Sida 1 av 4
Ryckningar 240 B230F
Postat: lör 01 dec 2012, 16:39
av Borje
Hej !
Jag har en 240 årsmodell 1988 med insprutning som gått 6.700 mil.
Jag har fått problem med att den rycker. Den rycker när det är varmare ute men också vid minusgrader när motorn har blivit varm.
På vintern när jag kört med motorvärmare så rycker det också. När jag kört med motorvärmare blir den också svårstartad.
Jag har provat att byta fördelarlock, tändkablar och tändstift, men det har inte hjälpt.
Första gången jag märkte av det här var efter en service på verkstad.
Jag pratade med verkstaden, men felet försvann för en tid av sig självt.
Ryckningarna märks mest när man kör sakta. Bilen blir svårhanterlig.
Vad jag då gör är att jag går ner på växel och kör på högre varv.
Det verkar som bilen drar lite för mycket bensin nu.
Någon som vet vad det kan vara för fel och hur jag kan åtgärda det?
/Borje
Re: Ryckningar 240 B230F
Postat: lör 01 dec 2012, 18:07
av CastroL
Kolla så den inte tar tjuvluft någonstans.
//Daniel
Re: Ryckningar 240 B230F
Postat: lör 01 dec 2012, 18:39
av Borje
Jag tackar för svaret Daniel
Jag skulle behöva mer information för att ditt svar ska leda någon stans.
T.ex. vart motorn skulle ta tjuvluft för att reagera så här.
/ Börje
Re: Ryckningar 240 B230F
Postat: lör 01 dec 2012, 19:09
av CastroL
Ingen orsak :D
Skaffa startgas och "spruta" vid insugspakningen och runt spridarna, ökar varvtalet så e det där den tar luft och kolla så att inga slangar vid insuget har sprickor. Verkar allt bra så e det något annat och det kan jag nog inte hjälpa till med
//Daniel
Re: Ryckningar 240 B230F
Postat: lör 01 dec 2012, 19:24
av Borje
Tackar Daniel.
Ska ta lärdom och försöka prova det du skriver.
/Börje
Re: Ryckningar 240 B230F
Postat: lör 01 dec 2012, 19:27
av sicnarf
Eftersom du har en Volvo 88 som endast gått 6700 mil så är den nästan som ny skulle jag tippa. Då är det värt att bevara den och ta god hand om den. Jag skulle lämna den till en riktig Volvo verkstad för felsökning för då vet jag att det blir riktigt gjort. Men som sagt kolla så den inte tar luft som Castrol skrev. Kolla så alla luft slangar sitter fast riktigt och att de inte är spruckna. Och att alla kablar/kontakter sitter fast i motorrummet. Tryck in alla tändkablarna och alla kontakter. Har du bytt luft och bränslefilter? Vad är det för tändstift du har nu? Men hittar du inte felet så gå tillbaka till verkstaden eller en riktig Volvo verkstad och be om hjälp. Det är din bil värd!!!! 6700 mil,var rädd om den.
Re: Ryckningar 240 B230F
Postat: sön 02 dec 2012, 10:01
av Borje
sicnarf skrev:Eftersom du har en Volvo 88 som endast gått 6700 mil så är den nästan som ny skulle jag tippa. Då är det värt att bevara den och ta god hand om den. Jag skulle lämna den till en riktig Volvo verkstad för felsökning för då vet jag att det blir riktigt gjort. Men som sagt kolla så den inte tar luft som Castrol skrev. Kolla så alla luft slangar sitter fast riktigt och att de inte är spruckna. Och att alla kablar/kontakter sitter fast i motorrummet. Tryck in alla tändkablarna och alla kontakter. Har du bytt luft och bränslefilter? Vad är det för tändstift du har nu? Men hittar du inte felet så gå tillbaka till verkstaden eller en riktig Volvo verkstad och be om hjälp. Det är din bil värd!!!! 6700 mil,var rädd om den.
Jo! jag har haft bilen sen den var ny.
Den är underredsbehandlad varje år.
