Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det är helt sant.. Beror ju till stor del på att dom inte satt i VEA-motorn i den bilen, så ska man jämföra är det med gamla 5-cylindriga D4.

Men å andra sidan kör jag "lika snålt" som en V60 D4 MY15/16 på mina 16-milaresor, och kör så gott som på 0l/100km dom övriga mil jag kör.
Så tillsammans med dom milen blir snittförbrukningen rätt bra.

Det här är från färddatorn nu, här har jag kört 2x 16 mil.. och nån resa på ca 10mil där dieseln gick lite drygt halva.. och resten kortare resor. Trippmätarna nollställda vid förra tankningen, lika så snittförbrukningen och medlehastigheten.
Bild
av wolv
Jag har inte lyckats kommer över 3 mil på bara el mer än en gånng. Kanske är jag inte bra nog på eco-driving...

Mitt tips är att du gör en helhetskalkyl och räknar med miljöbilspremien, det reducerade förmånsvärdet, den lägre skatten och, eventuellt, den lägre förbrukningen. Andrahandsvärdet är ju också en faktor, dock mer svår att förutse. Även om dina körcyklar inte är optimala för en T8 så kommer du antagligen att märka att det inte skiljer några stora pengar. Det är ju så mycket roligare att ha en T8 än t.ex. en D5 IMHO.
Användarvisningsbild
av snepo
XC90freak skrev:Jag har en T8. Jag kör ung 3 mil varje dag till jobbet, där jag kan ladda, en del resor i jobbet, mellan 3-5 mil, sen åker jag hem, 3 mil.
Jag ligger på 0,85 per mil i snitt. Dom har gjort tanken alldeles för liten på T8 enligt mig. Tycker att det är en massa tankande hela tiden.. Kör bara Statoil 98 oktan.
Sen är Volvos organisation runt denna bil skrattretande, dom vet inte vad service är. Nästa bil jag köper blir en Mercedes.
Stjärna bra märke,kvalite
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
wolv skrev:Jag har inte lyckats kommer över 3 mil på bara el mer än en gånng. Kanske är jag inte bra nog på eco-driving...

Mitt tips är att du gör en helhetskalkyl och räknar med miljöbilspremien, det reducerade förmånsvärdet, den lägre skatten och, eventuellt, den lägre förbrukningen. Andrahandsvärdet är ju också en faktor, dock mer svår att förutse. Även om dina körcyklar inte är optimala för en T8 så kommer du antagligen att märka att det inte skiljer några stora pengar. Det är ju så mycket roligare att ha en T8 än t.ex. en D5 IMHO.

Kör du i Hybrid eller Pure? Går att komma betydligt längre i Pure. Med de temperaturerna som är nu så går det enkelt att komma över 3 mil! Jag har i D för det mesta och byter till B om det är en brant nerförsbacke. Har 21".

Jag är ingen mästare på ECO-drivning. Men det går klart inte att vara först iväg vid varje rödljus och samtidigt få maximal räckvidd. :wink:
av wolv
Jag kör oftast i Pure, iaf då jag vill komma så långt som möjligt på el, och använder B-läget flitigt i branta nerförsbackar, inför stoppskyltar etc. Nu har jag inte testat ordentligt sedan dessa goa temperaturer blev aktuella. Jag märker att när jag kör till stan ToR (ca 25 km) så har jag en hel del batteri tillgodo när jag kommer hem. I vintras lyckades jag klara mig på endast el i ett fåtal fall.
Det är rätt kuperat i området jag bor i och det är inte till min fördel!
Men jag ska ta mig samma och göra ett rekordförsök så snart jag får möjlighet :evil: :D

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]