Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#779337
Tjena, Volvodiggare!

Eftersom jag är uppväxt i en 145 -73 och en 245 -88 blev det nu en 245 -93 när jag skulle byta bil.

Jag har hela dörrsidor bak och tänkte montera ett par likadana 4"-högtalare som jag har i framdörrarna.

1. Jag undrar över några saker: Var är det lämpligt att sätta dem? Det finns ju ett stort, avlångt hål i plåten längst ned.
2. Hur nära fönsterveven kan man sätta dem? Veven på framdörrarna går inte i.
3. Finns det kablar dragna? Om det inte gör det, hur drar man egna? Jag har centrallås, så någonstans går det ju en kabel som inte syns.
#779438
1, om du tar loss dörrsidan lär det vara förmarkerat var hålen ska vara på baksidan, det brukar vara det på 93.

2, gör du som jag skrev i 1 så ger det sig självt ;) Annars beror det ju på hur dom bygger utåt.

3, inte fördraget så vitt jag vet.
#779455
Amarace skrev:1, om du tar loss dörrsidan lär det vara förmarkerat var hålen ska vara på baksidan, det brukar vara det på 93.

2, gör du som jag skrev i 1 så ger det sig självt ;) Annars beror det ju på hur dom bygger utåt.

3, inte fördraget så vitt jag vet.
Tack för ett jättebra svar!

1. Jag insåg just att det står 1992 på instruktionsboken (fast den togs i trafik 1993-06-28), är det samma sak där?

2. Samma högtalare jag tänker använda går fria för veven på framdörrarna, då borde det ju vara lugnt?

3. De där rynkiga gummirören som sladden till centrallåset går igenom bör ju gå alldeles utmärkt att dra egna kablar igenom. :)
#779457
Har för mig 92 har så också. Bälgarna där kablarna för centrallåset går är utmärkt för det, dom är gjord just för kabelgenomföringar :)
#779470
Amarace: De bakre högtalarna satte man ju gärna i C-stolpen på 245orna, ser det annorlunda ut på de senare årsmodellerna eller detta hade funkat även här? Vet att jag haft några stycken som haft högtalarna i den lilla "trekanten", men då har det handlat om 70-80-talare.
#779475
Hilmer skrev:Amarace: De bakre högtalarna satte man ju gärna i C-stolpen på 245orna, ser det annorlunda ut på de senare årsmodellerna eller detta hade funkat även här? Vet att jag haft några stycken som haft högtalarna i den lilla "trekanten", men då har det handlat om 70-80-talare.
Såhär har jag sett bilder på flera stycken som ser ut:
Bild
#779496
På Jon-Erik`s sida finner ni monteringsanvisning för bakre högtalare under grupp 3, du är denna anvisning från -80 så frågan kvarstår ju ifall de ändrat på detta på de nyare årsmodellerna.
http://www.240.se/install/

Nu handlar ju detta om originalmontering, det fungerar säkert ypperligt att montera i dörrarna också ;)
#779520
Hilmer, på dom nyare är dom där trekanterna borta, då sitter det heltäckande plastkåpor istället (går upp på stolpen), som bilden TheAbsorbant postade är det meningen man ska montera på nyare (är väl 88b o nyare det är tänkt så ska ja tro), har varit markerat på baksidan av dörrsidan var man tar upp hålet.
#779540
Amarace skrev:Hilmer, på dom nyare är dom där trekanterna borta, då sitter det heltäckande plastkåpor istället (går upp på stolpen), som bilden TheAbsorbant postade är det meningen man ska montera på nyare (är väl 88b o nyare det är tänkt så ska ja tro), har varit markerat på baksidan av dörrsidan var man tar upp hålet.

Där ser man! Tack för svaret! :)
Det är ju mest de äldre jag skruvat i, man blev lite nyfiken på hur det såg ut på de nyare.
Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]