Sida 1 av 2
gillar inte regn
Postat: tis 15 aug 2006, 19:32
av rulle245
hej,har en245:a 89:a,b23f,som jag har problem med.
bilen går helt felfritt vid torrt väder,men om det regnar så kan jag starta den och köra till tempmätaren börjar röra sig,då är det som om den inte pumpar fram bensin,bilen går kasst,till tempen den stigit lite till sen går bilen som vanligt.har bytt tändmodul,tomgångsmotor,luftmassemätare,kablar till bensinpumpen,kollat pumpen,jagat jordkablar över hela bilen,testat annat relä,bytat bränsletrycksventil.när felet börjar kan jag sätta en skruvtving på returledningen så går bilen.någoting blir våt så att den inte vill riktigt.
har också spolat hela motorutrymet med vatten när det är varmnt ute så var det inget problem.kul om någon kunde ge mig ett förslag om mer jag ska kolla.hej från micke
Postat: tis 15 aug 2006, 20:05
av Boden
Dyker problemet upp om du står still med bilen från kallstart till tempmätaren börjar röra på sig, vid regn?
Postat: tis 15 aug 2006, 20:53
av JohanFromTheDark
har du kollat termostaten?
gillar inte regn
Postat: ons 16 aug 2006, 18:13
av rulle245
hej boden,låter jag bilen stå still till den blir varm så är det bara att köra
gillar inte regn
Postat: ons 16 aug 2006, 18:15
av rulle245
hej johanfromthedark,bilen går utan probel vid torrt väder
Postat: mån 21 aug 2006, 21:32
av Busta_Hymen
Har du testat att byta tänddelarna? När fukt är inblandat har det ju en tendens att bli överslag lite här och där... Det är ju rätt billiga grejer att byta, så jag brukar testa med det först om man har lite diffusa symptom. Lock och kablar brukar kunna skicka gnistan lite hit och dit.
Föråldrade tänddelar
Postat: mån 21 aug 2006, 22:48
av Rådlös
Ett litet tips i sammanhanget.
Ni vet väl att man kan vaxa fördelarlocket. Stryk på vanligt bilvax och polera på och i det först rengjorda locket. Det blir "Bättre än nytt!"
Jag har gjort så en gång och det märktes direkt på bränsleförbrukningen.
Postat: lör 26 aug 2006, 12:28
av Ola68
@ Rådlös
Menar du in- eller utsidan? Kanske korkad fråga men bäst att fråga i alla fall. /Ola68 8)
Vaxa fördelarlocket
Postat: lör 26 aug 2006, 14:53
av Rådlös
Vaxa hela bakelitytan. Både utsidan och insidan. Det försvårar för både fukt och annat skräp som kan ge överslag och krypströmmar att fastna. Men gör rent den noga först. Tvätta med något T-sprit eller kemisk bensin. Och torka torrt. Men undvik att få ner vax i anslutningarna, metallytorna till tändkablarna.
Den gången jag gjorde detta gick till så här: Jag körde från Sthlm till Gbg. Jag hade tankat fullt i Sthlm. (Volvo 245 -92) Men innan jag kom fram, jag tror det var i Landvetter, såg jag mig tvungen att tanka. När jag sedan var framme, jag gjorde ett flerdagarsjobb i Gbg, åkte jag till en bekant och vi stog i garaget för att fixa detta. Hemresan blev smått förvånande. Jag tankade fullt, åkte hem till Sthlm, och hade bränsle kvar när jag kom fram! Visserligen några kilo lättare, eftersom jag hade installerat på jobbet. Men skillnaden i bränslförbrukning var fullt märkbar.
Postat: sön 27 aug 2006, 21:07
av Ola68
@ Rådlös
Detta ska jag testa, tack för tipset. Min hobby-kärra, en valp från 63, är lite törstig. Hälsn Ola68