Sida 1 av 2
Volvo 244 -86a
Postat: mån 07 jan 2013, 16:30
av RixxRille
Hej behöver hjälp med att förstå vad som kan vara fel med min 244. Den får bränsle fram till motorn och det finns gnista i tändstiften men den står bara och tuggar när jag vrider på nyckeln, har testat att starta den genom att sätta en mejsel på startmotorn och sprutat in startgas då hoppar den igång, det händer ibland att den går igång på nyckeln. Vet inte om detta kan ha med felet att göra men den har ingen tomgång längre utan måste ha choken fullt ut eller trycka på gaspedalen för att den ska vara igång efter den startat, ska även nämnas att motorn är en b230a och har gjort den till brytarlös så vet att det inte är brytarspetsarna. Skulle vara tacksam för svar och gissningar om vad felet kan vara :)
Re: Volvo 244 -86a
Postat: mån 07 jan 2013, 16:45
av dalldall
dålig på motorbeteckningar! men vilken förgasare har du? kollat membranet?
Re: Volvo 244 -86a
Postat: mån 07 jan 2013, 18:22
av RixxRille
Vet ej vilken förgasare jag har såhär på rak arm men membranet ska va nya enligt förra ägaren skulle han ha bytt dom innan jag köpte bilen.
Volvo 244 -86a
Postat: mån 07 jan 2013, 20:49
av Tungviktarn
Pierburg dvg.
Finns två "vanliga" fel
1. Sprucket förgasarmembran.
2. Solenoiden framför förg. Saknar spänning alt. Avbrott i spole
Re: Volvo 244 -86a
Postat: mån 07 jan 2013, 22:49
av RixxRille
okej får kolla på det. Kan condensatorn ha något med detta att göra? Fick ett tips att jag skulle kolla den men tänkte att om den inte har något med det att göra så blir det onödigt arbete och kolla den.
Volvo 244 -86a
Postat: mån 07 jan 2013, 23:29
av Tungviktarn
Sitter ingen kondensator;) din bil har brytarlöst tändsystem (standard f.r.o.m 1985 års modeller)
Re: Volvo 244 -86a
Postat: tis 08 jan 2013, 00:00
av RixxRille
okej hm nej den här hade brytare men jag tog bort det för bilen gick hur kasst som helst som det står i beskrivningen så då måste förra ägaren bara gjort något ihop plock eller bara smällt i en gammal motor :S
Re: Volvo 244 -86a
Postat: tis 08 jan 2013, 00:12
av RixxRille
glöm det jag skrev förut kom på att det satt en brytare på rotorn som jag tog bort

Volvo 244 -86a
Postat: tis 08 jan 2013, 09:42
av Tungviktarn
Det är varvstoppet som sitter i rotorn;)
Re: Volvo 244 -86a
Postat: tis 08 jan 2013, 20:37
av RixxRille
Aja tog bort det iallafall och bilen gick mycket bättre utan än med :)