Sida 1 av 2
B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: tis 09 apr 2013, 21:17
av 262c
Startar en ny tråd som kan intressera bilägare med krånglande K-Jetronic insprutning!
Har efter lite efterforskningar förstått att det inte bara jag som är trött på det gamla insprutningssystemet K-Jetronic som Volvo och en del andra biltillverkare använde sej av på 70-80 talet.
Iochförsej är det väl som med allt annat, när det funkar är det en jättebra insprutning med få delar som kan krångla och reservdelar finns än idag, men det kostar har jag upptäckt!
Min har iallafall HELT ballat ur, spridare totalslut, slangarna till nyss nämnda gick av vid demontering osv.
Har efter mycket letande lyckats få tag på ett insug som satt monterat på Renaults lyxmodell R30 på 70-talet (PRV), den fanns både med K-Jetroninc och med WEBER!
Har bilder på insuget om nån vill se men då får ni lära mej hur man gör!
Re: B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: tis 16 apr 2013, 19:12
av 262c
Undrar om någon vet om jag fortfarande kan använda mej av det brytarlösa tändsystemet på motorn? Någon som vet?
Tacksam för svar!!
Re: B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: tis 16 apr 2013, 21:53
av Amarace
Tändsystemet är helt åtskiljt från insprutningen så det går bra.
Men Weber, är det en 75:a eller nyare? Du vet om att du får problem med besiktning om du byter. (om dom märker det iaf).
Re: B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: tis 16 apr 2013, 23:55
av 262c
Menar du bekymmer för att jag byter bränslesystem eller för att weber i många ögon är sett som en renodlad trimningsförgasare? Vilket den med standardbestyckning inte är då weber även kallar den ersättningsförgqsare. Sen är ju mitt val av weber väldigt enkelt , helt klart den bästa och enklaste som finns och även gällande repsatser osv.
Re: B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: ons 17 apr 2013, 04:15
av Amarace
Bekymmer för att du ändrar motorn. 76 o nyare är Avgascertifierade, man får alltså inte ändra en sån motor.
Re: B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: ons 17 apr 2013, 07:15
av 262c
Okej, blir detbekymmer får jag tillfälligtrt mecka på sprutet igen, detta är ju även tanken ålen det kommer att a ett tag att samla på sej alla delar jag vill byta ut. Detta byte sker enbart därför att jag dömt ut skicket på sprutet å inte själva konstruktionen.
Re: B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: lör 20 apr 2013, 16:16
av 262c
Undrar om någon vet om bränslepumparnas spänning på nått vis styrs via någonting insprutningens krets?? Får dom inte att slå till då jag vrider till start( startmotorsolenoidkablarna bortkopplade)
Re: B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: lör 20 apr 2013, 17:25
av Rådlös
Jag har inget svar på din fråga, men det kanske finns i den här tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=87426 Kanske t.o.m så mycket info att du kan få fart på din bil som den är utan att behöva "byta ner sig" till en förgasare? Läs igenom.
Re: B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: lör 20 apr 2013, 18:22
av 262c
Visst, ett nerbryte är det, dock ett tillfälligt sådant tills jag har nya spridare, slangar, ventiler och grejer. Vill ju använda bilen under tiden så därför känns denna lösning väldigt bra! Tack så mycket för länken, ska kolla den NU!
Re: B28, konvertering från K-Jetronic till Weber 36/36DCD
Postat: lör 20 apr 2013, 20:57
av Amarace
Då det är B28E så är det väl en bil som är på 80-talet. Då styrs relät för pumpar och tillsatsluftslid/styrtrycksventil av tändningen. Relät får impuls från tändningen som då drar relät, sen är det inbyggt tidrelä i det också så det går nån sekund.
Med andra ord, så fort man drar på startmotorn och tändningen är som den ska så dra relät och pumparna går. (som en del säger att dom ska gå nån sekund då man vrider på tändningen är inte sant, däremot om motorn står så gnista alstras då så dra rju även relät).