Sida 1 av 2

Pierburg renovering?

Postat: mån 11 nov 2013, 23:38
av NayaBeach
Tjena!

Första posten här! Roger heter jag.

Hittade en gammal 244 på gården. Hoppade igång så snällt.

Det är en 1984 års modell, med B23A (inte säker på "A" men Biltema säger att den heter så...)

När man kör med bilen vill den dö eller iallafall blir den inte glad när man fullgasar.
Den har en Pierburg förgasare. Denna förgasare är rätt grisig undertill, varför jag misstänker att den läcker eller flödar.
Har aldrig sett en dylik förgasare innan då jag endast pysslat med folkor och Chevor. Ska bland annat ha olja (??) upptill verkar det som.

Finns det renoveringssats till denna, eller är det något som bäst ersätts med annan fugge? Och vågar man öppna den?
Vill INTE trimma o greja, vill bara ha en glad Volvo som startar lätt och med vettig bensinförbrukning som kan funka som bruksbil runt gården och till affären.

Tacksam för tips. Under tiden skall jag laga rostiga baljor och en ledsen tröskel.

R

Re: Pierburg renovering?

Postat: tis 12 nov 2013, 07:05
av Blackline88A

Re: Pierburg renovering?

Postat: tis 12 nov 2013, 20:46
av NayaBeach
Blackline88A skrev:Det här kan nog hjälpa :-)-)

http://misab.se/forghandbvolvo.php?kid=4-382-421
Strålande! Tack för hjälpen!

(Och herrejävlar vad dyrt det är med bildelar i Sverige. Men det kostar att ha ett såpass bra land som vi ändå har :-)-) )

Re: Pierburg renovering?

Postat: mån 27 jan 2014, 18:11
av NayaBeach
Hittade ett kit med det mesta på meca. Packningar, membran, nål och ventil för 525. Inte sett.det.ännu. Beställningsvara, hemma om två dagar. Återkommer med.rapport

Re: Pierburg renovering?

Postat: mån 27 jan 2014, 21:17
av rid54
Jo, den ska ha olja (upptill). Dämpning av reglerkolvens rörelse är den till för. Du kommer förstå principen om du ska byta membran.

Re: Pierburg renovering?

Postat: mån 03 feb 2014, 19:08
av NayaBeach
Verkar innehålla allt.

Köpt på Tonys Bilshop i Markaryd.

525sek ink moms

Bild

Re: Pierburg renovering?

Postat: ons 05 feb 2014, 19:37
av Indalsman
Oljan som fylls på i förgasaren är vanlig röd atf olja, kanske inte 100% korrekt men 99% iaf. Har kört det i tidigare bilar utan problem.

Kolla också så det är tätt mellan förgasare och plast anslutning mot luft kanalen till luftfiltret, ska sitta packning där också vad jag vet men oftast så gör det inte det. Om den slänger ur sig mycke olja från vevhus ventilationen så kan det komma olja dit och rinna ner på förgasaren och då blir det grisigt där också.

Re: Pierburg renovering?

Postat: sön 09 feb 2014, 17:34
av NayaBeach
Packningssatsen var för en annan förgasaren tyvärr. Men allt var helt inuti. Skitigt bara. Satte "CO-skruven" enligt Haynes. Bilen går finfint nu. Dock skulle det vara kul att justera upp fuggen med instrument. Satte den så den går fint och verkar gå med.bra blandning. Tills jag finner en passande renoveringasats. Misabs priser är ju helt oacceptabla.

Re: Pierburg renovering?

Postat: sön 09 feb 2014, 19:50
av Rådlös
Det här är ett "lågbudgetinstrument": http://verktygsboden.se/specialverktyg- ... e-plug-kit
Ett tändstift där isolatorn är av glas så att du kan se färgen på förbränningsflamman och justera förgasaren efter det. Det följer med en färgkarta och instruktioner.
På YouTube finns flera filmer om Colortune. Nästa steg torde vara en CO-mätare.

Postat: sön 09 feb 2014, 22:19
av NayaBeach
Grymt! Tackar för det utomordentliga tipset! För bli en sådan. Fast frakt 240 kronor!? Yikes! Mekonomen? Biltema?