Den är blank och upputsad även under motorhuven.
Slangar och kablar ser nya ut.
Flera anställda på besiktningen minns bilen år efter år.
Problemet är att felet inte är hela tiden.
På Volvo har man sagt . Kom in när den ryker.
Det är sådana här problem som kan vara svåra att hitta.
Bytte alla tänddelarna för någon månad sedan .
Allt original. Beställt till den här bilen oss Volvo.
Om det är tjuvluft.
Är det något som öppnar sig av att bilen blivit varm?
Borde ta tjuvluft och ryka även när inte bilen är kall.
/ Börje
Re: Ryckningar 240 B230F
Postat: sön 02 dec 2012, 10:11
av sicnarf
:D Wow! Grattis till en fin bil. Jag rekomenderar att du slänger in en flaska Stp complete system cleaner och testar. Du kanske behöver rengöra insprutet och spridarna. Du kan också byta insugspackning för den kanske läcker. Bra att göra även om det inte är felet.
Re: Ryckningar 240 B230F
Postat: sön 02 dec 2012, 15:40
av P165B
Hej, Börje!
Verkar vara en mycket trevlig kamrat du har som gått så lite :)
Den är vekligen värd att pyssla om!
Felet du beskriver är troligtvis relaterat till någon givare som ger motorn fel signaler/blandning.
Jag har själv ett stort antal 240 och har bl.a åkt många mil med en av mina trotjänare en 245GL -88 med B230F.
Om du nu kan utesluta tändsystemet och tjuvluft, så får du söka givarna och byta de i kostnadsorning.
Som jag tolkade din information så går bilen ryckigt hela tiden? Inte när den är kall, varm eller mittimellan?
En givare som sitter i motorn under insuget är en tempgivare (inte samma som är till mätaren). Den ger insprutningen information om motorns behov av bränsle när den är kall/varm. Själv hade jag problem efter ca 10 minuters körning. Bilen gick så dåligt så om den stannade så gick den nästan inte att få igång förrän den kallnat. Men om man klarde krisen vid 10 minuetr så gick den bra sedan. Det var fel på tempgivaren. Kostade några hundra.
Ett likande fel uppstod när lambdasonden var dålig. Vid samma plats på vägen till arbetet och hem så kom dessa ryckningar, för att sedan gå bättre igen. Bytte lambdasond och bilen blev trevlig att köra igen :) Kostar en dryg tusenlapp original
Luftmassemätaren är ett annat fenomen som kan spöka. Men det är så finurligt konstruerat att om den felar eller helt ger upp kan du koppla ur den långa kontakten på slangen mellan luftrenaren och motorn. Då startar den och går fint vid jämnt gaspådrag efter vägen. men kan hosta och rycka lite vid start i t.ex korsning. Det är ett "Ta mig hem läge". Kostar upp åt en par tusen tror jag på Volvo.
Det bästa hade varit om du kunnat låna dessa delar av någon för att prova dig fram tills du hittar felet. Kom ihåg att få rätt delar med rätt detaljnummer som passar din äldre inspruning.
Lycka till!
Re: Ryckningar 240 B230F
Postat: sön 02 dec 2012, 18:25
av Borje
Jag tackar för svaren.
Bilen ryker inte hela tiden.
Vi åker och handlar ca 0.5 mil. Bilen ryker inte när vi åker dit. Bilen har inte hunit svalnat. På hemvägen känner man tendensen till rykningar. Rykningarna ökar när vi kommer in i orådet där vi bor när vi kör
ca 10Km/ tim.
På sommaren är vi ca 1.5mil hemifrån på söndagarna . Resan börjar med landsväg då ryker inte bilen.
Rykningarna börjar när vi kommer ner på 50 sträckan den sista km och ökar ytligare när vi kommer hem de sista 100m i 10km/tim.
På vintern när vi använder motorvärmaren i ca 3tim är bilen svårstartad och sedan är bilen rykig.
Bilen är aldrig rykig när den är kal.
Bilen startar snabbast när det är svalt ute.
/Börje