Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av energia
#1265670
Xanthopteryx skrev: mån 20 aug 2018, 15:27 Har för övrigt tidigare lagt en film på när vi testar fyrhjulsdriften på bilen i en extremt brant backe där det var redigt halt. Tyvärr visar inte filmen hur brant och halt det är, men ja - hade aldrig kommit igång där utan en vettig fyrhjulsdrift. Jag experimenterar här för att se vad den gör så därför kan det se tvekande ut men de tillfällen (utanför film) som jag bara gasade på så bara åkte bilen iväg utan problem. Det är även redigt trångt så jag vill inte halka in i stenar och skit som är på sidorna.
Haha, ja jag vet inte om det var bra reklam för AWD'n :) Ser mest ut som att den i vissa läsen bara spinner utan att hitta någon stans att fördela kraften till där det fins grepp...

Som du säger ser det inte särskilt brant ut... :ninja:
#1265673
Notera när framhjulen låser när jag backar. Lite för hög fart så får du inte stopp. Vågar definitivt inte åka nedför. Sedan så, som jag sade, experimenterar jag här med olika gas etc. Haldex och liknande kräver att det roterar för att kraften skall kunna omfördelas, exempelvis höger/vänster. Om jag fortsatt gasa där skulle de krupit iväg. Nu släppte jag direkt för att jag inte vill köra runt kvarteret femtioelva gånger. Har redan testat flera gånger här innan så det börjar bli fläckvis polerat.
Jag kom utan problem upp gång efter gång, så därför var det inte lätt att få den att släppa.
Screenshot_2018-08-20-15-53-57.png
Screenshot_2018-08-20-15-53-57.png (1.62 MiB) Visad 757 gånger
En viss känsla för lutningen, och hur trångt det är.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1265677
Volvo fick väl nån knäpp på näsan för typ 15år sedan för att AWD bilarna inte riktigt funkade. Nu är dom istället svinbra.
XC70 -16, XC60 -16 och nya XC40 har utmärkt AWD. En T8 är säkert minst lika bra.
av Lövet
#1265693
Xanthopteryx skrev:Notera när framhjulen låser när jag backar. Lite för hög fart så får du inte stopp. Vågar definitivt inte åka nedför. Sedan så, som jag sade, experimenterar jag här med olika gas etc. Haldex och liknande kräver att det roterar för att kraften skall kunna omfördelas, exempelvis höger/vänster. Om jag fortsatt gasa där skulle de krupit iväg. Nu släppte jag direkt för att jag inte vill köra runt kvarteret femtioelva gånger. Har redan testat flera gånger här innan så det börjar bli fläckvis polerat.
Jag kom utan problem upp gång efter gång, så därför var det inte lätt att få den att släppa.
Screenshot_2018-08-20-15-53-57.png
En viss känsla för lutningen, och hur trångt det är.
Tyvärr gör det sig aldrig bra när man ska återge lutning på film. Det ser i princip ut som du står på planmark :oops: . Men jag tror dig, vet själv hur branta backar kan se ut på bild. Har en eländig backe upp till huset men det går inte att framställa på bild. Haldex är en alldeles utmärkt fyrhjulsdrift. Har haft en Outback innan med "riktig" fyrhjulsdrift och skillnaden finns säkert, men det är vid normal körning knappt märkbar. Det ryckte och slet lite i den också innan man fick grepp och det gör det i Haldexen också. Och i X-drive också...
#1265722
T8 sparar inte alltid batteri för fyrhjulsdrift. T8 kan generera el till bakaxeln direkt. Har kört T8 i två vintrar och den sköter sig exemplariskt. I hybridläget tar det längre tid att få fart på bakhjulen men det är enkelt fixat. Är det snöigt och jäkligt så välj körläge AWD så kan du komma fram busenkelt utan att framhjulen står och spinner. Vill du köra och sladda går det utmärkt också. Välj ESC sport så går det att köra på sladd hur länge du vill😉

Saknar du en bakhjulsdriven bil så välj Pure och ESC sport! :-D
Användarvisningsbild
av Derank
#1265726
En kollega lämnade tillbaka hans xc90 just pga avsaknaden av 4wd vintertid nä batteriet var dött

Han hade en av de första xc90 t8
#1265779
Derank skrev:En kollega lämnade tillbaka hans xc90 just pga avsaknaden av 4wd vintertid nä batteriet var dött

Han hade en av de första xc90 t8
Min V90T8 fungerer fint på tomt batteri. Bare å sette i AWD, så generer CISG'en mer enn nok effekt til 4wd-opplevelse med tomt batteri. 600 høydemeter, 7% snittstigning på speilblank hardpack gikk som en drøm med piggfritt.

Det som er dårlig med min T8, er at det er dårlig kraftfordeling mellom hjulene på bakakslingen når de begynner å spinne. Den kan spinne på ett bakhjul og kutte omtrent all kraft til bakakslingen. Jeg skulle ønske den klarte fordele bedre og raskere mellom bakhjulene.
#1265782
Derank skrev: mån 20 aug 2018, 20:05 En kollega lämnade tillbaka hans xc90 just pga avsaknaden av 4wd vintertid nä batteriet var dött

Han hade en av de första xc90 t8
Kör också en av de första T8:orna. Levererad för över 2,5 år sedan. Funkar jättebra trots helt tomt batteri....

Som sagt, den kan ladda upp bakaxeln direkt. Välj bara läge AWD.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]