Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SlöD3
#1307257
Dags för ny tjänstebil och givetvis står det mellan de sedvanliga tyskarna; Audi, BMW, Mercedes och givetvis Volvo.
Valet står egentligen mellan dessa:
Audi A6
BMW 5-serie
Mercedes E-klass
Volvo V90 CC
Volvo XC60

Hur kom ni fram till valet Volvo? Vad var det avgörande slaget? Vilken bil valde du med vilken utrustning - motivera gärna.

Ska även för första gången använda TCO (total cost of ownership) istället för PBB, hur såg era kalkyler ut?

Ha en fin kväll! :)
av stevvee
#1307262
SlöD3 skrev:Dags för ny tjänstebil och givetvis står det mellan de sedvanliga tyskarna; Audi, BMW, Mercedes och givetvis Volvo.
Valet står egentligen mellan dessa:
Audi A6
BMW 5-serie
Mercedes E-klass
Volvo V90 CC
Volvo XC60

Hur kom ni fram till valet Volvo? Vad var det avgörande slaget? Vilken bil valde du med vilken utrustning - motivera gärna.

Ska även för första gången använda TCO (total cost of ownership) istället för PBB, hur såg era kalkyler ut?

Ha en fin kväll! :)
Enda vettiga alternativet med laddhybrid.
av Xanthopteryx
#1307264
Hade börjat fundera på ny bil (van av hur det fungerar hos mig så kan sådana beslut ta tid - lång tid) så gick i tankarna på en ny Mazda 6 (som vi hade då). Kikade på den, kollade priser, vad man fick e.t.c. Mazda börjar också numera klassa sig till gruppen dyrare bilar och de kör med konceptet tre färdiga paket så vill man ha alla säkerhetsgrejorna (vilket vi vill såklart - säkerhet skall inte snålas på) så fick vi skit vi inte ville ha (läderklädsel, tonade rutor e.t.c.). SÅ visste jag också att en ny modell var på väg med bland annat bättre HUD-lösning.

Började även snegla in på V90 som då hade funnits relativt kort tag och där blev kostnaden mot Mazdan inte så extremt mycket högre men då fick vi vad vi ville ha och slapp det vi inte ville ha. Tester på nätet visade då även att Volvos filhållarassistans (PA) var överlägsen den Mazda hade då (sedan kan ju saker ändras med uppdateringar såklart). Började därmed provköra, klura, ta inte lite testofferter med mera, samtidigt väntandes på nyheter om vad Mazda skulle göra på sin kommande uppgradering av sexan som jag hört det ryktas om.

Men... Mazdan dog en tragisk död på E18 (inblandad fru klarade sig med lättare skador i form av ont i handleder och psykiska krämpor) och då blev det lite småbråttom att fixa en ny bil. Väldigt bråttom faktiskt. En offert hade vi som var bra på ett ställe som låg nära, nya Mazdan hade ju inte kommit än (detta var våren 2017) så jag stegade in till Volvohandlare, sade att kan du fixa en lämplig bil (typ V70) till rimlig penning som ni köper tillbaka sedan så gör vi affär nu.
Han fick fram en helt okej V70 på under två veckor till en rimlig penning (som jag sedan sålde tillbaka till en.. tja, helt okej förlust trots allt måste jag nog säga) och vi beställde därmed en V90 av årsmodell 2018.
Självklart med alla säkerhetsgrejorna (bara blunda och betala...) och tack vare vårat letande under många månader med otaliga provkörningar så visste vi ju ungefär vad vi ville ha. Lite småjusteringar under väntan på leverans (typ sex månaders väntan...) och så var det klart för en ny bil.

Så:
Många faktorer där de viktigaste nog var att det blev bråttom, Mazda hann inte med sin uppgraderade sexa och Volvos outstanding säkerhet.
av Malmstroem
#1307265
Jag är inte direkt trogen...

Kör Volvo nu. Förra bilen var en A6. Innan dess en BMW 520. Innan den en XC70.

Nu blev det en XC90 istället för V90 CC den här gången. Säkerheten, utrymmet, VoC med värmare och att priset inte är lika högt som en Q7 med likvärdig utrustning var huvudorsaken. Sedan bidrog det att jag sitter välidgt bra i Volvos stolar.

Vill du ha lite utrustning så brukar Volvo vara rätt konkurrenskraftiga sett till vad den totala kostnaden blir. Passat är väl ännu vettigare -- men jag vill inte köra en folkvagn. :sick:
av Gorban
#1307279
Har kört BMW 5-serie i flera år. Jag hamnade mellan modellbyten och ville inte ha en tredje 520d av samma generation på raken samtidigt som V90 kom och man fick mycket teknik för pengarna så det landade på en D5 Inscription med massa lullull.

Nu kräver arbetsgivaren laddhybrid och erbjuder både T8 Inscription och R-design eller 530e. Det valet är enkelt och till Volvos fördel. Mer effekt, mer lyx och mer teknik i T8 än vad jag kan få in i kalkylen hos BMW.

Saknar väghållningen hos BMW dock. Volvo är inte i närheten.
av refbob
#1307281
Har man 10 bpb så räcker det inte till en vettigt utrustad Audi eller BMW. Nu blir det en bra specad V90 CC. V90 ligger väl framme mot dem tyska nu. Känns väl så modern som en BMW. Och Audi A6 är ju väldigt dyr....
av TomasGBG
#1307284
Kombinationen herrgårdsvagn och hybrid.
Varken Mercedes eller BMW hade det i programmet för knappt 2 år sedan. Nu sneglar jag dock på E300de och hoppas de får till batteriplaceringen tills det är dags att byta Volvon.
Användarvisningsbild
av V9097
#1307410
Jag gillar Volvo, har alltid gjort. Det är nog en stor del av förklaringen. Dock har jag alltid gillat BMW ännu mer.

Sen är vi rätt begränsade i vårt tjänstebilsavtal. Fick in en basutrustad 520d i kalkylen, men valde ändå Volvon pga av att jag ville ha AWD, dieselvärmare, Pilot assist, VOC, metallic, keyless mm. Med 5-serien hade jag inte ens fått adaptiv farthållare. 3-serien är för liten för familjen.

Passat hade jag kunnat ta, men kände inte för det. V90 känns trevligare på alla sätt jämfört med Passaten.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]