tjutande/visslande ljud efter kamrems byte + spännrullen
Postat: ons 08 aug 2012, 18:08
hej
jag har med mycket god praktisk hjälp & kunnig assistans av min goda granne där jag bor & min granne är en hjälpsam & en väldigt nogrann självlärd & duktig Volvo motor kille sen många många år tebax i tiden så vi gjort en hel del motor service + div annan service nu i förra veckan 1 - 2
augusti på min bil en Volvo 240GL årsmod/1988 motor B230F med en mätarställning på 13485 mil som är riktiga & ärliga km kontrollerade via sidan (http://www.carfax.se/) & detta här är en kanonbra sida om man ska köpa en begagnad bil & vill veta bilens hela historik (mätarställning/ev besiktnings anmärkningar/servicehistorik/reparationshistorik/import bil/stulen bil/restskulder/leasingbil) så denna sidan rekommenderar jag starkt att kolla in på före ett ev beg bil köp & en rapport per bil den kostar 99 kr & denna carfax - bilrapport den är guld värd & väl investerade pengar om man nu ev ska köpa en något dyrare beg bil från privatperson/bilfirma http://www.carfax.se/
1. byt kamrem + spännrulle (vatten pumpen var redan utbytt den 29 augusti 2011 av bilen tidigare ägare hos en mekonomen vekstad för 1.893 kr)
2. byt motorolja (4 liter helsyntetisk Mobil Super 3000 X1 5W - 30 ) + filter + en ny oljepluggspackning
3. bytt rotor + fördelarlock + 4 st tändkablar + tändspole kabeln till fördelarlocket + 4 nya tändstift + en fin justering justering av tändningen
4. bytt båda dom ventilerade bromsskivorna + bromklossarna fram ink nya monterings satser + (görling system)
5. bytt bromsklossarna bak ink nya monterings satser + nya handbromsbackar ink nya monterings satser + nya friska retur fjädrar (görling system)
6. samtliga utbytta delar på bilen är bara Volvos egna originaldelar lite dyrare än piratdelar men oxå tryggare när man bromsar :D
oops nu tappade jag visst tråden totalt
så åter nu till mitt problem......bilen den startade direkt & den gick rent & bra & bromsarna
fungerade oxå helt perfekt efter denna riktigt ordentliga motorservice/bromsservice........men när jag gjorde en riktig provkörning på ca 5 km så
hör jag ett vinande & ett lite visslade ljud från motorn som inte fanns där förut alls ??:-/ står jag stil med motorn igång & växeln i friläge (manuell 5 växlad låda) & varvar upp motorn lite så ökar detta ljudet & är jag ute & kör med nervevad ruta så hörs detta ljudet tydligt & så ökar/sjunker det i samma takt som jag ökar/minskar gaspådraget på bilens motor & kör jag exempelvis i 70 km & om jag exempelvis frikopplar genom att trycka ner kopplingen så försvinner detta lite tjutande/visslade ljudet helt eller går ner i styrka lite......dvs om jag kommer ihåg rätt nu ??:-/ & min snälla hjälpsamma granne har lovat mig att titta på detta problemet nu till helgen iaf & detta är säkert inget stort eller komplicerat problem att åtgärda......men detta mystiska ljudet är jävligt störande & irriterande att hör när man är ute & kör med bilen :evil: så jag vill få tyst på det snarast möjligt nu så därför frågar jag er här inne om tips & teorier om vad detta är för ett mystiskt/skumt tjutande/visslade oljud som har dykt upp nu efter dessa motorservice/bromsservice åtgärderna som vi nu har gjort på min bil enligt min 1 - 5 lista......kan det vara så att lagret i
spännrullen som tjuter/visslar bara för att det är splitter-nytt innan detta har slitit/kört/rullat in sig ordentligt med den nya ny-bytta kamremmen
exempelvis kanske ?? ??:-/ eller kan det vara så att den 2 delade svarta transmission kåpan inte sitter fastsatt i rätt läge/plats så att det blir en typ luftström/virvel som skapar detta oljudet ??
