Sida 1 av 2
240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: fre 01 feb 2013, 23:11
av ObiWan
Hej från Finland,
jag har just skaffat min första Volvo, en 240 GLE från -90 med b230f. Men har ett antal problem.
Kall är bilen väldigt svårstartad, hamnar snurra på länge och flera gånger utan att den ens hostar. Mitt i allt kan den starta och gå som en klocka. När den är igång funkar allt som normalt. Några gånger har bilen dött, oftast har det hänt i uppförsbacke eller i en kurva, har dock startat omedelbart igen. När motorn är varm så startar den alttid, men aldrig genast, hamnar starta och snurra några gånger/sekunder.
Bytte nyligen stift, kablar, fördelarlock, rotor och bränslerele. Luftmassemätaren är bytt mot ett fungerande. När jag vrider på strömmen hör jag inget från bränslepumparna, visserligen lite svårt att från framsätet lyssna. När bilen är igång hör jag iallafall huvudpumpen tjuta, eller surra, vet inte om det är bra eller dåligt.
Mätte också värden från lambdan då bilen var relativt varm, resultaten var 0.01-0.02V. Väldigt lite antar jag. Jag kopplade loss lambdan helt men det hade absolut ingen inverkan, borde det inte ha det? Är lambdan sönder kanske? Eller bränslepumparna?
Följande felkoder gav den: 1-2-1 Mass airflow sensor, 2-1-4 Ignition RPM signal erratic, 2-3-2 Lamda adjustment
Re: 240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: lör 02 feb 2013, 07:45
av sicnarf
Har du bytt motortemp givare? Det kan vara din bränslepump som är kass,kanske rosthål i rören i bränslepump anslutningar. Du får ta loss locket i baggageluckan och kolla på pumpen om den är rostig och ser dålig ut. Kan vara backventilen i pumpen som är trasig och kan inte hålla uppe trycket,därav så måste den bygga upp ett tryck först och sedan starta. Kanske därför du tappar trycket i uppförsbacke eller kurva .
Re: 240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: lör 02 feb 2013, 09:10
av ObiWan
sicnarf skrev:Har du bytt motortemp givare? Det kan vara din bränslepump som är kass,kanske rosthål i rören i bränslepump anslutningar. Du får ta loss locket i baggageluckan och kolla på pumpen om den är rostig och ser dålig ut. Kan vara backventilen i pumpen som är trasig och kan inte hålla uppe trycket,därav så måste den bygga upp ett tryck först och sedan starta. Kanske därför du tappar trycket i uppförsbacke eller kurva .
Motortempgivaren är inte bytt, du menar vel den som är mera inåt under insuget, som ger info till insprutet!? Går det att mäta om den är kass?
Undrade också om det går att tvinga igång vardera bränslepumparna på något sätt och på det viset kolla dem, utan att starta bilen?
Re: 240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: lör 02 feb 2013, 10:15
av Rådlös
Lättaste metoden att kolla bränslepumparna är att kolla deras strömförbrukning. Kolla den här tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p720710
Re: 240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: lör 02 feb 2013, 13:25
av ObiWan
Rådlös skrev:Lättaste metoden att kolla bränslepumparna är att kolla deras strömförbrukning. Kolla den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p720710
Tack, det skall jag kolla omedelbart, om jag ens får bilen igång :)
Re: 240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: lör 02 feb 2013, 19:40
av ObiWan
Kom nu fram till att båda pumparna funkar. Satt en tråd mellan säkring 4 och 6 så startade huvudpumpen. När bilen var igång öppnade jag luckan i bakluckan och hörde tydligt hur pumpen i tanken gick.
Försökte mäta strömförbrukningen, vet inte om jag gjorde rätt. Tog loss säkring nr 4(huvudpump) och satte mätaren emellan istället, vid start visade mätaren 3.6A men sjönk snabbt till 2.5A vart det hölls.
När jag tjuvkopplade igång pumpen mellan säkring 4 och 6 med hjälp av mätaren visade den 5.7A.
Månne det är backventilen som då är kass kanske?
Mätta lambdan också pånytt, värdena kastade mellan 0.1-0.7V, vilket lär vara OK.
En annan sak är jag undrar, ibland när man startar så kan allt dö för en mikrosekund och sedan fortsätta starta igen. Verkar som något med tändningen är fel!? Kamremsbyte är gjort några veckor sedan, månne nåt gåt åt skogen då som har med detta och göra...
