Sida 1 av 1
d24 splines
Postat: ons 19 dec 2012, 21:46
av Ainok
Hej, undrar om en m47 ifrån en b230f passar på en d24. Eller en m45.
Re: d24 splines
Postat: ons 19 dec 2012, 22:18
av osla
båda ja och nej, sprängkåpan passar inte från dieseln till bensin, startmotorn sitter på fel sida. men varför ska du byta till m47 eller m45, m46 är ju den stadigaste lådan
Re: d24 splines
Postat: tor 20 dec 2012, 17:20
av Ainok
Sprängkåpan passar inte det förstår jag:) passar m45/m47 på den kåpan m46an suttit på? Och vad har startmotorn me det hela att göra
Re: d24 splines
Postat: tor 20 dec 2012, 20:48
av osla
är just därför sprängkåprona inte passar. på bensinaren sitter startmotorn på vänster sida av blocket och på dieseln sitter den på höger sida
Re: d24 splines
Postat: tor 20 dec 2012, 21:31
av Ainok
Jag tror inte riktigt att jag har förklarat korrekt. Jag ska ta en Volvo m47 växellåda och sätta på min d24. Det jag undrar är om m47 lådan passar på den befintliga sprängkåpan, den som m46an har setat på. Det jag tror att du tror att jag frågar är om jag kan ta BÅDE sprängkåpa och växellåda från bensinaren men det jag i stort sett vill ha reda på är om m47an passar på m46ans kåpa och ifall splinesen passar
Re: d24 splines
Postat: tor 20 dec 2012, 21:32
av Ainok
I d24 alltså...håller nämligen på att bygga en epa traktor med min systerson
Re: d24 splines
Postat: fre 21 dec 2012, 08:01
av osla
ja den ska passa. och då förstår jag också varför du vill ha en m47 och inte en m46 :D. dock så kan det vara olika splines beroende på års modell, men då är de ju bara byta lamell
Re: d24 splines
Postat: fre 21 dec 2012, 11:15
av Ainok
Tack för hjälpen :) jag åkte epa själv när jag var i hans ålder men då hade vi ju bara spärrat växellådan på 1 och 2an men nu ska man ha 2 stycken växellådor efter varandra så utväxlingen ändras ..... Och då blir det knepigt med en m46 på grund av overdriven och att det blir så långt
Re: d24 splines
Postat: fre 21 dec 2012, 14:52
av osla
exakt, när du sa att det var ett a-traktorbygge så förstår jag att man inte vill ha m46 på grund av längden. men det är ändå precis med en m47 och en m40 efter på längden men det går. dock kan det ju vara roligt att ha od:n på alla växlar sen när han ska köra, då kan han lägga i od:n fast han bara har 2 på främmre och ettan på bakre och på så sätt sänka varven lite om han nu inte ska köra dubbla men 4 på bakre. jag har själv byggt a-traktor för två år sen, dock inte av en volvo. tänk på att för några dagar sen så kom det en utförligare beskrivning av hur hytten ska se ut, nu står det rent i regelrna att från stol i bakersta läge till bakvägg får det max vara 10 cm med normal lutning
Re: d24 splines
Postat: sön 06 jan 2013, 22:38
av Jiim
Byter man sprängkåpa passar de ja. men dieseln har en "förhöjning" eller vad man ska säga längst ut på axeln och den måste man knacka lös och sätta på axeln på nya lådan