Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smuckas
#789898
efter en längre färd med bilen luktade batteriet fruktansvärt illa. Jag
har mätt battieriet som utan att motorn är igång och stått still
en hel natt är mellan 13-14 volt. När jag sedan drar igång motorn skenar
det iväg mot 18 volt.

Jag har nu bytt spänningsregulator och bytt til nya remmar (någon av remmarna
förde oväsen).

Hoppas att detta ska lösa problemet.

Nu till min fråga. Jag behöver ett nytt batteri då
mitt nuvarande verkar skadat då det ger för hög spänning.
Är det farligt att köra nu med det gamla batteriet för att
åka en kortare sträcka för att köpa nytt batteri? kan det skada
t.ex. den nya spänningsregulatorn?
av Rådlös
#789929
Dom 18 volten kommer inte ur batteriet, utan från generatorn. Och där har du nu bytt laddningsregulatorn så som jag ser det skall det inte vara några problem att köra till en batteriverkstad/butik. Mät först så att du vet om den nya regulatorn fungerar. Man brukar säga annars att 16 volt är max för vad den moderna bilelektroniken tål.
Ett bly/syrabatteri kan bara ge ~ 2 volt per cell, (6 celler) men som sagt, regulatorn kan gå sönder och släppa på för fullt.
av rid54
#789999
Det är möjligt att batteriet förlorat för mycket vatten pga gasning, vilket ger en högre syrakoncentration än vad som är lämpligt (och, faktiskt, lite högre polspänning än normalt). Om det går att fylla på destillerat/avjoniserat vatten kan det räddas om du gör det ganska snart, annars är det nytt som gäller. Gasning sker vid spänning över 14,4 V och då försvinner vattnet ur elektrolyten.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]