Sida 1 av 1

Volvo 240 GLT -86 med k-jet

Postat: mån 09 jul 2012, 21:50
av pette
Hej, min Volvo startar bra , drar lagom med bränsle men när jag trycker ner gasen så tar det lång tid innan den kommer upp i fart.
Står jag stilla och gasar så låter motorn precis som den ska. Känns som att bränsle /luftblandningen inte är som den ska vara.
I vilken ordning ska jag påbörja felsökningen, några tips från ni som vet?

Re: Volvo 240 GLT -86 med k-jet

Postat: mån 09 jul 2012, 22:28
av rd350
Kolla efter tjuvluft runt insprutare, slangar och bälgen vid mängdmätaren, det gör du lämpligen med startgas. Åtgärda minsta lilla läckage och ställ sedan co-halten som vanligt. Skulle du nu inte ha något luftläckage och co.n stårrätt får man gå vidare och kolla bränsletryck och styrtryck men det vanligaste felet är läckage runt insprutarnas "plastfäste" i toppen.

Re: Volvo 240 GLT -86 med k-jet

Postat: tis 10 jul 2012, 20:08
av pette
OK tack för tipset, märkte att när jag klämde på bälgen så ändrades tomgången, ska dra åt klämringarna först för att se om dessa felar, om bälgen spruckit hur får man tag på en ny?

Re: Volvo 240 GLT -86 med k-jet

Postat: ons 11 jul 2012, 02:00
av Amarace
Köp en beg bälg om inte annat, men det borde finnas på Volvo fortfarande.
Annars går dom o laga med riktig lagningslapp fär bilslang o bra vulklösning.

Re: Volvo 240 GLT -86 med k-jet

Postat: ons 11 jul 2012, 03:07
av gnestakalle
Finns vulktejp på biltema. Lidl har en bra lagningstejp, stor rulle som antagligen väger uppåt kilot, som är billig och har suverän vidhäftning men kan vara lite kladdig att jobba med. Konsistensen på häftsidan liknar Butylgummi men baksidan är torr.

Mvh GK

Re: Volvo 240 GLT -86 med k-jet

Postat: tor 12 jul 2012, 21:15
av pette
tack för tips har nu bytt bälgen men utan resultat för bättre acceleration. Kan det vara så att den nya kam-remmen har monterats någon kugge fel och att tändningen har justerats så att jag får dessa "trötthetssymptom" vi acceleration?

Re: Volvo 240 GLT -86 med k-jet

Postat: fre 13 jul 2012, 06:01
av gnestakalle
Kamremmens inställning är värt att kontrollera innan du går vidare i eventuell ytterligare felsökning.

Mvh GK

Re: Volvo 240 GLT -86 med k-jet

Postat: lör 14 jul 2012, 19:19
av pette
Tack ska kolla detta först innan jag går vidare.
Robert