Sida 1 av 2

Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: tor 09 aug 2012, 22:15
av EH86
Hej!

Har en fin original 244 (B21A) som nyligen fått ett nytt Simons 2" hela vägen med två fullflödesdämpare. Låter typ som original.

Hur blir det med ett Simons extraktorgrenrör anpassat till detta system? Effektökning, ljud, något mer?

Nån som provat något liknande...

Re: Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: tor 09 aug 2012, 22:42
av Hasse63
Jag satt ett 4-2-1 extraktor på en original B23E och märkte ett kvickare accs. ljudet från motorrummet blev högre/ burkigare... Hade 2½ hela vägen. något kvickare blir det för dig också skulle jag tro...

Re: Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: tor 09 aug 2012, 22:48
av EH86
En annan tanke jag haft är att plocka främre dämparen istället men då tappar man ju effekt och risk för ett allt för jobbigt ljud...
vill inte heller riskera att det mysiga originalljudet försvinner men det får gärna förstärkas...

Re: Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: tor 09 aug 2012, 22:49
av EH86
Hasse63 skrev:Jag satt ett 4-2-1 extraktor på en original B23E och märkte ett kvickare accs. ljudet från motorrummet blev högre/ burkigare... Hade 2½ hela vägen. något kvickare blir det för dig också skulle jag tro...
Jo, borde bli skillnad men är mest ute efter lite mer ljud. Haha, borde överröstas av höfläkten? :)

Re: Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: fre 10 aug 2012, 03:27
av Hygglo
EH86 skrev:En annan tanke jag haft är att plocka främre dämparen istället men då tappar man ju effekt och risk för ett allt för jobbigt ljud...
vill inte heller riskera att det mysiga originalljudet försvinner men det får gärna förstärkas...
Va grundar du påståendet på att man tappar effekt om man kör utan främre dämparen?
Jag har hört tvärtom att om man kör med ett öppnare filter i kombination med demontering av främre dämparen så får man något högre effekt....

Re: Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: fre 10 aug 2012, 18:03
av EH86
Hygglo skrev:
EH86 skrev:En annan tanke jag haft är att plocka främre dämparen istället men då tappar man ju effekt och risk för ett allt för jobbigt ljud...
vill inte heller riskera att det mysiga originalljudet försvinner men det får gärna förstärkas...
Va grundar du påståendet på att man tappar effekt om man kör utan främre dämparen?
Jag har hört tvärtom att om man kör med ett öppnare filter i kombination med demontering av främre dämparen så får man något högre effekt....
Även fast originalmotståndet i regel är för litet kan man inte minska det för mkt, blir slöare då. Framförallt förgasarmotor. Har dessutom sportavgassystem med fullflödesdämpare och tänker inte sätta dit sportluftfilter.
Vågar man kapa bort främre ljuddämparen då?
Fars 740 blev slöare när jag tappade den bakre ljuddämparen. den bakre dämparen kan inte jämföras med främre dock då den är större och dessutom sitter längst bak.

Re: Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: fre 10 aug 2012, 21:08
av Hasse63
Ju mindre motstånd desto bättre... såklart, varför har man annars så kallade fullflödesdämpare :D och var dämparna sitter spelar ingen roll... De där med att dämparen ska sitta längst bak är Herr Lundin pappa till, han hade den där bara för att det är kallast där (dämpmaterialet klarar sig bättre då)
Till saken hör att det inte finns någon riktog fullflödesdämpare utan alla ger ett motståd mer eller mindre. Har man tex. 2" system så kan man ha 2½ eller större ljuddämpare och slutrör vilket i min teori bör vara mer effektsparande än samma rördimention hela vägen.

Re: Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: fre 10 aug 2012, 21:24
av White
På en sugmotor kan ett grövre avgassystem ge sämre vrid på låga varv, och du kan få lägre hastighet på avgaserna vilket resulterar
i effektförlust. Avgassystem ska som all annan trimning avvägas noga mot resterande uppgraderingar. En turbomotor är däremot
mycket mer "förlåtande" mot grova avgassystem och vill gärna ha grövre pipor än en sugmotor vid samma cylindervolym.

Har själv kört med Extraktor (4-2-1) från KG tillsammans med 2,5" "fullflödes" med två dämpare. Detta satt till en B230E med 531 top,
VX-kam och lättat samt balanserat svänghjul samt lite andra småjusteringar. Här gjorde extraktor och 2,5" nytta, men frågan är om
det hade gjort någon större nytta om motorn var original...

Re: Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: fre 10 aug 2012, 22:52
av I.H.P
Hasse63 skrev:... De där med att dämparen ska sitta längst bak är Herr Lundin pappa till, han hade den där bara för att det är kallast där (dämpmaterialet klarar sig bättre då)...
Dämparplacering har en klart avgörande effekt på ljudet, en slutdämpare med ca 15-30 cm rör bakom är att föredra för bra dämpeffekt och resonansfritt ljud.
Hasse63 skrev:... Har man tex. 2" system så kan man ha 2½ eller större ljuddämpare och slutrör vilket i min teori bör vara mer effektsparande än samma rördimention hela vägen.
Och i min och många andras teorier så har avgaserna hunnit kyla ner sig på vägen och har därmed mindre volym och dimensionsbehovet minskar.
//Björn

Re: Extraktorgrenrör Volvo 244

Postat: lör 11 aug 2012, 14:21
av Hasse63
De som vet vem Lundin är vet också vad han hade för motor och kan räkna ut behovet av ljuddämparen längst bak.