Sida 1 av 1

Orginal extra mätare

Postat: lör 01 dec 2012, 11:50
av Maacke
Nu när varvräknaren är i skick så tenkte jag försöka skaffa lite extra mätare, skulle vilja ha 4 st(+ den där lilla klockan då)
men då är frågan vilka går att koppla in på D24an, turbon behöver jag ju inte ens titta på och en econometer passar vel bara bensinare?
oljetryck och temperatur tycks ju finnas enligt http://www.240.se/instrument/ men trodde bara dom här extra mätarna fanns på GLT och turbo?
Volt och utetemperatur kan ju iallafall inte vara beroende av vilken motor det är.
Så skulle oljetryck, oljetemperatur, utetemperatur och volt skulle vara möjligt att skaffa till dieseln?
Dom är inte lätta att få tag i här i finland, men går ju att importera.
Är verkligen en volvo fantast men har vel en del att lära ännu.
Ps hur ser man skillnad på en 88a och b?

Re: Orginal extra mätare

Postat: lör 01 dec 2012, 13:23
av Rådlös
Jag väljer att besvara din sista fråga, så får någon annan kasta sig över mätarna och allt vad det innebär.
88a har ingen diagnostikbox. Däremot lär det finnas ett tvåpoligt mätuttag som visar Lambdasondens svängningar. Vilket i sin tur visar att den jobbar. Lambdasonden sitter nära grenröret, alltså i början på avgasröret. Och Nollägesgivare (om vi kallar den så här) sitter i tändfördelaren och är en så kallad Hallgivare. Styrsystemet heter LH 2.2.
88b har diagnostikbox. Den sitter vid vänster fjäderbenstorn. En svart plastdosa ungefär 7 x 7 x 10 cm. Det sitter en liten sladdstump på den som man sätter i en kontakt inne i dosan när man vill felsöka. Det finns mer beskrivning här på forumet. Lambdasonden sitter på avgasröret nere under bilen, ganska nära katalysatorn. Nollägesgivaren kallas i detta fallet för Vevaxelgivare eftersom den sitter över svänghjulet vid kopplingskåpan. Styrsystemet heter LH 2.4.
Skiftet mellan dom här två kom i halvårsskiftet 1988 på grund av lag om avgasrening. I vanliga fall kommer ju förändringar med årsmodellskiftet i september. Man kan alltså se när bilen är registreringsbesiktigad och utgå från detta.

Ett tillägg: 88b, eller LH 2.4 har en orange/grön kontrollampa med Lambdasymbolen i instrumentpanelen. Den skall inte lysa när motorn är igång!

Re: Orginal extra mätare

Postat: lör 01 dec 2012, 16:19
av Maacke
Jaa så det är bara skillnad mellan typ databoxar och lambdasonden, min som e diesel har det vel ingen betydelse med då sekert. bra tenkte bara ifall det var något speciellt med el systemet i bilen eller mätarhuset eller något som tex bakaxelgivare och sånt.
Tack ska du ha för infon.