Sida 1 av 1
Lamptyp i halvljuset, ultra white mm
Postat: ons 23 okt 2013, 21:01
av Frrla
Kollar runt lite efter nya häftiga H4 lampor till halvljuset nu inför höstmörkret. Mina gamla vanliga är nog nära slutet..
Det verkar finnas en himla massa olika varianter.
Sirius Ultra White
Verkar som bra lampor, men lite väl dyra?
PLASMA
Vad är speciellt med dem?
Philips BlueVision ska tydligen vara bra lampor
Osram Nightbreaker verkar va bra
Ja vad tycker expertpanelen att man skall köpa? behöver såklart inte vara några jag föreslagigt. är bara brydd..
Har de gamla runda lyktorna från det glada 70-talet :)
Re: Lamptyp i halvljuset, ultra white mm
Postat: ons 23 okt 2013, 22:16
av Hilmer
När jag körde med H4 så blev jag väldigt förtjust i "H4 Philips NightGuide".
Du lär hitta bättre sidor om du googlar lite, mest för att visa vilka jag syftade på och detta var det första som dök upp...
http://www.tuning.sk/dokument-philips-n ... 4-h7-bulbs
Re: Lamptyp i halvljuset, ultra white mm
Postat: lör 26 okt 2013, 11:29
av Frrla
ajjemensan. ska kolla om dessa finns att köpa någonstans.
Tänker på en annan grej med dessa lampor som ska vara bättre än "vanliga". hur är de i tex dimma och regnväder? vissa verkar påstå att de blir sämre med sånna här lampor.
Re: Lamptyp i halvljuset, ultra white mm
Postat: lör 26 okt 2013, 11:55
av Hilmer
Dom jag rekommenderar ovan är bra i alla typer av väder, stor skillnad i regn/snö mot vanliga H4or.
Re: Lamptyp i halvljuset, ultra white mm
Postat: lör 26 okt 2013, 18:11
av rid54
Mycket av det som finns att läsa om superbra lampor är lite tramsigt. En glödlampa (dvs halogenlampa i detta fall) funkar med en vitglödande tråd av Wolfram. Ljuset blir starkare och vitare ju hetare tråden är, men samtidigt förkortas livslängden. En helt vanlig H4 kan lysa väldigt starkt -ett tag- ... sedan går den sönder. Detta ordnas lätt genom att driva den med överspänning, dvs mer än det vanliga "14 V" som är i bilars system normalt. Eller så gör man lampan för 10 V, så lyser den som f*n i några timmar. Om det är lätt att byta lampor kan man ju givetvis kosta på sig att ha sådana magiska lampor och ta med sig ett gäng i reserv.
Många fabrikat ger lampans glaskolv ett blått färginslag, för att ge ljuset ett "kallare" sken. Detta ser ofta lite starkare ut, eftersom ögat tenderar att bli lite känsligare för blått när det mörknar. Man ska dock komma ihåg, att denna färgning alltid handlar om att blockera en del av det gulare ljuset från glödtråden, det är inte så att det blå blir starkare! Man tar alltså bort lite av en färg, för att en annan ska synas bättre. Reflekterande saker i trafikmiljön (vita markeringar etc) syns bra i det blåare skenet, eftersom dessa föremål/markeringar reflekterar blåaktigt ljus bra. Föremål som är bruna (älgar, vildsvin, rådjur etc) reflekterar mer ljus i det gula området än det blå (djuren är inte blå...) och om man då har försvagat delar av det gulaktiga ljuset, så har man mindre chans att se dessa föremål i mörkret. Kör man bara i stadsmiljö spelar det nog ingen roll.
Jag tror man ska köpa lampor av ett välkänt fabrikat, så får man oftast en lampa med god mekanisk kvalitet (glödtrådarna sitter på rätt ställe i reflektorn så du får bra ljusbild). Har de någon sort som påstås ge mer ljus utan att ha blå glaskolvar kan man nog ta dem.
Re: Lamptyp i halvljuset, ultra white mm
Postat: lör 26 okt 2013, 18:27
av Frrla
Om man kollar på denna med 30% så verkar den det givna valet (av de som finns), om man vill ha en bra lampa som håller "länge" och inte filtrerar bort gult ljus som rid54 säger.
http://www.philips.se/c/car-lamps/31146/cat/ <-- Klicka på PRODUKTER och se flikarna till vänster.
Kör en del efter skogen och känner att man vill se älgar och annat så tidigt det är möjligt, då det vart nära några gånger.. Körde faktiskt över ett rådjur med mopeden en gång..... :/