Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ateam
#1298609
Har en xc90-18 som jag upplever att det är svårt att få upp motorhuven......
När man "öppnat" huven så måste jag trycka upp den för att komma åt att fylla på spolarvätska
Var inne och pratade med min st som menade på att dom sådana.......och det skulle vara ett vanligt fel på just xc90
Nån mer som upplever samma sak på xc90?
av uniformerad
#1298613
ateam skrev: tis 12 feb 2019, 00:17 Har en xc90-18 som jag upplever att det är svårt att få upp motorhuven......
När man "öppnat" huven så måste jag trycka upp den för att komma åt att fylla på spolarvätska
Var inne och pratade med min st som menade på att dom sådana.......och det skulle vara ett vanligt fel på just xc90
Nån mer som upplever samma sak på xc90?
Upplever precis samma sak, men istället för att se det som ett fel så tycker jag att det är en fördel, huven går upp, och jag lyfter upp den till den höjd som passar för det jag skall göra.
Slipper oroa mig för att den ska slå upp i garagetaket eller liknande.
av Xanthopteryx
#1298625
Den skall fungera så: Pyser upp till en 'normal' vinkel men behöver man så kan man trycka upp den rätt opp (få förunnat i dagens läge känns det som - fattar inte varför inte alla bilar erbjuder detta)
av kenjoh4
#1298634
Är väl samma på S90 m-18. Synd att mekaniker på Verkstad inte är insatta utan säger att det är ett vanligt fel på modellen när det ska vara just så att den går upp mjuk en bit och sedan får man trycka resten själv.
av ateam
#1298643
Xanthopteryx skrev: tis 12 feb 2019, 08:06 Den skall fungera så: Pyser upp till en 'normal' vinkel men behöver man så kan man trycka upp den rätt opp (få förunnat i dagens läge känns det som - fattar inte varför inte alla bilar erbjuder detta)
problemet är att den inte "pyser" upp utan jag får trycka upp den ifrån start, ca 25-30 cm upp så verkar dämparen ta över men då blir väldigt trögt att få upp huven
Användarvisningsbild
av grillchips
#1298650
Samma här, dock en V90. Instämmer i att även jag ser det som praktiskt, på förra bilen var det 100% upp eller 100% ner. Sällan det är ett problem egentligen men ja, det finns säkert situationer då det är smidigt.

Jag upplever däremot inte att huven är trög, däremot följsam, vilket kanske kan upplevas annorlunda av andra.
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1298725
ateam skrev:Har en xc90-18 som jag upplever att det är svårt att få upp motorhuven......
När man "öppnat" huven så måste jag trycka upp den för att komma åt att fylla på spolarvätska
Var inne och pratade med min st som menade på att dom sådana.......och det skulle vara ett vanligt fel på just xc90
Nån mer som upplever samma sak på xc90?
Jag tycker detta är en fördel.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]