager lite är väl om min säljare bara drog till med ett ”kommer senare i år”… om det är någon fler som kunde ställa den här frågan till sin handlare vore det uppskattat, bara för att få det bekräftat.
#1456701
AndS skrev: lör 31 jul 2021, 16:42 Vad ör det för siffror du hittat? Globalt är väl det ca 75% Android och 25% IOS.
Det är Sverige som avses med siffrorna jag skrev. Jag bor i Sverige så mest relevant för mig.
Mobiltelefoner:
https://gs.statcounter.com/os-market-sh ... ile/sweden
Surfplattor:
https://gs.statcounter.com/os-market-sh ... let/sweden

Finns uppgifter för Europa, Världen osv. också.
/Bo
#1456711
Men i dessa siffror framgår ju inte vilken bil de kör och att merparten av de som köper Volvo har en Äppel-telefon?
Kanske kör de istället ZIL, GAZ, Tatra, UAZ, Volvo 244 DLS eller 264 TE :-)
Om merparten ens har körkort.... ;-)
#1456726
fjohan82 skrev: lör 31 jul 2021, 21:39 Men i dessa siffror framgår ju inte vilken bil de kör och att merparten av de som köper Volvo har en Äppel-telefon?
Kanske kör de istället ZIL, GAZ, Tatra, UAZ, Volvo 244 DLS eller 264 TE :-)
Om merparten ens har körkort.... ;-)
För de som ännu inte kör omkring i en Volvo borde väl procentsatserna stämma för Sverige. Vem som helst som går i bilbytartankar kan ju skaffa sig en ny Volvo (med Android Automotive). Man kan undra procentandelen iOS resp. Andriod i mobiltelefon resp. surfplatta för de som idag redan kör en modern Volvo med sensus eller Andriod Automotive.
Hur länge har det funnits Andriod Automotive i XC40 ren elbil? Ett och ett halvt år?
Finns CarPlay till den?
/Bo
#1456748
Bilar säljs globalt och det är den marknaden som styr, samt att Android är "öppen standard" som flera tillverkare använder där IOS är helt proprietär, dvs enbart Apple.
Så att utgå från Sverige som referens är kanske inte helt relevant. ;-)
#1456751
AndS skrev: sön 01 aug 2021, 08:02 Bilar säljs globalt och det är den marknaden som styr, samt att Android är "öppen standard" som flera tillverkare använder där IOS är helt proprietär, dvs enbart Apple.
Så att utgå från Sverige som referens är kanske inte helt relevant. ;-)
Nä lilla Sverige är väl kanske inte så relevant att se på i det stora hela?
Men Sverige ligger trots allt på 3:e plats (efter Kina och US) i försäljningstatestiken av Volvobilar av alla länder i världen första halvan 2021 enligt Volvo Cars årsredovisning.
Så nog finns goda skäl, tycker jag, att anpassa sig lite snabbare till Sveriges förhållanden än hittills vad gäller att kunna ansluta en iOS mobiltelefon eller surfplatta till en Android Automotive baserad Volvo än som tycks vara fallet. Speciellt mot bakgrund av vad mycket appar vi kan ha i en sådan enhet som man kan vilja använda i bilen också. De yngre som ju sitter med mobilen så mycket numera, de tycker nog det är konstigt att inte kunna ansluta sin iPhone via CarPlay till en ny Android Automotive baserade Volvo. Vi äldre, som mig, kanske det inte är lika brådis att få sina mobila appar via CarPlay att funka. Men det finns säkert, gissar jag, många ”seniorsurfare” som har eller snart har en Volvo med Android Automotive som skulle uppskatta att kunna ansluta sin iPhone till Volvo via CarPlay. Men det är väl komplicerat, dyrt och eller mer eller mindre ointressant att numer kunna ansluta en enhet med iOS till en ny Volvo med Android Automotive, vad vet jag? Varför göra livet lättare för en konkurrents användare som har iOS när vi nu satsar på Google Android, kanske Volvo resonerar? Ligger nära till hands tro så men det är ju bara en vild spekulation. Jag bara noterar sakernas tillstånd i dagsläget, att Volvo levererar bilar nu som inte har samma funktionalitet som t.ex. föregående årsmodell har som CarPlay (jo jag vet bilarna hade Sensus då och där funkar CarPlay).
Nu kanske nån tänker: vad är det här för sur gubbe. Men betänk då: jag har kört Volvo sen 1979 med undantag av några snesteg. Jag skall hämta en V90 T6 Recharge Inscription 2022:a nu till veckan v.31). Jag använder iPhone. Så visst intresse har jag vad Volvo levererar för funtionalitet i nya bilar, nu och ev. i framtiden. Innan jag beställde min V90 i februari kikade jag för första gången på andra bilfabrikat mer seriöst. Funderade på en ren elbil nämligen men fann ingen som tilltalade mig av de jag kika på. Så det blev att falla tillbaka i gamla hjulspår igen, en Volvo men en laddhybrid. Vi får väl se hur nöjd jag blir med den men jag vet ju redan från början att Volvo plockat bort en del användbara funktioner som finns på 2021:or. Och att CarPlay inte finns (än och om/när det kommer för Android Automotive baserade Volvobilar har jag ingen aning om). Och som grädde på moset att Volvo Cars appen bara har 3 av 12 funktioner ännu för 2022:or med Android Automotive. Sammantaget inte så imponerande för en ny Volvo idag på dessa områden. Men min nya V90 kommer förhoppningsvis vara bra på många andra sätt och vis, det har jag förhoppning om.
/Bo
Senast redigerad av 7 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1456756
SundanceKid skrev: sön 01 aug 2021, 10:01 Ändå helt rätt att gå åt Google-hållet. Tror att det kan bli grymt på sikt.
Hörde att det fanns problem med att koppla samman med Apple carplay så det kan dröja.
Jag hoppas så jag också, att gå åt Goggle-hållet blir bra på sikt. Men det är lite illavarslande att det går trögt få till stöd för iOS igen för Volvo, nu i Android Automotive baserad Volvo. Kanske det flyter på bättre i framtiden när de väl får till det med iOS enheter och CarPlay igen i nya bilar.
/Bo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]