Sida 1 av 2

Lite fel på 244GL

Postat: sön 25 jun 2006, 23:36
av Jimpiz
Hej är ny på detta forum. men behöver hjälp med två saker. felen är inte alvarliga.. bara att jag vill veta det är så


1. När motorn är varm vill den inte starta utan att man ger gas.. halvt eller fullt. Det spelar ingen roll. Bara att man ger gas. Det går utan gaspådrag. men det tar ca 8 sekunder innan den startar då, när den väl startar då, går den inte på alla cylindrar, så då måste man ge gas i slutet endå för att alla cylindrar ska vakna.

2. Om motorn går på tomgång, och man ex trycker full gas, så händer inget.. det tar ca 2 sekunder innan motorn börjar varva. lite fördröjning i maskineriet

det är en Volvo 244GL 1982, tror det är en B21
VOLVO 244-8103-281 står det i bilregistret

Postat: mån 26 jun 2006, 07:14
av Perra N
Vakuumläcka låter det som. Kolla alla slangar och insugspackning.

Postat: tis 05 sep 2006, 17:06
av Volvo_Perka
Låter även som en snålställd förgasare enligt mig.

Kontrollera CO-halt och tändning

Postat: tis 05 sep 2006, 21:18
av Jimpiz
Volvo_Perka skrev:Låter även som en snålställd förgasare enligt mig.

Kontrollera CO-halt och tändning
det är super låta värden. på besiktningen blev dom lite fårvånade..
tändningen är toppen

Postat: sön 10 sep 2006, 23:43
av mojoman
låter som om de e fel på förgasaren din. Kolla så att tomgångs, lågfartsystemet, fullgassystemet funkar på den. Hade problem med min förgasare tidigare o då vart det vakum läkage som var boven i det hela. Hade ingen lågfart, o blev som du skrev tomgång men inget mellan läge samt att det tog 2 sek innan mototrn varva när man gasade

Postat: mån 11 sep 2006, 08:39
av anp
Är inte de flesta förgasarförsedda 240 över -81 svårstartade varma?

Det blir väl någon typ av ånglås i förgasaren då motorn stängs av varm.
Minns inte när avluftningsventilen kom, men det bör väl ha varit runt -81?
Den avluftar ju förgasaren då motorn stängs av, för att underlätta start senare.
Ventilen sitter strax ovanför bromsservot, en liten rund historia med några elkablar och slangar kopplade till sig.

Postat: fre 15 sep 2006, 01:24
av Jimpiz
anp skrev:Är inte de flesta förgasarförsedda 240 över -81 svårstartade varma?

Det blir väl någon typ av ånglås i förgasaren då motorn stängs av varm.
Minns inte när avluftningsventilen kom, men det bör väl ha varit runt -81?
Den avluftar ju förgasaren då motorn stängs av, för att underlätta start senare.
Ventilen sitter strax ovanför bromsservot, en liten rund historia med några elkablar och slangar kopplade till sig.

ånglås kan det inte vara. Om man stängde av motorn å sen startade den inom 10 sekunder igen, så startade den så fort att man knappt han å vrida nyckeln.. Startmotorn gick kanske 1 4dels varv..

dock gick kamremmen, så bilen finns inte kvar :(

Postat: fre 15 sep 2006, 08:48
av anp
Jimpiz skrev:
anp skrev:Är inte de flesta förgasarförsedda 240 över -81 svårstartade varma?

Det blir väl någon typ av ånglås i förgasaren då motorn stängs av varm.
Minns inte när avluftningsventilen kom, men det bör väl ha varit runt -81?
Den avluftar ju förgasaren då motorn stängs av, för att underlätta start senare.
Ventilen sitter strax ovanför bromsservot, en liten rund historia med några elkablar och slangar kopplade till sig.

ånglås kan det inte vara. Om man stängde av motorn å sen startade den inom 10 sekunder igen, så startade den så fort att man knappt han å vrida nyckeln.. Startmotorn gick kanske 1 4dels varv..

dock gick kamremmen, så bilen finns inte kvar :(
Såg nu att du hade en GL, och den har väl insprutning? Och då gäller ju inte mitt förgasarförslag.
Om kamremmen går på en B21/23 så är det ingen fara så länge motorn är original. Bara att byta rem och justera in axellägena.

Postat: lör 16 sep 2006, 21:01
av Jimpiz
anp skrev:
Jimpiz skrev:
anp skrev:Är inte de flesta förgasarförsedda 240 över -81 svårstartade varma?

Det blir väl någon typ av ånglås i förgasaren då motorn stängs av varm.
Minns inte när avluftningsventilen kom, men det bör väl ha varit runt -81?
Den avluftar ju förgasaren då motorn stängs av, för att underlätta start senare.
Ventilen sitter strax ovanför bromsservot, en liten rund historia med några elkablar och slangar kopplade till sig.

ånglås kan det inte vara. Om man stängde av motorn å sen startade den inom 10 sekunder igen, så startade den så fort att man knappt han å vrida nyckeln.. Startmotorn gick kanske 1 4dels varv..

dock gick kamremmen, så bilen finns inte kvar :(
Såg nu att du hade en GL, och den har väl insprutning? Och då gäller ju inte mitt förgasarförslag.
Om kamremmen går på en B21/23 så är det ingen fara så länge motorn är original. Bara att byta rem och justera in axellägena.
det var förgasare på den. Går kamremmen så pajjar ju hela motorn

Postat: sön 17 sep 2006, 06:45
av Arne
Går kamremmen på en B21 A, B23A, B200A eller B230A så händer inget med motorn, det är bara att byta kamrem och fortsätta att köra.