kamremen på en volvo 240GL 1988 med motorn (B230F)
Postat: fre 25 maj 2012, 12:48
hej
jag köpte en volvo 240GL 1988 (motorn är en B230F) i april månad som bara hade rullat 13.400mil & haft en ägare hela tiden en äldre man på 75år som köpte bilen fabriksny & den tidigare ägaren byte kamrem 2006 vid ca 12.000 mil men mellan åren 2006 - 2012 så har bilen endas rullat max 1500mil fram tills jag köpte den av han & min fråga är nu behöver jag byta kamremen nu eller inte ?? asså inte pga av slitage nu men pga av åldern på kamremen (6år) eftersom att själva remmen trots allt har (6år) på nacken nu & matrialet i remmen som den är tillverkad av......detta matrialet
kanske har torkat & bildat sprickor i gummit så att remmen kanske går av pga av detta nu då ?? & vad händer med motorn isf vid ett kamrems haveri......stannar bilen bara el blir det ett svindyrt verkstadsbesök med trasiga kolvar & ventiler i motorn för min pappa hade en volvo 240DL års
model 1982som kamremmen gick av på när han körde till jobbet men det hände inget med den motorn......är det samma princip med min motor
B230F isf ?? eller blir det en hel kolv & en ventil sallad & ett motorras om min kamrem skulle råka gå av under en bilfärd el hur funkar det på min motortyp B230F ?
tacksam för ett svar mvh maccus
jag köpte en volvo 240GL 1988 (motorn är en B230F) i april månad som bara hade rullat 13.400mil & haft en ägare hela tiden en äldre man på 75år som köpte bilen fabriksny & den tidigare ägaren byte kamrem 2006 vid ca 12.000 mil men mellan åren 2006 - 2012 så har bilen endas rullat max 1500mil fram tills jag köpte den av han & min fråga är nu behöver jag byta kamremen nu eller inte ?? asså inte pga av slitage nu men pga av åldern på kamremen (6år) eftersom att själva remmen trots allt har (6år) på nacken nu & matrialet i remmen som den är tillverkad av......detta matrialet
kanske har torkat & bildat sprickor i gummit så att remmen kanske går av pga av detta nu då ?? & vad händer med motorn isf vid ett kamrems haveri......stannar bilen bara el blir det ett svindyrt verkstadsbesök med trasiga kolvar & ventiler i motorn för min pappa hade en volvo 240DL års
model 1982som kamremmen gick av på när han körde till jobbet men det hände inget med den motorn......är det samma princip med min motor
B230F isf ?? eller blir det en hel kolv & en ventil sallad & ett motorras om min kamrem skulle råka gå av under en bilfärd el hur funkar det på min motortyp B230F ?
tacksam för ett svar mvh maccus