Sida 1 av 1

konventera till v8

Postat: tis 10 sep 2013, 01:03
av Farfar91
Har nån här byggt om en 240 77~ till v8 och reggat den?
Kikat på guider allmänt kring detta men vill kontakta nån som gjort de från början till slut.

Re: konventera till v8

Postat: tis 10 sep 2013, 20:42
av Rådlös
En sökning på YouTube gav över 26 000 resultat, så dom finns. Men om dom är registrerade och godkända är en annan fråga.
https://www.youtube.com/results?search_ ... 7deUdhDjc4
Flera av dom som syns har i alla fall registreringsplåtar.

Re: konventera till v8

Postat: ons 11 sep 2013, 17:05
av lennarte
På "min" tid (skarven -60 - 70-tal) fanns det ett antal Volvo Amazon med Rovers (Chevrolet's) lilla aluminium V8 (3,5l om jag inte minns fel) som kom i Range Rover senare. En del av dom var reggade i alla fall. Det fanns förr en "magisk" gräns vid -76 års modell, före gick det bra att "greja" med bilarna. Efter var det "tvärstopp". Nya regler om avgasutsläpp kom då. Numera måste man nästan vara ingenjör för att göra något och man måste lämna in ritningar och byggplaner. Skaffa intyg från alla håll. Man måste (tror jag) ha en motorklubb med en "godkänd" besiktigare för veteran och ombyggda fordon "med på noterna" också. Men det går att få igenom ganska mycket. Ta bara reda på först vad du får göra, vad du kan göra och vad du vill lägga i pengar på allt omkring. Alltså förutom själva bygget. Kontakta allra först (ring) Bilprovningen (Tekniska Frågor). Dom har personal (både killar och tjejer) som är duktiga på sådant här.

Mvh
Lennart

Re: konventera till v8

Postat: ons 11 sep 2013, 18:18
av Rådlös
SFRO är nog det som LennartE beskriver som motorklubbarnas godkända besiktningsmän? Kolla den här sidan: http://www.sfro.com/

Re: konventera till v8

Postat: ons 11 sep 2013, 19:24
av lennarte
Som sagts tidigare... ett underbart ställe att skriva frågor på... :wink:

Mvh
Lennart

Re: konventera till v8

Postat: ons 11 sep 2013, 20:32
av snoddasD5
Finns färdigt kit med motorfästen å växellådsfästen till rover V8 då är det bara släppa ner det i Volvon allt passar.

Re: konventera till v8

Postat: tor 12 sep 2013, 12:23
av osla
ska du regga så är det års modell 75 som gäller. senare går i princip inte att regga. sen får du även tänka på att du max får ha kring 220 hk (någon hk mer eller mindre, kommer inte ihåg exakt) i en 240 kaross om den är original?

Re: konventera till v8

Postat: tor 12 sep 2013, 15:30
av lennarte
osla skrev:ska du regga så är det års modell 75 som gäller. senare går i princip inte att regga
Det går att regga som "ombyggt fordon" inom vissa gränser (typ då 220hk) eller till ändringar som motsvarar vad som gällde då (typ kraftigare bromsar). Eller som "nybyggt fordon", men då är det samma regler som för nya fordon. Avgasregler, säkerhet, krock kuddar, you name it....

Mvh
Lennart

Re: konventera till v8

Postat: tor 12 sep 2013, 18:57
av osla
lennarte skrev:
osla skrev:ska du regga så är det års modell 75 som gäller. senare går i princip inte att regga
Det går att regga som "ombyggt fordon" inom vissa gränser (typ då 220hk) eller till ändringar som motsvarar vad som gällde då (typ kraftigare bromsar). Eller som "nybyggt fordon", men då är det samma regler som för nya fordon. Avgasregler, säkerhet, krock kuddar, you name it....

Mvh
Lennart
ja, det stämmer. jag antog att trådskaparen bara skulle bulta i en v8 i en 240 och inte behöva göra särskilt mycket mer än att få den att gå. men du kan nog alla regler betydligt bättre än mig :D

Re: konventera till v8

Postat: tor 12 sep 2013, 20:12
av lennarte
osla skrev: ja, det stämmer. jag antog att trådskaparen bara skulle bulta i en v8 i en 240 och inte behöva göra särskilt mycket mer än att få den att gå. men du kan nog alla regler betydligt bättre än mig
Jag finner den frågan med Njae besvarad, men man kan ju fortfarande bygga t.ex. kit cars. Det bygger ju på att du bygger en "ny" bil med gamla delar i en ny kaross. Då bestäms årsmodellen av donator bilen, bygger du på eget chassie blir det problem. Nu är jag i ytterkanten av mitt kunnande i denna fråga i alla fall.
Jag har byggt om en bil som kan liknas vi detta. Alltså större motor än var som Volvo tillåter. Det var i början av -80-talet och bilen var en Volvo PV -61 med B18 motor. Den var av Volvo begränsad till 100hk I den monterades helt nyrenoverad motor och overdrive växellåda från en -68 Amazon Sport. Motorn borrades om till 2l och jag använde i princip Volvos orginaldelar så den blev som en B20E motor med dubbla Weber DCOE förgasare så den lämnade c:a 130, kanske140hk. Den godkändes utan anmäkning med Amazonens bromsar med servo runt om. Utan skivbromsar fram hade jag bara kunnat glömma ett godkännande (trummor original) fast jag "bedyrade" att det inte var mer än max 110hk. Det var en ganska stor ombyggnad för att få plats med växellådan (satte i växellådslocket från en 142 -72 med kort spak också), fick flytta handbromsen. Monterade även sollucka från en VW 1300. Men det var ju betydligt lättare "på den tiden". En sådan här ombyggnad hade nog inte varit några problem idag heller med tanke på årsmodellen. Det finns ju idag flera Volvo PV med B234F motorn (som jag har i min 745-a) och den är ju i original på 159hk (238hk med lite "pyssel") utan Turbo.

Mvh
Lennart