Sida 1 av 1

B200K -84 Solex startproblem

Postat: ons 09 okt 2013, 10:32
av P165B
Har en 244 -84 med en B200K motor (katastrof motor?) som nu inte vill starta. :( Bilen har bara gått 20.000mil så den är inte utsliten.
Drar ut choken till max men motorn tänder inte alls. Däremot så tuggar motorn villigt igång på startgas. Men dör så fort startgasen är slut.

Bensin kommer fram till förgasaren. Tog loss slangen och körde på startmotorn. Då kom det redigt med bensin genom slangen.
Men något i förgasaren stoppar bensinen :???:

Vill bara kolla om någon haft likande problem innan jag börjar felsöka i förgasaren. Det är en Solex, tror den heter 34-34...har inte skrivit upp det :roll:
Till saken hör att bilen inte är i trafik utan har stått i ca 4 år, förutom de tillfällen jag flyttat bilen 2-4ggr per år.
Ny bensin finns i tanken.

Misstänker nålventilen i flottörhuset.

Re: B200K -84 Solex startproblem

Postat: tor 10 okt 2013, 21:44
av Hasse63
Beställ en Stromberg/Pierburg ombyggnadssats på en bilskrot så funkar det sen då det är som du säger en katastrof motor/förgasare

Re: B200K -84 Solex startproblem

Postat: fre 11 okt 2013, 11:52
av P165B
Tack för tipset!
Jag vet att pierburg går fint :) Men jag är lite tjurig och vill att rätt utrustning ska fugera.
Förr var det många som rev bort D-jetronic och monterade förgasare istället. Är idag tacksam att jag höll tillbaka de känslorna så jag har kvar insprutningen på min 144GL -73 :lol:

Lite ironiskt så såldes nya förgasare på VPM som höll utförsäljning på GCP i september.
Köpte ingen då jag var osäker på om den passade och kände att 1000kr för utförsäljing av utskrotningsobekt var för mycket, då det brukar vara i princip kg-pris som brukar gälla.

Jag kommer att ge mig på förgasaren och lösa problemet. :roll:

Re: B200K -84 Solex startproblem

Postat: sön 13 okt 2013, 10:31
av P165B
Problemet löst!

Min misstanke var riktig :) Tog loss bensinslangen från förgasaren och körde i tryckluft med rostolja, så flottörens nålventil släppte :lol:
Kopplade tillbaks bensinslangen, drog ut choken och B200K motorn startde villigt igen :D

Förgasaren verkar ju vara en pålitlig konstruktion. Lite service får man räkna med efter 30 år :wink:

Postat: tis 15 okt 2013, 23:45
av Tungviktarn
solex/sisac med manuell choke (b200k) funkar prima.
en modern förgasare i jämförelse med stromberg dvg etc.
värre är det med automatchoken som dessa förgasare hade på b230k som är skit.
b200k är alltså inte att jämföra med b230k