Volvo 260 - Demontera M41 låda från B27
Postat: lör 15 sep 2012, 21:47
Hej,
Började lite smått förbereda för att ta ner växellådan, man / Overdrive från min 262c med B27E-motor.
Fråga: Är det möjligt att ta ner lådan utan att ta bort det främre avgasröret?
Det går ihop i en förgrening under överväxeln. Det innebär i så fall att man i ett första steg måste ta lådan rakt bakåt till det att ingående axel går fritt frän kopplingen. nästa steg är då att vinkla ner lådans främre del så att lådan kan föras framåt förbi avgasröret förgrening. Alternativet är att lossa systemet från de båda grenrören och fösöka få isär skarven mellan främre rör och dämpare. Detta brukar djävlas så jag skulle gärna undvika att ta ner avgasröret. Det är dock inte kula att ha den tunga M41-lådan lös men instängd i ett omöjligt läge. Därför ber jag om råd...
Började lite smått förbereda för att ta ner växellådan, man / Overdrive från min 262c med B27E-motor.
Fråga: Är det möjligt att ta ner lådan utan att ta bort det främre avgasröret?
Det går ihop i en förgrening under överväxeln. Det innebär i så fall att man i ett första steg måste ta lådan rakt bakåt till det att ingående axel går fritt frän kopplingen. nästa steg är då att vinkla ner lådans främre del så att lådan kan föras framåt förbi avgasröret förgrening. Alternativet är att lossa systemet från de båda grenrören och fösöka få isär skarven mellan främre rör och dämpare. Detta brukar djävlas så jag skulle gärna undvika att ta ner avgasröret. Det är dock inte kula att ha den tunga M41-lådan lös men instängd i ett omöjligt läge. Därför ber jag om råd...