Sida 1 av 1

Lådbyte 1978 Volvo 245 - Kardan längd?

Postat: fre 23 aug 2013, 14:59
av volvobaggen
Hej, har bytt m45 lådan til en m47 med mekanisk hastighetsmätarwire på min 1978 Volvo 245 med b21a.

Har nu monterat upp en m47 kardan, och mitt problem är att stödlagret nu inte passar med balken. Stödlagret är några cm för långt bak, och ingen perfekt fit :(

Måste m47 med mekanisk hastighetsmätarwire ha en särskilt m47 kardan? Passar inte dom senare m47 240 drivaxlar med tidiga m47 med wire?

Re: Lådbyte 1978 Volvo 245 - Kardan längd?

Postat: lör 24 aug 2013, 06:39
av Hilmer
Vill minnas att det skiljer i längd på lådorna (M47I vs M47II) och således borde det även skilja på kardanen.
Tänk även på att du ska ha distanser mellan kaross och växellådsbalk ifall du inte har den nyare balken avsedd för M47.

Re: Lådbyte 1978 Volvo 245 - Kardan längd?

Postat: lör 24 aug 2013, 11:19
av volvobaggen
Tack så mycket för svar Hilmer. Har den nya balken, men jag shimsade den ner med ungefär 8mm, lådan rörde annars vid kardanunneln uppe på högersidan.

Måste forsöka hitta en m47 kardan från riktig gamla dar. Provade nu köra bilen med nyare typ m47, men jag fick några ruskiga ljud när lådan vibrerade i kardantunneln.

Om nån har gammal m47 kardan(1983-1985 tror jag), pm´a gärna.