Re: 240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: lör 02 feb 2013, 20:29
av sicnarf
Vet ej om dessa siffror. Men jag tänkte så här att om det är backventilen som är kass så kan du göra såhär nästa gång du startar. Vrid på tändningen och låt den vara på 3-5 sekunder först så att du kan bygga upp ett tryck i bränslesystemet. Vrid sedan till start och se om det hjälper. Är det fel på backventilen så ska bilen starta bättre och lättare nu då du har byggt upp bättre tryck i bränslesystemet. Jag vet inte exakt om detta skulle stämma och vara 100% säkert,men förmodar att det skulle fungera att testa på detta sätt. Annars får du byta motortempgivare vid 3ans insug som nästa steg.
Re: 240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: sön 03 feb 2013, 15:35
av ObiWan
sicnarf skrev:Vet ej om dessa siffror. Men jag tänkte så här att om det är backventilen som är kass så kan du göra såhär nästa gång du startar. Vrid på tändningen och låt den vara på 3-5 sekunder först så att du kan bygga upp ett tryck i bränslesystemet. Vrid sedan till start och se om det hjälper. Är det fel på backventilen så ska bilen starta bättre och lättare nu då du har byggt upp bättre tryck i bränslesystemet. Jag vet inte exakt om detta skulle stämma och vara 100% säkert,men förmodar att det skulle fungera att testa på detta sätt. Annars får du byta motortempgivare vid 3ans insug som nästa steg.
Bilen startar bättre om jag gör såhär; vrider på tändningen o startar snabbt så att det snurrar en gång, sen stänger och vänta ett tag. Gjorde såhär 5 gånger så startade bilen ganska snabbt till slut.
Tänkte byta motortempgivaren eftersom den inte är så dyr, och sen också en annan givare vilket jag inte vet namnet på svenska. Den andra kanske heter hall- eller rpm-sensor?! Den skulle kunna vara kopplad till problemen. Har förstått att den skulle ge info till tändnigen och spridarna, och att bränslereleet på nåt sätt också funkar via den.
Re: 240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: sön 03 feb 2013, 17:54
av Rådlös
Beroende på vilken årsmodell du har så heter den Hallgivare eller Vevaxelgivare. Hallgivaren kom först. Den sitter i fördelaren och talar om var på motorvarvet svänghjulet befinner sig, antal grader före eller efter övre dödpunkt. Och som du säger, den styr bränsle och tändningspunkterna. Den hör till styrsystemet LH 2.2. Vevaxelgivaren gör samma tjänst, men sitter nere över svänghjulet "bakom" motorn.
Mitt i årsmodellen 1988 kom en lag i Sverige att alla nya bilar skulle ha elektroniskt styrd (lambdasond) katalysatorrening. Det gjorde att Volvo m.fl gick över till LH 2.4 vid halvårsskiftet. Det innebär att årsmodell -88 kan vara antingen tidig eller sen. Vi brukar säga 88a för dom tidiga och 88b för dom sena. 88b har alltså vevaxelgivare. Den har lite annat också som skiljer dom åt, men det tar vi en annan gång.
Det fanns redan bilar med katalysator före 1988, men det var "frivilligt" val av det vid beställningen.
Ännu mer "historiska data". Vevaxelgivare fanns redan på V6-motorerna i 260-modellerna med insprutning, så det var inget nytt på 88b när dom kom.
Re: 240 b230f svårstarad / dör ibland i farten
Postat: sön 03 feb 2013, 19:03
av ObiWan
Rådlös skrev:Beroende på vilken årsmodell du har så heter den Hallgivare eller Vevaxelgivare. Hallgivaren kom först. Den sitter i fördelaren och talar om var på motorvarvet svänghjulet befinner sig, antal grader före eller efter övre dödpunkt. Och som du säger, den styr bränsle och tändningspunkterna. Den hör till styrsystemet LH 2.2. Vevaxelgivaren gör samma tjänst, men sitter nere över svänghjulet "bakom" motorn.
Mitt i årsmodellen 1988 kom en lag i Sverige att alla nya bilar skulle ha elektroniskt styrd (lambdasond) katalysatorrening. Det gjorde att Volvo m.fl gick över till LH 2.4 vid halvårsskiftet. Det innebär att årsmodell -88 kan vara antingen tidig eller sen. Vi brukar säga 88a för dom tidiga och 88b för dom sena. 88b har alltså vevaxelgivare. Den har lite annat också som skiljer dom åt, men det tar vi en annan gång.
Det fanns redan bilar med katalysator före 1988, men det var "frivilligt" val av det vid beställningen.
Ännu mer "historiska data". Vevaxelgivare fanns redan på V6-motorerna i 260-modellerna med insprutning, så det var inget nytt på 88b när dom kom.
Tack för all information :)
Då är vevaxelgivare namnet jag söker, eftersom min är årsmodell -90.
Tidigare gav den följande felkod 2-1-4 Ignition RPM signal erratic, det kan vel tyda på att givaren är kass.
Ivarjefall skall nu börja med att byta motortemp- och dendär vevaxelgivaren och hoppas på att det bär frukt.