Sida 1 av 2

vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: lör 02 jun 2012, 10:59
av volvoyamha
Tjena Motorn är en B23A... HAR SÖK. Men lessnat på svaren eftersom jag ínte riktigt förstår vad som sägs..

Kort och gått, jag skulle startan motorn efter ett par månaders stillestånd. kamRemen gick av :evil:
Fixat en ny eftermarknads, dock inga märkningar på remen...

Hur skall kammen ställas? kan denna ställas fel?
Du har jacket i drevet och det i ventilkåpan, när dessa sammanfaller skall ventilparet längst fram(1cyl) stå som typ som ett V ?

Veven var inte så svår, tog bort tändstiftet(cyl1), kikade in och lyste med fick lampa, när kolven precis vände, kikade jag på markeringarna nere på veven och då lär det ju stämma??

MEN Fördelar fan då? (ursäkta att jag svär...)
Fick byta fördelare eftersom den gammla var trasig...
Hur får jag till inställningarna på den här?
jätte svårt att få det att stämma med drev makeringen och den på plåten...
Hur vet jag att den är rätt kuggad?
Sedan hur justerar jag in brytaren? när någon av nockarna på rotor''stolpen'' trycker ut brytaren eller?

Mvh Anders

Re: vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: lör 02 jun 2012, 11:22
av osla
när rotorn pekar mot ettans cylinder så är den rätt inställd. annars så verkar du ha fått till kam/vev

Re: vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: lör 02 jun 2012, 11:25
av volvoyamha
Titta. Något kan jag.

När märkena på aggregat axeln's drev(den som kör fördelare/soppa pumpen) sammanfaller med märket i plåten bakomför, då skall rotorn peka på ettans cylinder,?

vart skall man ta som rikt märke på motorn? termostathuset?

Mvh

Re: vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: lör 02 jun 2012, 11:53
av Rådlös
Har du kvar den gamla remmen? Tejpa i så fall fast den bredvid den nya och gör märkningar med tippex eller någon annan färg med den gamla som förlaga. Då har du fått fram en rem som är likvärdig. Annars är det ju så att just remmen är det billigaste, även på Volvobutiken, i hela den här situationen. En ny spännrulle kostar väl två eller tre gånger så mycket? Och när du sedan kommer till tändinställningen, en stroboskoplampa kostar omkring 300 kr på Biltema. Om du har en sådan i din verktygsuppsättning blir du populär bland bilkompisar och arbetskamrater. Inställningen skall vara 12° FÖD vid 700 - 800 r/min med bortkopplad vacuumregulator.
Tänk på att vevaxeln gör två varv på ett 4-cylindrigt motorvarv. Därför är det viktigt att du kollar att ventilerna på ettans cylinder "väger" som det heter, när motorn är i nolläge. Kammarna skall alltså inte trycka på någon av ettans ventiler i det läget. Tändföljd är 1, 3, 4, 2. Och fördelaren snurrar medurs. Du känner väl till märkningen på fördelaren för cylinder 1?
Här är en länk till beskrivning på ett kamremsbyte: http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf Men tänk på att denna texten i länken gäller en 940 (eller 740?). Där kvittar det hur mellanaxelhjulet står för att fördelaren drivs av kamaxeln på dom motorerna. På en 240 drivs fördelaren av mellanaxeln och den måste stämma med remmens markeringar. Annars får du aldrig tändningen rätt inställd.

Re: vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: lör 02 jun 2012, 11:59
av volvoyamha
Tackar råd lös.
Ja jag vet mycket väl att på en fyr cylindrig är det två varv som gäller. Första varvet är det cyl1 och cyl4. Andra varvet cyl3 och cyl2.

Märkningarna i fördelaren? Bild?

Kam och vev står 300% rätt det är den där fördelaren som bråkar!
Skall kika fall jag hittar igen den, hur gör jag annars??

Stroboskoplampa har jag faktiskt!

Brytaren, hur ställer jag in denna?

Re: vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: lör 02 jun 2012, 12:34
av volvoyamha
WTF :evil:

Gått ut och kika... rotorn perkarn på pelaren/torent i fördelar locket som tändkabel nr1 sitter på.... Alltså rätt?
bilen startar EXTREMT lätt och går jätte fint på tomgången(900vrpm), men hoppar hoppar lite, Misständningar?
Gasar man till så går den riktigt dåligt :/

Re: vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: lör 02 jun 2012, 15:13
av Rådlös
Är det en begagnad fördelare? Tänk på att den är kanske lika gammal som bilen själv, eller äldre. Den har kanske sett sina bästa dagar?
Om det är en bil som du tänker satsa på och behålla framöver, så skulle i alla fall jag fundera på en 123 Ignition. Här har du en fabriksny helelektronisk och brytarlös fördelare. Läs mer om den här: http://www.123ignition.se/produkter.php
Den är väl så underhållsfri som en fördelare kan bli. Locket och tändkablar samt stiften får man kolla som förut, men för övrigt är man bekymmerslös och får bättre bränsleekonomi och säkrare kallstarter etc. etc.

Re: vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: sön 03 jun 2012, 00:45
av bensinskalle
Nu är det som så att på just b23 så sabbar man ventilerna om kamremmen går.

b21:or, b230 osv går fria, men b23 har plana kolvar och ventilerna går inte fria i dessa. (b230K är en specialare som inte heller går fri).

Så det kan mycket väl vara så att du krökt en ventil eller flera. Gör ett kompprov och kolla, har du dålig komp är det nog tyvärr så.

Nu kommer väl volvorävarna bli rasande på mig för att jag skriver detta, men jag har själv kört ventilras i en b23:a och i de volvo-verkstadsböcker jag har står det att man inte får rotera vevaxeln när kamremmen är avhängd just för att det tar i. Alla motorer har urgröpta kolvar förutom just b23.

Re: vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: sön 03 jun 2012, 18:58
av volvoyamha
FDu hade du troligen en planad topp eller så. Detta var mitt andra kamrems ras på en B23A.
Provad med att köra ner insugventilen så lågnt ner nocken orkade.
Sedan FÖRSIKTIG snurrade jag veven och det tog då inte i.

Re: vev/kam/för ÖD Volvo 245 83 B23A

Postat: sön 03 jun 2012, 20:13
av Rådlös
Brytarinställning: Vrid fördelaren (egentligen vevaxeln) så att nocken på fördelaraxeln öppnar brytaren i sitt maxläge. Då skall avståndet, gapet mellan kontaktytorna vara 0,4 - 0,5 mm. Justering gör man genom att lossa lite på skruven som håller fast den ena halvan av brytarspetsarna. Som egentligen inte skall vara några spetsar utan helt plana. Är det en spets på den ena och en grop på den andra, så brukar kondensatorn vara trasig. Så ordet "spetsar" är språkligt fel.
När du ändå håller på, smörj fördelaren också. Det gör man genom att lyfta upp rotorn. Axeln är ihålig och det sitter en filtsudd uppe i axeln. Den skall ha en eller två teskedar motorolja varje år. Det är många bilägare som är ovetande om detta. Men oljan är viktig för centrifugalvikterna och mekanismen till vacuumförställningen.
Nu kanske du förstår varför jag förordar elektronisk tändning?