Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janlarsson
hej
jag har kört fast i en felsökning av den höga co-halten 9,5.
det är en 244 gl 88 a med 230 f motor med ärliga endast 11500 mil.

lamdasonden är ny av rätt sort med två vita o en svart kabel troligen inte biltemas.
katten spelar ju ingen roll på denna årsmodell bara värdet är under 3,5.
motorn går bra men är lite orolig vid kallstart tills tempen stigit en aning.
det ryker även svart vid gaspådrag i synnerhet kall.
vad vi hitills sett så verkar slangar o packningar vara hela.
dock är den stora tempgivaren på blocket under insuget glappig vid infästningen av stiftet.
men tempmätaren fungerar o jag är osäker på om den har med motorstyrningen att göra.

förstår nog såpas att bränsleblandningen är för fet men inte varför eller vad göra för att hamna rätt igen.
det är garanterat inte första volvon med denna åkomma. då jag hittat några frågor om detta fel på denna årsm.
men svaga svar på nätet o i olika forum.

hoppas på god hjälp i rätt forum.
mvh
Jan L
insprutarna ligger på droppkoll efter tips från lokal volvomekaniker. bara att vänta o se. datafel tror jag inte riktigt på då motorn i övrigt går bra. mera då någon givare eller liknande. eller kanske som kollas nu insprutarna. kan de kärva så att de tätar ibland o ibland inte. går de att rengöra eller smörja upp på något vis.
om nu lamdasonden bekats ner av för fet blandning går den då att rengöra på något sätt.
det kan säkert finnas fler orsaker så fortsätt med förslagen.

jag håller med om att färgen på röken är viktig o ger värdefull info. om kondition o skick på motorn.
så det var kul med hänvisningen till bosses sida.
sprayning med startgas gav inga tecken på tjuvdrag. viket jag inte trodde heller.
hur är det med tomgångsskruven (stora plastskruven) under gasspjället kan den påverka co-halten. isåfall hur.
givarna som sitter under insuget. de två i toppen. har de med temp.mätning att göra. om de är defekta begriper väll datan aldrig att motorn blir varm o matar därför som om motorn är kall. hur kollar jag dessa på enkelt vis.
o som sagt endast 11500 mil har den gått. o torrt ser den ut att ha stått. därför tror jag att det är något som kärvar givare, ventil eller insprutare. bara det att jag hittar det inte.
många idéer blir det så konkreta tips vore värdefullt.
mvh.
Jan L
Den främre tempgivaren med ett flatstift är till instrumentet, den andra med 2 stift och som sitter under 3:ans insug går till bränsleboxen. Om du byter den så är det en givare med blått kontaktstycke du skall ha som ersättare.

Mvh GK
det är nog just den bakre givaren jag misstänker. (blått kontaktstycke är noterat) antingen försöker jag mäta värdena i givaren med hjälp av duktig mek. i grannskapet som har verkstadsbok med rätt mätvärden. fick hjälp med värdena till lamdan. alt. bara byta givaren chansa med att åka o besiktiga.mekaniskt så är motorn med kringutrustning i toppskick. så lura systemet med etanol känns bara som om jag lurar mig själv. möjligtvis för att få förlängd tid för felsökning. synd man inte har tillgång till donatorbil för felsökning genom del byte.eller co mätare inom räckhåll.

någon mer bör ha varit med om detta fenomen o vet lösningen så fortsätt med tips.
men jag är tvungen att vänta med fortsatt felsökning till kanske efter helgen.

mvh Jan L
då var felsökningen igång igen.
vi har bytt insugspackningen o temp.givaren för motorstyrningen. o även kollat o rengjort säkringshållare o jordpunkter i motorrummet.
det sitter även en stor gammal hederlig tempgivare nere på blocket. (nu defekt) temp.instrumentet visar tempen oavsett om den är kopplad eller ej.(det är väll inte oljetrycksgivaren?)
vid koll av co på lokal verkstad var värdet nu 11,5-12,5.
etanol 50%+ sänkte co halten till 6.5.

vad göra.

någon rekommenderade att kallstartventilen kopplas bort. bara det att det finns ingen.
grundinställning av tomgångspjäll o kontakt ökade tomgången.
tomgången går ner o är normallåg när spjället stängts för att snart långsamt öka till hög nivå.

någon som har någon idé.

måste iväg efter nytt stroboskopinstrument. hittade inte mitt gamla! (kanske utlånat för längesen)

mvh.

Jan L
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Din luftmassemätare heter 007 och har en intern justerskruv med plomberat lock sitter bredvid kabelanslutningen.
Har hänt att dessa skruvar gängar loss sig
Borra bort pluggen koppla på mätmaskinen och ställ in önskad co halt ;)
vilket kanontips. detta hade jag inte hört talas om tidigare. det skulle mycket väl kunna vara anledningen. o i så fall enkelt. kommer att kollas i veckan.
då komponenterna verkar funka mekaniskt så hade jag nu förberett mig på många timmar med multimeter.(aldrig lärt mig instrumentet) ?:-/
har fått tag i enkel verkstadsbok med grundinställningar, rep.tips o mätvärden för felsökning av olika komponenterna genom kontaktstycket. o även enskilda komponenter direkt. :-O)

hoppas tungviktarn:s tips fixar felet.

11500 mil är ju knappt inte inkört o borde varit inom tiden för reklamation. :lol: :lol:

mvh.

Jan L
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]