Sida 1 av 2
Voltmätaren går i botten
Postat: sön 27 okt 2013, 22:33
av metalmannen
Har en bil som det satt en voltmätare i när jag köpte den.
Problemet är när jag slår på tändningen så visar den ifrån noll till botten på andra sidan.
Vad jag snabbt har kunnat se så verkar kablar sitta som dem ska.....
Någon här som har haft samma problem eller har en aning om vad det kan vara?
Re: Voltmätaren går i botten
Postat: sön 27 okt 2013, 22:55
av Rådlös
Det är väl knappast något originalinstrument?
Man skulle kunna tänka sig att något motstånd i instrumentet har pajat så att mätspolen (om det är ett analogt instrument?) går i botten.
Re: Voltmätaren går i botten
Postat: mån 28 okt 2013, 09:00
av Volvo264GLE
Testa att ta mätaren och koppla den direkt på ett batteri så vet du om mätaren fungerar eller ej.
Re: Voltmätaren går i botten
Postat: mån 28 okt 2013, 19:27
av Pozze
metalmannen skrev:Har en bil som det satt en voltmätare i när jag köpte den.
Problemet är när jag slår på tändningen så visar den ifrån noll till botten på andra sidan.
Vad jag snabbt har kunnat se så verkar kablar sitta som dem ska.....
Någon här som har haft samma problem eller har en aning om vad det kan vara?
Är det ett visareinstrument där visaren slår över till högra ändläget - "slår i taket"?
Eller kanske tvärtom - dvs att visaren försöker gå under noll?
Re: Voltmätaren går i botten
Postat: mån 28 okt 2013, 21:44
av Frrla
Går den under 0 är kablarna +- satta på fel.
Visar den "övervolt" är ett motstånd eller liknande kaputt i den.
Ett tredje alternativ om den maxar ut mätaren, är att du har överspänning i batteriet eller i kretsen den är kopplad på (kan bero på ett gäng olika saker som jag inte pallar förklara) :roll:
Mät med multimeter om du är osäker och/eller gör som Volvo264GLE föreslagigt.
Re: Voltmätaren går i botten
Postat: tis 29 okt 2013, 19:56
av metalmannen
Tack för tipsen!
Ska prova det med att sätta det till batteriet.
Och då ska den bara visa typ 12v då eller? nu går den över 16 :/
Det är en volvo mätare måste jag tillägga.
Re: Voltmätaren går i botten
Postat: tis 29 okt 2013, 22:26
av Rådlös
Ett fulladdat batteri ger i vila (motorn avstängd och har inte varit igång på en ½-timma) max 12,7 volt. Ett tomt batteri får inte gå under 11,6 volt. Då måste man ladda omgående. Det bör man ju göra ändå när det är lågt, men 11,6 är det minsta tillåtna.
Re: Voltmätaren går i botten
Postat: ons 30 okt 2013, 18:25
av rid54
Om voltmätaren visar tokmycket utan att motorn är igång (men tändningen tillslagen) så behövs inte något prov med annat batteri. Då är det nåt internt i instrumentet som fallerar (om det inte ska ha ett externt förkopplingsmotstånd). Jfr kommentar från Rådlös om batteri i vila. Om spänningen hoppar upp efter motorstart kan det vara generatorn som inte reglerar ordentligt.
Re: Voltmätaren går i botten
Postat: ons 12 mar 2014, 19:53
av metalmannen
Skulle bara avsluta med att säga jag prova att koppla mätaren direkt på batteriet och samma sak hände där...
Sen prova jag med en annan mätare och den var frisk så det var den gamle mätaren i sig som hade tackat för sig..
Så ingen som har en orginal mätare som bara ligger? ;)
Re: Voltmätaren går i botten
Postat: ons 12 mar 2014, 20:43
av Rådlös
Skulle du inte hitta något nytt instrument, så kan du ju överväga att laga det gamla. Förmodligen är det något motstånd som har brunnit ihop. Antingen letar du upp någon elektronik- och lödkunnig kompis, kompis polare, bekants svåger etc. etc. Eller så låter du någon instrumentfirma fixa det. Här är ett exempel:
http://instrumentjige.se/ Kanske kostar några kronor, men det gör ett nytt instrument också.