Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1372566
Ja. Rullomkretssen får du inte förändra mer än max +- 5%.
Men... att ändra från 17 tum till 20 tum behöver inte ändra rullomkrets. Det ändrar bara storleken på fälgen och då bli det till att ha tunnare däck om man har större fälg.
av AndS
#1372585
Att använda större fälgar utan att öka omkrets innebär i de flesta fall försämrad åkkomfort pga att du då behöver lägre profil och får tyngre fälgar med större ofjädrad vikt, sedan får du själv avgöra hur du och om du märker det.
Kan också innebära att du bör göra uppdatering av programvara för styrutslag, vilket jag anser att man ska göra, men det finns även här de som avstår.
Väljer du dessutom bredd på fälg/däck som gör att de blir bredare så blir i de flesta fall bilen spårkänsligare på väg med sämre beläggning.
Utifrån din fråga utgår jag från att du väljer fälgar/däck som Volvo har som standard, gör du inte det får du också ha koll på hur de breddar (inåt respektive utåt).
av Peter1963
#1372587
Ok bra svar där angående styrutslag, det var just såna saker jag funderade på. Jag kommer att hålla mig till samma bredd som original och ET men för att kunna ha samma rullomkrets som original så blir det väldigt låg profil.
Om rullomkretsen ändras mer än vad man borde, kan det påverka bilens elektronik på andra sätt, tänker på automatisk inbromsning, parkeringshjälp, automatlådan osv
av 20FJan
#1372588
Bör inte bli några större problem inom rimliga gränser, största problemet är väl att du får felvisning och riskerar fortkörningsböter om du inte tänker på att hålla under på hastighetsmätaren.

På min Chrysler blev det så att den hade svårt att hålla lockup i 6an (högsta växeln) vid minsta motlut, men går att köra lugnt eller lägga i en lägre växel manuellt för att undvika det.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1372598
@20FJan, snarare tvärtom, att den visar mer korrekt. Dvs att du faktiskt kör i GPS-70km/h när mätaren visar 70km/h.
av 20FJan
#1372607
Det beror ju på vad du har för felvisning innan.. jag hade nästan noll i felvisning med orginal-hjul, med hjul som är på gränsen för stora i godkänd rullomkrets har man då 105 km/h när bilen visar 100km/h.

Oavsett blir ju risken för böter högre om man brukar köra lite fort och inte är medveten om att visningen ändras.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1372630
@20FJan, självklart. Alltid bra att stämma av med GPS oavsett tänker jag. Min förra bil kom från fabrik på 15", när jag kastade på 19" så visade den nästan på pricken korrekt mot mätaren. 15" på bilen visade nästan 5km/h "för lågt". Med V90n har jag inte testat ännu men hörde om en annan som med 20" (tror jag) fick en riktig hastighet på 37 när han körde i 40.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]