Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Lite uppdatering kring detta med våra Euro6 bilar men framför allt äldre där man nu har siffror som visar på att i svenska städer är det inte ekonomiskt försvarbart att ens förhindra Euro5 och äldre bilar, Känsligt då det dessutom blir en "klassfråga" för regering att hantera. Kostar 10 miljarder med en samhällsvinst på 330miljoner enligt statens egna utredningar, https://www.nyteknik.se/miljo/hardare-u ... -122831618
Användarvisningsbild
av StefanN
Derank skrev:
joel80 skrev:Det man kan vara lite fundersam över är hus snabbt det sprider sig.. 2025 är om 8 år... Beroende på vad som händer med det här och hur det sprider sig kan det ju påverka andrahandsvärdet. Köper man en bil idag och tänker sig att man ska ha den i kanske 4-5 år så kommer ju 2025 att vara rätt nära.
Alltså. I min bekantskapskrets byts det bil med jämna mellanrum och jag har inte hört nån nämna nåt om det som skrivs här. Den dagen den sorgen.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Jag har ett visst fordonsansvar på min arbetsplats och det kommer en hel del frågor till mig hur folk ska göra med sina dieselbilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Beroende på hur ni kör med era bilar kan ni ju faktiskt, på ett helt ekonomiskt plan, börja kolla på om det är billigare att när ni ska köpa nytt köpa elbilar. Många kommuner och så går över till det, och det blir billigare totalkostnader. Även taxi i många länder håller på att ställa om till det nu, och det handlar mest om ekonomi.

AndS
Dom räknar ju på ett totalt förbud direkt. Troligen blir det väl lite som med dubbdäckförbudet. Man inför det på vissa gator och i vissa områden först.. och successivt ökar man det. Då hinner folk ändå byta bilar och tänka till hur dom kommer köra framöver. Det kan vara dyrare för staden att ha för höga halter av NoX och annat skit än vad det blir i sammhällskostnader förett förbud. Jag tyckte 50k byten i Stockholm lät rätt lågt,slår man ut det på en lite längre tid och ger folk ett par år på sig för byten, alltså säger typ "Förbud där och där från och med 2020, sen utökning till dit 2022"... o.s.v så ger man folk tid på sig att välja den bil dom behöver beroende på var dom tänkt åka.

Att rakt av säga att det inte går p.g.a ekonomiska kostnader går ju inte då det beror helt på hur man faktiskt inför förbudet och under vilken tidsperoid.
Användarvisningsbild
av fmcarv
joel80 skrev:Beroende på hur ni kör med era bilar kan ni ju faktiskt, på ett helt ekonomiskt plan, börja kolla på om det är billigare att när ni ska köpa nytt köpa elbilar. Många kommuner och så går över till det, och det blir billigare totalkostnader. Även taxi i många länder håller på att ställa om till det nu, och det handlar mest om ekonomi.

AndS
Dom räknar ju på ett totalt förbud direkt. Troligen blir det väl lite som med dubbdäckförbudet. Man inför det på vissa gator och i vissa områden först.. och successivt ökar man det. Då hinner folk ändå byta bilar och tänka till hur dom kommer köra framöver. Det kan vara dyrare för staden att ha för höga halter av NoX och annat skit än vad det blir i sammhällskostnader förett förbud. Jag tyckte 50k byten i Stockholm lät rätt lågt,slår man ut det på en lite längre tid och ger folk ett par år på sig för byten, alltså säger typ "Förbud där och där från och med 2020, sen utökning till dit 2022"... o.s.v så ger man folk tid på sig att välja den bil dom behöver beroende på var dom tänkt åka.

Att rakt av säga att det inte går p.g.a ekonomiska kostnader går ju inte då det beror helt på hur man faktiskt inför förbudet och under vilken tidsperoid.
ren fantasi tycker jag
av AndS
Syftet med inlägget var utifrån oron inledningsvis i tråden om att vi som köpt dieselbilar skulle drabbas av värdetapp pga vissa begränsningar och alla XC/V90 som den forumdelen berör har väl Euro6 godkännande.
Men vi är ju många utanför Stockholm som kan köra var vi vill utan att drabbas av storstadsproblemen :wink:
Så jag är inte det minsta orolig utan tuffar vidare i min bil.
Användarvisningsbild
av joel80
På vilket sätt är det fantasi? Det är helt verkliga diskussioner som nu pågår och det bottnar i de väldigt mycket högre verkliga utsäpp som dieselbilarna släpper ut.
Kolla listan här: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ktigt-bra/
Väldigt få bilmodeller som verkar klara gränsvärdena även om de gör det på papper. Och det är inte så att det handlar om några procent över eller så.. Det är många gånger mer än vad man idag räknar med.

Att vår bilpark inte kommer innehålla en enda ny dieslebil efter 2030 är jag rätt övertygad om, om det hänt redan 2025 skulle jag inte sätta så mycket pengar på men det är möjligt.

Förbuden kommer, exakt hur dom kommer vara utformade i början får vi se. Troligen blir det rätt lamt till att starta med.
Vi som beställt nya XC60

Har oxå beställt en XC60, hur lån[…]

Har bytt nämda del men ingen förbät[…]

V60 sliter däck bak

Ja mina bak däck höll bara 1.5 sommar...[…]

Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]