alla tips & teorier på en bra lösning på detta problemet är välkomna
tack på förhand :D
sen annan fråga oxå som jag hade glömt av..........när & hur ofta ska man byta oljan i bilens växellåda ?? & isf vilken sorts olja ska det var i min bils 5-växlade manuella låda & den största anledningen till att jag vill byta oljan i växellådan det är pga att min bil bara har rullat endast 13485 mil & är så himla fin välvårdad & otroligt välskött av bilens tidigare & enda ägare så jag vill oxå sköta om denna bilen på samma sett & bara köra med bilen under vår/sommar månaderna 15 april - 15 oktober & händer det inget oförutsett så kommer jag att ha en bra bil många många år & somrar fram över :D
jag har med mycket god praktisk hjälp & kunnig assistans av min goda granne där jag bor & min granne är en hjälpsam & en väldigt nogrann självlärd & duktig Volvo motor kille sen många många år tebax i tiden så vi gjort en hel del motor service + div annan service nu i förra veckan 1 - 2
augusti på min bil en Volvo 240GL årsmod/1988 motor B230F med en mätarställning på 13485 mil som är riktiga & ärliga km kontrollerade via sidan (http://www.carfax.se/) & detta här är en kanonbra sida om man ska köpa en begagnad bil & vill veta bilens hela historik (mätarställning/ev besiktnings anmärkningar/servicehistorik/reparationshistorik/import bil/stulen bil/restskulder/leasingbil) så denna sidan rekommenderar jag starkt att kolla in på före ett ev beg bil köp & en rapport per bil den kostar 99 kr & denna carfax - bilrapport den är guld värd & väl investerade pengar om man nu ev ska köpa en något dyrare beg bil från privatperson/bilfirma http://www.carfax.se/
1. byt kamrem + spännrulle (vatten pumpen var redan utbytt den 29 augusti 2011 av bilen tidigare ägare hos en mekonomen vekstad för 1.893 kr)
2. byt motorolja (4 liter helsyntetisk Mobil Super 3000 X1 5W - 30 ) + filter + en ny oljepluggspackning
3. bytt rotor + fördelarlock + 4 st tändkablar + tändspole kabeln till fördelarlocket + 4 nya tändstift + en fin justering justering av tändningen
4. bytt båda dom ventilerade bromsskivorna + bromklossarna fram ink nya monterings satser + (görling system)
5. bytt bromsklossarna bak ink nya monterings satser + nya handbromsbackar ink nya monterings satser + nya friska retur fjädrar (görling system)
6. samtliga utbytta delar på bilen är bara Volvos egna originaldelar lite dyrare än piratdelar men oxå tryggare när man bromsar :D
oops nu tappade jag visst tråden totalt

fungerade oxå helt perfekt efter denna riktigt ordentliga motorservice/bromsservice........men när jag gjorde en riktig provkörning på ca 5 km så
hör jag ett vinande & ett lite visslade ljud från motorn som inte fanns där förut alls ??:-/ står jag stil med motorn igång & växeln i friläge (manuell 5 växlad låda) & varvar upp motorn lite så ökar detta ljudet & är jag ute & kör med nervevad ruta så hörs detta ljudet tydligt & så ökar/sjunker det i samma takt som jag ökar/minskar gaspådraget på bilens motor & kör jag exempelvis i 70 km & om jag exempelvis frikopplar genom att trycka ner kopplingen så försvinner detta lite tjutande/visslade ljudet helt eller går ner i styrka lite......dvs om jag kommer ihåg rätt nu ??:-/ & min snälla hjälpsamma granne har lovat mig att titta på detta problemet nu till helgen iaf & detta är säkert inget stort eller komplicerat problem att åtgärda......men detta mystiska ljudet är jävligt störande & irriterande att hör när man är ute & kör med bilen :evil: så jag vill få tyst på det snarast möjligt nu så därför frågar jag er här inne om tips & teorier om vad detta är för ett mystiskt/skumt tjutande/visslade oljud som har dykt upp nu efter dessa motorservice/bromsservice åtgärderna som vi nu har gjort på min bil enligt min 1 - 5 lista......kan det vara så att lagret i
spännrullen som tjuter/visslar bara för att det är splitter-nytt innan detta har slitit/kört/rullat in sig ordentligt med den nya ny-bytta kamremmen
exempelvis kanske ?? ??:-/ eller kan det vara så att den 2 delade svarta transmission kåpan inte sitter fastsatt i rätt läge/plats så att det blir en typ luftström/virvel som skapar detta oljudet ??
alla tips & teorier på en bra lösning på detta problemet är välkomna
tack på förhand :D
sen annan fråga oxå som jag hade glömt av..........när & hur ofta ska man byta oljan i bilens växellåda ?? & isf vilken sorts olja ska det var i min bils 5-växlade manuella låda & den största anledningen till att jag vill byta oljan i växellådan det är pga att min bil bara har rullat endast 13485 mil & är så himla fin välvårdad & otroligt välskött av bilens tidigare & enda ägare så jag vill oxå sköta om denna bilen på samma sett & bara köra med bilen under vår/sommar månaderna 15 april - 15 oktober & händer det inget oförutsett så kommer jag att ha en bra bil många många år & somrar fram över :D