Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Vad är maxkomp man kan ha på en B23A? När jag talar om maxkomp så menar jag att lager, vev och startmotor håller och jag bortser från spikningarna.
B23A är väll kraftigare byggd än B230 89- och uppåt?
En Volvo Penta marinmotor AQ 145, som är detsamma som en B23 har 12 kp/cm2. (När den var ny)
En B21E har 9,3:1 i kompressionsförhållande (som inte är detsamma som kompressionstryck).
Kompressionstrycket mäter man fram med en kompressionsmätare.
Kompressionsförhållandet räknar man fram med hjälp av bl.a slaglängden.

Som svar på din fråga torde man kunna säga att ett maxtryck ligger på kanske 13 kp/cm2.
av rid54
Själva kompressionstrycket är kanske inte så intressant... om det blir så högt att startmotorn inte orkar är man nog fel ute.

Komp-tryck, som nämnts ovan är ju oftast runt 10 - 15 bar (i en bensinare!). Det som mekaniken ska kunna hantera är ju förbränningstrycket, som är betydligt högre, kanske 30 - 40 bar, PLUS de dynamiska krafterna pga rotation och upp/nedgående rörelser. Det som sabbar en motor snabbt är detonation och spikning, för det skapar både enorma överlaster pga mycket höga tillfälliga tryck och mycket extra värme (eftersom förbränningsenergin inte går till nyttig rörelse, utan till värme).

Obs att dieslar jobbar i ett annat intervall, även om de har många delar gemensamma med bensinare (komp 20 - 30 bar; förbränningstryck 50 - 70 bar) och de håller ändå ihop...

Mvh
/RID
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]