Sida 1 av 3
b23e bränsle pump/slangar
Postat: mån 10 dec 2012, 19:39
av 245an
hej har köppt min en 245 pickup och nu är då problemet att det satt en bensinpump under bilen fanst den gick inte till något:O
den ända pump som finns är isf den som sitter i tanken (jag hör en pump när jag startar)!
så min fråga är den ska b23e motorn ha en pump under bilen och en i tanken??
just nu har jag bara ledningar från tank till mekaniska insprutet
Re: b23e bränsle pump/slangar
Postat: mån 10 dec 2012, 20:05
av Hilmer
Det sitter en liten förpump i tanken, primärpumpen sitter undertill på vänstersidan i höjd med baksätet.
Det måste vara en pump avsedd för E-motorn då dessa går på ett högre tryck än de nyare med F-motorer.
Re: b23e bränsle pump/slangar
Postat: mån 10 dec 2012, 20:22
av 245an
Hilmer skrev:Det sitter en liten förpump i tanken, primärpumpen sitter undertill på vänstersidan i höjd med baksätet.
Det måste vara en pump avsedd för E-motorn då dessa går på ett högre tryck än de nyare med F-motorer.
tack :) sitter då ingen pump underbaksätet de går slangar hela vägen va jag sett
Re: b23e bränsle pump/slangar
Postat: mån 10 dec 2012, 20:26
av Frrla
är lite brydd hur min är ihopplockad också då jag inte heller har någon pump monterad under bilen. bara en i tanken..
å de borde ju vara samma prylar på en 230E från -85 som på TS E-sprut...
är det någon som monterat universalpump 3-5 bar i tanken kanske?
Re: b23e bränsle pump/slangar
Postat: mån 10 dec 2012, 21:16
av Hilmer
E-motorerna vill ju ha 6bar så det bör vara en rejäl tankpump som är monterad i så fall.
Re: b23e bränsle pump/slangar
Postat: tis 11 dec 2012, 17:48
av Frrla
Hilmer skrev:E-motorerna vill ju ha 6bar så det bör vara en rejäl tankpump som är monterad i så fall.
kan den gå även fast de är sämre tryck då? har ingen möjlighet att kolla trycket än på ett tag...
Re: b23e bränsle pump/slangar
Postat: tis 11 dec 2012, 18:05
av Hilmer
Frrla skrev:Hilmer skrev:E-motorerna vill ju ha 6bar så det bör vara en rejäl tankpump som är monterad i så fall.
kan den gå även fast de är sämre tryck då? har ingen möjlighet att kolla trycket än på ett tag...
Den kommer inte gå ifall du har alldeles för lågt tryck, k-jet kräver ett högt tryck för att kunna fungera som det är tänkt.
Re: b23e bränsle pump/slangar
Postat: tis 11 dec 2012, 18:12
av 245an
okej följd fråga här
slangarna som kommer från tanken den ena går till ett filter som hängre på torpeden och sen in i klumpen under insuget vet ej va detta heter (helt ny motor för mig ) och ifrån den "klump går ett rör till en mekanisk pump på blocket och ett rör tillbaka till "klumpen"
min bil är trög startad och när den går igång dör den om man pillar gasen å efter en liten stund
så frågan är är den mekaniska pumpen paj eller något annat?
Re: b23e bränsle pump/slangar
Postat: tis 11 dec 2012, 19:03
av Hilmer
245an skrev:okej följd fråga här
slangarna som kommer från tanken den ena går till ett filter som hängre på torpeden och sen in i klumpen under insuget vet ej va detta heter (helt ny motor för mig ) och ifrån den "klump går ett rör till en mekanisk pump på blocket och ett rör tillbaka till "klumpen"
min bil är trög startad och när den går igång dör den om man pillar gasen å efter en liten stund
så frågan är är den mekaniska pumpen paj eller något annat?
Den mekaniska pumpen har inget med insprutningen att göra överhuvudtaget, det är ju så fel det bara kan bli...
Tankpump - huvudpump under bilen - filter på torpeden - "klumpen", returen går från "klumpen" direkt tillbaks till tanken. "Klumpen" har flera namn, bl a bränslefördelare.
Re: b23e bränsle pump/slangar
Postat: tis 11 dec 2012, 20:59
av 245an
Hilmer skrev:245an skrev:okej följd fråga här
slangarna som kommer från tanken den ena går till ett filter som hängre på torpeden och sen in i klumpen under insuget vet ej va detta heter (helt ny motor för mig ) och ifrån den "klump går ett rör till en mekanisk pump på blocket och ett rör tillbaka till "klumpen"
min bil är trög startad och när den går igång dör den om man pillar gasen å efter en liten stund
så frågan är är den mekaniska pumpen paj eller något annat?
Den mekaniska pumpen har inget med insprutningen att göra överhuvudtaget, det är ju så fel det bara kan bli...
Tankpump - huvudpump under bilen - filter på torpeden - "klumpen", returen går från "klumpen" direkt tillbaks till tanken. "Klumpen" har flera namn, bl a bränslefördelare.
hmm ok då är det nog därför min bil inte startar så lätt den liksom går igång å går ca 1-3sec sen dör den håller man på så några gånger så startar den så jag behöver sätta en pump under bilen "huvudpump" (finns inte nu)
men vad är den saken som sitter bakom fördelarn då som det går 2 slangar till bränslefördelarn???
http://www.volvoclubofbc.com/technical/ ... c_640w.jpg här ser man dom 2 slangar/rör som går mellan bränslefördelarn till någon pump(den jag försöker beskriva som sitter bakom fördelarn