Sida 1 av 1
Hur stänga av värmen?
Postat: lör 17 jun 2006, 19:24
av ahls
Wiren/reglaget rör sig som det ska och armen som ska påverka "kranen" rör sig mot ändläget då man stänger värmen på instrumentpanelen, men värmen är ändå på. 8)
Hur påverkar den termostatfunktion i form av ett gasfyllt kopparrör, som är inbyggd i "kranen", det hela?
Misstänker att hål/spricka i röret (= inget gastryck som ökar med värmen) kan ge felfunktion, men vet inte om det kan ge denna effekt.
:?: Felsökning / åtgärd?
Postat: lör 17 jun 2006, 20:09
av Perra N
Men rör sig kranen som den ska? För det händer ibland att wiren hamnar utanför sitt läget, och då kvittar det ju i vilket läge spaken står i.
Postat: mån 19 jun 2006, 19:05
av ahls
Wiren skjuts ut ur höljet, då man för värmereglaget åt vänster, och sista biten böjer den sig lite som om den har skjutit kranen mot ändläget. Svårt att se själva kranarmen och om den ev. hakar i eller går mot ett hinder utan att nå stängt läge.
Är kranen foolproof så att man kan förutsätta att den stänger vattenflödet då den går mot sitt ena ändläge. Stänger vid fullt utslag motsols?
Postat: fre 21 jul 2006, 09:16
av ernelli
Det är termostaten som beckat igen, tydligen vanligt fel på volvo. Upptäckte det på min bil förra somaren efter köp. Mekonomen har en utbytesventil som manövreras direkt av tempreglaget. Du tappar termostatfunktionen så det blir svårare att hålla jämn temperatur, men du slipper en onödigt varm bil på sommaren.
Postat: fre 21 jul 2006, 23:15
av Jimpiz
på bussarna vrider man på en värmekran. har inte bilar det med?
Re: Hur stänga av värmen?
Postat: sön 23 jul 2006, 19:33
av NickeGubben
ahls skrev:Wiren/reglaget rör sig som det ska och armen som ska påverka "kranen" rör sig mot ändläget då man stänger värmen på instrumentpanelen, men värmen är ändå på. 8)
Hur påverkar den termostatfunktion i form av ett gasfyllt kopparrör, som är inbyggd i "kranen", det hela?
Misstänker att hål/spricka i röret (= inget gastryck som ökar med värmen) kan ge felfunktion, men vet inte om det kan ge denna effekt.
:?: Felsökning / åtgärd?
Sannolikt som du säger att kapilärdelen har kapsejsat då blir det detta resultat, men det brukar gå att stänga men regleringen blir bara full eller stängt.
Det andra felet är att den läker.
Försäkerhets skull stoppa in huvudet vid gaspedalen och kolla så att verkligen allt funkar så det inte bara är att höljet glider i nån av infästningarna eller att nåt kommit i kläm.
Lossa skruven för höljet PÅ KRANEN och kolla så att inte armen går att föra mer mot stängd.