Sida 1 av 1

tempmätare stannar innan mitten men motorn är ändå varm?

Postat: tis 05 jun 2012, 19:02
av Frrla
tempmätaren stannar och lägger sig precis under N på instrumentet. för att ligga i mitten ska den väll stå rakt över N. alltså peka horisontellt åt vänster?

har bytt termostat och då går de precis under och stannar där, men känns som motorn blir 90grader endå.
när jag kört sakta och gasat mycket går den efter ett tag upp till normal och sen över. men då luktar de bränt.... den har inte kokat än. men de va nog nära en gång..

innan jag bytte termostat gick den upp till Normal sen ner till samma läge igen. (precis under N....)

kan de vara fel på instrumentet? vad skulle annars va fel?

de är en volvo 244 -80 med en 230e från -85 (124hk?)

Re: tempmätare stannar innan mitten men motorn är ändå varm?

Postat: tis 05 jun 2012, 21:39
av Rådlös
Prova med en ny givare. Den kostar ett par hundralappar, men det är billigare än den utrustningen som krävs för att kontrollera om givaren är hel eller trasig. Det går alltså att mäta. Säg till om du vill göra det så kommer beskrivning. Men som sagt, en ny givare är billigare.
Vore det fel på instrumentet, så skulle även tankmätaren troligtvis ge fel värde. Dom båda spänningsmatas från samma punkt.

Re: tempmätare stannar innan mitten men motorn är ändå varm?

Postat: ons 06 jun 2012, 15:32
av Frrla
Rådlös skrev:Prova med en ny givare. Den kostar ett par hundralappar, men det är billigare än den utrustningen som krävs för att kontrollera om givaren är hel eller trasig. Det går alltså att mäta. Säg till om du vill göra det så kommer beskrivning. Men som sagt, en ny givare är billigare.
Vore det fel på instrumentet, så skulle även tankmätaren troligtvis ge fel värde. Dom båda spänningsmatas från samma punkt.
okej. hade glömt bort givaren på blocket. vart kan en sådan sitta på min rallymotor? ;

Re: tempmätare stannar innan mitten men motorn är ändå varm?

Postat: ons 06 jun 2012, 17:16
av rd350
Vänster sida på toppen, den främre givaren. Om tempmätaren "följer" gasen är det oftast en dålig toppackning men då får du också ett för högt tryck i slangarna. En vattenpump som impellern släppt på ger samma fenomen men det är ytters ovanligt på en 230motor.

Re: tempmätare stannar innan mitten men motorn är ändå varm?

Postat: ons 06 jun 2012, 20:48
av Frrla
rd350 skrev:Vänster sida på toppen, den främre givaren. Om tempmätaren "följer" gasen är det oftast en dålig toppackning men då får du också ett för högt tryck i slangarna. En vattenpump som impellern släppt på ger samma fenomen men det är ytters ovanligt på en 230motor.
tackar :) nä de följer inte gasen, den blir varm när man gasat mycket och kört sakta eller kanske legat bakom en lastbil länge. typ så inte de blir nått bra drag genom kylaren....

Re: tempmätare stannar innan mitten men motorn är ändå varm?

Postat: tor 07 jun 2012, 20:46
av Rådlös
Drag genom kylaren? Hur nära ligger du bakom framförvarande fordon?

Re: tempmätare stannar innan mitten men motorn är ändå varm?

Postat: tor 07 jun 2012, 22:36
av Frrla
Rådlös skrev:Drag genom kylaren? Hur nära ligger du bakom framförvarande fordon?
ja ok ja ville köra om den gången ja låg bakom ok? de kom bilar hela tiden vid sämsta tillfällerna..........

dessutom tog jag fram högtrycken å blåste bor en fruktansvärt massa skit från kylarens flänsar igår så de kanske blir lite bättre.

Re: tempmätare stannar innan mitten men motorn är ändå varm?

Postat: tor 07 jun 2012, 22:57
av Volvo264GLE
Frrla skrev:
Rådlös skrev:Drag genom kylaren? Hur nära ligger du bakom framförvarande fordon?
ja ok ja ville köra om den gången ja låg bakom ok? de kom bilar hela tiden vid sämsta tillfällerna..........

dessutom tog jag fram högtrycken å blåste bor en fruktansvärt massa skit från kylarens flänsar igår så de kanske blir lite bättre.
Hmm, blåste du med högtrycken på kylarens celler?! Är kylar en lite dålig så är det flänsarna du blåser bort :wink:

Re: tempmätare stannar innan mitten men motorn är ändå varm?

Postat: fre 08 jun 2012, 08:13
av Frrla
Volvo264GLE skrev:
Frrla skrev:
Rådlös skrev:Drag genom kylaren? Hur nära ligger du bakom framförvarande fordon?
ja ok ja ville köra om den gången ja låg bakom ok? de kom bilar hela tiden vid sämsta tillfällerna..........

dessutom tog jag fram högtrycken å blåste bor en fruktansvärt massa skit från kylarens flänsar igår så de kanske blir lite bättre.
Hmm, blåste du med högtrycken på kylarens celler?! Är kylar en lite dålig så är det flänsarna du blåser bort :wink:
for mest bort gamla kusar å sånt.. några celler lossnade men inget värt att nämnas eller som borde påverka negativt.