Sida 1 av 1

tjutande/visslande ljud efter kamrems byte + spännrullen

Postat: ons 08 aug 2012, 18:08
av maccus
hej

jag har med mycket god praktisk hjälp & kunnig assistans av min goda granne där jag bor & min granne är en hjälpsam & en väldigt nogrann självlärd & duktig Volvo motor kille sen många många år tebax i tiden så vi gjort en hel del motor service + div annan service nu i förra veckan 1 - 2
augusti på min bil en Volvo 240GL årsmod/1988 motor B230F med en mätarställning på 13485 mil som är riktiga & ärliga km kontrollerade via sidan (http://www.carfax.se/) & detta här är en kanonbra sida om man ska köpa en begagnad bil & vill veta bilens hela historik (mätarställning/ev besiktnings anmärkningar/servicehistorik/reparationshistorik/import bil/stulen bil/restskulder/leasingbil) så denna sidan rekommenderar jag starkt att kolla in på före ett ev beg bil köp & en rapport per bil den kostar 99 kr & denna carfax - bilrapport den är guld värd & väl investerade pengar om man nu ev ska köpa en något dyrare beg bil från privatperson/bilfirma http://www.carfax.se/



1. byt kamrem + spännrulle (vatten pumpen var redan utbytt den 29 augusti 2011 av bilen tidigare ägare hos en mekonomen vekstad för 1.893 kr)

2. byt motorolja (4 liter helsyntetisk Mobil Super 3000 X1 5W - 30 ) + filter + en ny oljepluggspackning

3. bytt rotor + fördelarlock + 4 st tändkablar + tändspole kabeln till fördelarlocket + 4 nya tändstift + en fin justering justering av tändningen

4. bytt båda dom ventilerade bromsskivorna + bromklossarna fram ink nya monterings satser + (görling system)

5. bytt bromsklossarna bak ink nya monterings satser + nya handbromsbackar ink nya monterings satser + nya friska retur fjädrar (görling system)

6. samtliga utbytta delar på bilen är bara Volvos egna originaldelar lite dyrare än piratdelar men oxå tryggare när man bromsar :D


oops nu tappade jag visst tråden totalt :wink: så åter nu till mitt problem......bilen den startade direkt & den gick rent & bra & bromsarna

fungerade oxå helt perfekt efter denna riktigt ordentliga motorservice/bromsservice........men när jag gjorde en riktig provkörning på ca 5 km så

hör jag ett vinande & ett lite visslade ljud från motorn som inte fanns där förut alls ??:-/ står jag stil med motorn igång & växeln i friläge (manuell 5 växlad låda) & varvar upp motorn lite så ökar detta ljudet & är jag ute & kör med nervevad ruta så hörs detta ljudet tydligt & så ökar/sjunker det i samma takt som jag ökar/minskar gaspådraget på bilens motor & kör jag exempelvis i 70 km & om jag exempelvis frikopplar genom att trycka ner kopplingen så försvinner detta lite tjutande/visslade ljudet helt eller går ner i styrka lite......dvs om jag kommer ihåg rätt nu ??:-/ & min snälla hjälpsamma granne har lovat mig att titta på detta problemet nu till helgen iaf & detta är säkert inget stort eller komplicerat problem att åtgärda......men detta mystiska ljudet är jävligt störande & irriterande att hör när man är ute & kör med bilen :evil: så jag vill få tyst på det snarast möjligt nu så därför frågar jag er här inne om tips & teorier om vad detta är för ett mystiskt/skumt tjutande/visslade oljud som har dykt upp nu efter dessa motorservice/bromsservice åtgärderna som vi nu har gjort på min bil enligt min 1 - 5 lista......kan det vara så att lagret i
spännrullen som tjuter/visslar bara för att det är splitter-nytt innan detta har slitit/kört/rullat in sig ordentligt med den nya ny-bytta kamremmen
exempelvis kanske ?? ??:-/ eller kan det vara så att den 2 delade svarta transmission kåpan inte sitter fastsatt i rätt läge/plats så att det blir en typ luftström/virvel som skapar detta oljudet ??

alla tips & teorier på en bra lösning på detta problemet är välkomna

tack på förhand :D

sen annan fråga oxå som jag hade glömt av..........när & hur ofta ska man byta oljan i bilens växellåda ?? & isf vilken sorts olja ska det var i min bils 5-växlade manuella låda & den största anledningen till att jag vill byta oljan i växellådan det är pga att min bil bara har rullat endast 13485 mil & är så himla fin välvårdad & otroligt välskött av bilens tidigare & enda ägare så jag vill oxå sköta om denna bilen på samma sett & bara köra med bilen under vår/sommar månaderna 15 april - 15 oktober & händer det inget oförutsett så kommer jag att ha en bra bil många många år & somrar fram över :D

Re: tjutande/visslande ljud efter kamrems byte + spännrullen

Postat: ons 08 aug 2012, 18:34
av osla
inte så att fläkt/generator remmarna är för löst spända

Re: tjutande/visslande ljud efter kamrems byte + spännrullen

Postat: ons 08 aug 2012, 18:56
av maccus
osla skrev:inte så att fläkt/generator remmarna är för löst spända
nej dom är helt okej spända

