Sida 1 av 1

Volvo 240 DL 1988 Hög Temp Samt CO-Halt

Postat: mån 17 sep 2012, 06:57
av Dedron
Hejsan!

Jag har ett underligt problem med min 240 DL 1988 Automat.

När bilen börjar komma upp mot mitten på temp mätaren kommer de in varmluft som de ska men sedan fortsätter den upp emot max temp "de röda alltså" men fortfarande är vattnet i expansionskärlet iskallt! Har provat att rengöra kylen för att se så de inte var stopp. Den dricker varken olja eller vatten så kan utesluta toppen.
Kan detta påverka CO-Halt tomgång? Fick tok högt värde på bess, 12,3

Jag har bytt termostat och vatten temperatur sensor, även katalysator och lambda!
Trodde att detta skulle hjälpa men de gjorde de inte.

Hur vet jag om vatten pumpen är dålig om jag inte hör miss ljud?

Tacksam för svar!

Mvh Dedron 8)

Re: Volvo 240 DL 1988 Hög Temp Samt CO-Halt

Postat: tis 18 sep 2012, 01:39
av gnestakalle
Vilken tempsensor har du bytt, den som sitter mellan och under 1:ans och 2:ans insug eller den som sitter under 3:ans insug. Den under 1:an och 2:an är för instrumentet och den under 3:an är för motorsystemet. Har du känt på den övre kylarslangen om den blir varm?

Mvh GK

Re: Volvo 240 DL 1988 Hög Temp Samt CO-Halt

Postat: tis 18 sep 2012, 11:12
av Dedron
Jag bytte en utavdom, viste inte att de fanns mer^^ men efter bytet av den så visar den att bilen är påväg till kok :/ och den övre blir inte jätte varm direckt, men ser alla sådana givare/senseorer lika ut?

Den ja bytte hade bara en kabel hane på sig. Denna http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11441.aspx

Re: Volvo 240 DL 1988 Hög Temp Samt CO-Halt

Postat: tis 18 sep 2012, 13:44
av gnestakalle
Den du bytte var för instrumentet förutsatt att den som satt på från början såg ut på samma sätt. Övre slangen blir ju inte varm direkt utan när termostaten öppnar. Om övre slangen aldrig blir varm så är det något fel vid termostaten eller något fel med vattenpumpen. Du kan ha ett fel på systemets tempsensor som sitter under 3:ans insug vilket kan orsaka att systemet fettar på vilket i sin tur kan orsaka högt CO.

Mvh GK

Re: Volvo 240 DL 1988 Hög Temp Samt CO-Halt

Postat: tis 18 sep 2012, 16:54
av Dedron
Tack :) Detta ska ja absolut kolla mer på! :)

Re: Volvo 240 DL 1988 Hög Temp Samt CO-Halt

Postat: ons 19 sep 2012, 01:16
av gnestakalle
Om du byter systemets tempsensor så är det viktigt att den nya har samma färg på kontaktstycket och det torde i ditt fall vara blått kontaktstycke på givaren.

Mvh GK