Sida 1 av 2
Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: ons 30 jan 2013, 18:27
av isaksson5
Hej!
Strulbilen min har börjat strula mindre. Lämnat in på en snabbkoll hos lokala skrotverkstan. Visade sig att gasspjället och wire osv har någon justerat som tomgång. DVS att tomgång var halvgas. Det fixade dem, så nu drar den mycket mindre soppa (tidigare drog den 3l/mil). Men undertrycket var det fel på. Insugspackningen är tydligen fel monterad (hur den nu kan vara det). Finns det något sätt som är fel? Såg ett par hål som vi satte den efter..
Sedan var 1 av tändstiften som var nytt, dött. Det byttes. Men det som oroar mig är att om jag får lite ställ i en kurva och gasar på litegrann, då är det som att det vore ventilknack. Släpper jag gasen snabbt och gasar igen så slutar det låta. Vad kan det vara?
Olja och filter är bytta <100mil tillbaka.
Så:
1 Hur sätter jag på insugspackningen KORREKT? (Mellan förgasare och insugsgrenrör)
2 Varför låter den som om den tickar då man får lite ställ och slutar då man släpper gasen tvärt.
3 Ska jag byta till en tjockare olja?
Mvh Johan
Re: Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: ons 30 jan 2013, 18:54
av Volvo264GLE
isaksson5 skrev:
1 Hur sätter jag på insugspackningen KORREKT? (Mellan förgasare och insugsgrenrör)
Det är inte svårt, antingen köper du en nya packning och sätter dit, lätt att se hur det skall vara. Eller så köper du packningsmaterial (jula, biltema, m.fl.) och använder den gamla som mall och skär till en egen. Se till att inte ha en för tunn packning, då vandrar gärna värmen från motorn till förgasaren och värmen kan då skapa "ånglås"?!
Det sista får gärna någon kommentera om det stämmer eller ej! :)
Re: Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: ons 30 jan 2013, 19:21
av isaksson5
Volvo264GLE skrev:isaksson5 skrev:
1 Hur sätter jag på insugspackningen KORREKT? (Mellan förgasare och insugsgrenrör)
Det är inte svårt, antingen köper du en nya packning och sätter dit, lätt att se hur det skall vara. Eller så köper du packningsmaterial (jula, biltema, m.fl.) och använder den gamla som mall och skär till en egen. Se till att inte ha en för tunn packning, då vandrar gärna värmen från motorn till förgasaren och värmen kan då skapa "ånglås"?!
Det sista får gärna någon kommentera om det stämmer eller ej! :)
Köpte en ny från Volvo. Smackade dit den efter de hål som fanns på förgasaren. Kopplade ihop allt. Men det är som 2 hål på vardera sida som går utåt.

sådär ser det ut på min förgasare (ska det göra iallafall)

sådär ser packningen ut(fast lite blågrönaktig färg).
Är det rätt packning till den förgasaren?
Mvh :)
Re: Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: ons 30 jan 2013, 19:36
av Volvo264GLE
isaksson5 skrev:
Är det rätt packning till den förgasaren?
Mvh :)
Jodå, det ser så ut
Re: Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: ons 30 jan 2013, 19:54
av rd350
"Tickandet" du hör är troligen som den spikar pga. för högt ställd tändning. ställ ner den ett par grader så försvinner nog ljudet. Är det som den spikar så märker du ljudet tydligast när den får segdra upp för en backe.
Re: Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: ons 30 jan 2013, 20:13
av isaksson5
rd350 skrev:"Tickandet" du hör är troligen som den spikar pga. för högt ställd tändning. ställ ner den ett par grader så försvinner nog ljudet. Är det som den spikar så märker du ljudet tydligast när den får segdra upp för en backe.
Denna gång var det som om det vore en dieselbil nästan. Fortfarande spikningar? På verkstan så sa han att tändningen såg bra ut. Men kan vara värt att kolla. Ska jag ha mer eller mindre förtändning?
Mvh
Re: Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: ons 30 jan 2013, 21:08
av Rådlös
Mindre!
Re: Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: ons 30 jan 2013, 21:23
av Rådlös
Volvo 264 GLE
" Se till att inte ha en för tunn packning, då vandrar gärna värmen från motorn till förgasaren och värmen kan då skapa "ånglås"?!"
Jo, det är dessvärre så, men Volvos egen åtgärd var en plastpackning, minst 10 mm tjock. Kanske mer? Det hjälpte ändå inte. Nu var det så att det här problemet var bundet till vissa årsmodeller (78 - 79 vill jag minnas?) samtidigt som bensinen var av en annan (sämre) kvalitet på den tiden. Det skall ha åtgärdats numera även om det kan uppträda någon gång under riktigt varma sommardagar uppåt 30° och mer. Men det är bara förgasarbilar som drabbas.
Rykten säger att man kan späda ut bensinen med E85. Etanol vill gärna ha lite varmare förbränningsluft för att "ge järnet". D.v.s förbrännas fullständigt. Man brukar säga att en förgasarmotor tål upp till 15% etanol utan någon konvertering.
Re: Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: ons 30 jan 2013, 22:10
av rid54
Spikning kan uppstå i en del olika situationer. Lågt varv + hög belastning är en klassiker och då kan tändningens grundinställning vara för hög (tidig) eller så har man för lågt oktantal. Sedan finns en klassiker till och det är någon sorts mellanvarv och "halvbelastning". Det kan vara samma fel som i förra situationen, men det kan också vara att fördelarens centrifugalregulator är slut och reglerar upp till max tändförställning alldeles för tidigt (fjädrarna uttänjda eller avbrutna). Det finns många varianter... om det finns en vakuumklocka till fördelaren kan även den vara defekt (brusten fjäder) och dä kan tändningen ställas upp så mycket att motorn spikar.. Det var inte så att du temporärt tappade oljetrycket i svängen; det kan faktiskt låta lite extra då...
Mvh
/RID
Re: Insugspackning, Tickande ventiler i ställ B21A
Postat: tor 31 jan 2013, 21:33
av isaksson5
Tydligen så har 4L dunken med olja nästan tagit slut. Fattar inte! Stoppade i 1L 10w-40 och det värsta ljudet försvann.
Ljudet som jag får är då jag varvar ganska mycket. Släpper jag gasen så låter det inte.
Sedan är det vääääääldigt skitigt under vevhusventen/flamfällan? (alltså själva huset som är under insuget). Kan vara igensatt och därför den drar sjuka mänger olja?