Re: tjutande/visslande ljud efter kamrems byte + spännrullen

Postat: tor 09 aug 2012, 13:43
av klang
Jag skulle prova efterdra remspännaren.
Dvs, ta bort gummiploppen i kåpan, släppa på muttern (1 varv ca) & sedan dra runt motorn 2 varv och spänna åt till specificerat moment, har för mig att det är 50nm. (dubbelkolla i din Haynes bok)

Re: tjutande/visslande ljud efter kamrems byte + spännrullen

Postat: tor 09 aug 2012, 14:30
av maccus
klang skrev:Jag skulle prova efterdra remspännaren.
Dvs, ta bort gummiploppen i kåpan, släppa på muttern (1 varv ca) & sedan dra runt motorn 2 varv och spänna åt till specificerat moment, har för mig att det är 50nm. (dubbelkolla i din Haynes bok)
okej tack ska kolla detta tack för ditt svar :D

Re: tjutande/visslande ljud efter kamrems byte + spännrullen

Postat: fre 10 aug 2012, 03:41
av Hygglo
maccus skrev:
osla skrev:inte så att fläkt/generator remmarna är för löst spända
nej dom är helt okej spända
Hade en Bubbla förr som skrek i remmen fast den va rätt spänd.. Det visade sig att remmen bottnade i ena skivan och inte red på kanterna som den ska göra. Bytte skiva så blev det bra. Kunde dessutom köra med en slappare rem så att man skonar lager mm... Med andra ord kolla så att inte remmen ligger an mot botten i remskivorna. Gör den det så kan remmen eller skivorna vara sliten...

Re: tjutande/visslande ljud efter kamrems byte + spännrullen

Postat: fre 10 aug 2012, 13:03
av maccus
Hygglo skrev:
maccus skrev:
osla skrev:inte så att fläkt/generator remmarna är för löst spända
nej dom är helt okej spända
Hade en Bubbla förr som skrek i remmen fast den va rätt spänd.. Det visade sig att remmen bottnade i ena skivan och inte red på kanterna som den ska göra. Bytte skiva så blev det bra. Kunde dessutom köra med en slappare rem så att man skonar lager mm... Med andra ord kolla så att inte remmen ligger an mot botten i remskivorna. Gör den det så kan remmen eller skivorna vara sliten...
okej men mitt ljud är inte det klassiska remslirar ljudet för det känner jag igen på flera meters håll utan mitt ojud är mera ett entonigt visselljud som ökar med gaspådrag men försvinner vid färd då jag släpper gasen eller trycker ner kopplingen..........så jag ska släppa på skruven/bulten till remspännaren ett varv & sedan dra runt motorn ca 2 varv därefter dra år skruven/bulten till remspännare med en momentnyckel enligt dom nm som det ska vara (jag ska kollla i min Volvos 240 Bibel & heliga skrift Dvs min Haynes reparations handbok för Volvo 240 - 242 - 244 - 245 årsmod 1974 - 1993 där står det vilket åtdragnings moment det ska vara för dennna skruv/bult & en snäll & vänlig medlen som heter Klang gav mig detta tipset i ett tidigare trådsvar & ev ska åtdragningsmomentet vara på 50 NM för denna skruven/bulten till remspännaren så detta kanon tipset ska jag prova med senare idag..........men även oxå att prova på att släppa lite på remmarna som jag faktiskt tyckte vid en kontroll igår kväll nog kanske ev var lite väl hårt spända dom var liksom stenhårda & typ inget spel i dom typ som det ska vara på en cykel/mc-kedja där det brukar att vara så att man kan rubba kedjan upp & ner typ 2 - 3 mm..........men jag är som sagt ingen expert på remmarna till servon/generatorn/vattenpumpen & hur hårt man ska ska spänna dessa remmarna för att på bästa sett skona lagerna i generatorn/servopump/vattenpump/vevaxeln osv osv men detta står säkert i min Volvos Bibel & Heliga skrift Haynes reparations handbok för Volvo 240 - 242 - 244 - 245 årsmod 1974 - 1993 men detta här får bli min grannes uppgift då det var han som bytte kamremmen + spännrullen åt mig i förra veckan & han har en riktig momentnyckel & riktiga bra verktyg till detta här..........en kort fråga oxå ska man dra denna remspännar skruven/bulten med exempelvis 50 NM direkt ??........eller ska man först dra den med 30 NM en gång & sen med 50 NM en andra & sista gång så att man drar fast skruven/bulten till remspännaren i två omgångar liksom eller är det med max momonetet 50 NM direkt ??

häls maccus

Re: tjutande/visslande ljud efter kamrems byte + spännrullen

Postat: lör 11 aug 2012, 13:40
av maccus
hej

problemet är nu löst det var generatorns fläktrem som var lite för välspänd så efter lite finjustering igår eftermiddag av motorns samtliga 3 remmar så försvann oljudet + att skruven/bulten till spännrullen efterdrogs lite med moment nyckel så nu låter min helservade B230F Motor som vanligt igen
& nu i eftermiddag så ska jag byta ut avgassystemets halvsatsen på bilen eftersom att mellanröret har gått av i böjen ner mot den bakre ljuddämparen & jag måste snart besikta min bil då jag har en 7 som slutsiffra i mitt regnr så det blir till att sätta på en volvo orginal halvsats nu



& ett stort tack för alla goda råd & tips på lösningar på mitt problem ni är bäst :D