Volvo 240 - 90 går dåligt varm
Postat: tis 26 jun 2012, 20:31
Hejsan, jag tänkte höra om jag skulle kunna få lite tips om vad som är fel på min volvo med b230f motor.
Den går helt normalt när den är kall men efter några minuter börjar den går jätte dåligt och det känns som om den ska dö men så precis innan den "dör" så får den upp varv och liksom "skjuter bakåt" samtigt ut i insuget, låter lite som en gammal hederlig förgasarsmäll.
Detta har jag gjort:
Bytt tändspole - ingen skillnad
Bytt kylvätsketempgivare - ingen skillnad
Testat med en annan luftmassemätare - ingen skillnad, det kan tilläggas att om jag kopplar ur luftmassemätaren så går bilen relativt bra, dock så ligger tomgången på ca 500 varm och den drar väldigt mycket soppa.
Bytt lamdasond provisoriskt - jag satte dit en lamdasond från en 740 och skarvade med sockerbitar vet inte om det kan ha någon betydelse, men efter detta tyckte jag att bilen gick ännu sämre fler "förgasarsmällar" osv... tycker även att den blev mer svårstartad
Har testat nypa igen slangen som går in i bränsletrycksregulatorn och då går bilen hyfsat bra.
De felkoder jag får är 232 - för rik eller för mager blandning och 241 hastighetssignal saknas eller är felaktig
Så nu känns de lite som att jag har provat det mesta, vad mer är det som kan gå sönder liksom, jag tänker ju att eftersom den går bra när den är kall och när luftmassemätaren är ur bör de ju inte vara något fel på tänddelar eller bränsletryck osv?
Den går helt normalt när den är kall men efter några minuter börjar den går jätte dåligt och det känns som om den ska dö men så precis innan den "dör" så får den upp varv och liksom "skjuter bakåt" samtigt ut i insuget, låter lite som en gammal hederlig förgasarsmäll.
Detta har jag gjort:
Bytt tändspole - ingen skillnad
Bytt kylvätsketempgivare - ingen skillnad
Testat med en annan luftmassemätare - ingen skillnad, det kan tilläggas att om jag kopplar ur luftmassemätaren så går bilen relativt bra, dock så ligger tomgången på ca 500 varm och den drar väldigt mycket soppa.
Bytt lamdasond provisoriskt - jag satte dit en lamdasond från en 740 och skarvade med sockerbitar vet inte om det kan ha någon betydelse, men efter detta tyckte jag att bilen gick ännu sämre fler "förgasarsmällar" osv... tycker även att den blev mer svårstartad
Har testat nypa igen slangen som går in i bränsletrycksregulatorn och då går bilen hyfsat bra.
De felkoder jag får är 232 - för rik eller för mager blandning och 241 hastighetssignal saknas eller är felaktig
Så nu känns de lite som att jag har provat det mesta, vad mer är det som kan gå sönder liksom, jag tänker ju att eftersom den går bra när den är kall och när luftmassemätaren är ur bör de ju inte vara något fel på tänddelar eller bränsletryck osv?