Sida 1 av 1

B230F Svårstartad kall, startar inte alls fuktigt väder

Postat: lör 12 maj 2012, 15:40
av nilkas
Hallå,

nu vet jag inte helt var jag ska fortsätta felsöka. Har läst en del och prövat en del olika saker, och tror kanske det är kylvätsketempgivare eller nåt med bränslestyrning/tillförsel. Har lust å ventilera mina symptom med er först innan jag eventuellt ger med på byte av kylvätsketempgivare. Detta för att det ser krångligt ut att byta den för en amatör som mig + att det börjar bli "nog" med utgifter (flera tusen på verkstad vet jag inte om jag vill prioritera..)

Symptom först:
Svårstartad när den är kall. Får dock igång den efter några sekunder med startmotorn plus "hjälp" genom att gasa rejält en stund då den hostar igång. Startgas hjälper också. Nästa startförsök går oftast hur fint som helst, och då går den.
Men, jag upplever att när det är fuktigt väder så hjälper varken pedalgasning eller startgassprayning. Då får jag inte igång den.

Fakta:
245, 90-model, B230F
Nybytta tändstift, fördelare, tändkablar, luftfilter, generator.
Bytte bränslefilter för ett par år sen.

Har kollat:
* Bränslerelä. Tagit ur det och kollat, visuellt, kretskort och kontakter, ser fint ut. Kopplade också stiften i reläkontakten med en ledning (30, 87/2, efter instruktionsboken, då startar bränslepumpen, ger iaf ljud från sig).
* Diagnosboxen ger ingen felkod
* Sprayade startgas lite här och där i motorrummet för att se efter tjuvluft, märkte ingen skillnad i tomgången, men, känns lite osäkert, var ska man spraya liksom?
* Gamla tändstift var svartsotiga, plus ett som var fuktigt?

Så, nu skulle jag se på kylvätsketempgivare, (är det det samma som Termotidkontakt?), som jag läst kan vara en vanlig felkälla, men jag kommer ju nästan inte till fanskapet? OBS: Det såg ut som att det var fukt runt kylvätsketempgivaren, det var svart och fuktigt på motorblocket runt den.

Annars, ska bränslepumpen starta (ge ljud från sig) bara genom att man vrider på tändningen? Ska den gå "hela tiden" när motorn är i gång (det gör den)? Antar det, men vill bara kolla för säkerhets skull.

Vad tror ni? Är det kylvätsketempgivaren som är nästa mest sannolika problem? Eller är det nåt "enklare" jag borde kolla först?

mvh

Niklas

Re: B230F Svårstartad kall, startar inte alls fuktigt väder

Postat: lör 12 maj 2012, 21:26
av Rådlös
För att undvika missförstånd, det är inte kylvätsketempgivaren som är aktuell i ditt fall utan motortempgivaren. Du har nämligen två stycken givare. En som mäter kylvätskan och som ger signal till instrumentpanelen. Den är ointressant i ditt fall. Den andra givaren mäter motortemperaturen och ger signal till styrdatorn. Den är viktigare i det här fallet. Båda två sitter under insugningsröret, men dessvärre kan jag inte säga vilken som är vilken så här på rak arm. Men det finns andra som kan det utantill. Svara ni som vet.
Provet med startgas på motorn går ut på att man sprayar runt insugningsgrenrörets anslutningsytor och på andra anslutningar där det kan läcka in luft. All luft som inte har passerat luftmassemätaren ger fel resultat till styrdatorn. Om någon packning skulle vara dålig så indikerar det på så vis att motorvarvet ökar lite om man sprayar startgas på en misstänkt läcka.
Även läckor på avgassidan kan ge störningar, men där får man inte spraya med startgas. Lambdasonden får fel information om fel "blandning" på avgaserna och agerar efter det om det skulle vara en läcka på den sidan. Nu skall jag inte påstå att du har något sådant fel, men det kan vara bra att känna till.
Bränslepumpen måste gå när motorn är igång. Hela tiden. Den ger trycket till insprutningsmunstyckena och faller trycket så stannar motorn.

Re: B230F Svårstartad kall, startar inte alls fuktigt väder

Postat: lör 12 maj 2012, 23:12
av bensinskalle
När man vrider på tändningen och motorn stått ett tag går pumparna igång en sväng och bygger tryck, sedan stängs de tills du startar motorn, och då går de konstant.

Motortempgivaren sitter som sagt under insugsröret i topplocket tillsammans med vätskegivaren. vätskegivaren sitter mitt på sidan och har bara en flatstiftskontakt. motortempen sitter längre till höger, bakåt på toppen, och har en riktig kontakt med två stift. Svart eller blå brukar den vara.

Motortempgivaren går att kontrollmäta ganska enkelt utan att ens röra den. Du kan mäta den inifrån kupén i styrboxens kontaktstycke. Nu har jag inte min fina verkstadsbok hos mig, men man mäter resistansen mellan två stift med något nummer ( alla är numrerade ), och sedan finns det en graf över vilken resistans det ska vara beroende på temperatur som du kan jämföra med. Vid 20 grader kanske det ska vara exempelvis 2000 ohm...

Men som sagt, jag har inte bokrackarn med mig nu. Men innan du plockar ner allt och byter givaren tycker jag definitivt du ska göra det här testet.

B230F Svårstartad kall, startar inte alls fuktigt väder

Postat: sön 13 maj 2012, 08:41
av nilkas
Fantastiskt, tack så långt. Jag har ju den där haynesboken, men har nog blivit lite begreppsförvirrad, det jag menade i mitt inlägg är nog motortempgivare ja. Ska kolla upp förslaget med att mäta i styrboxen. Har sett en värdetabell på nätet nånstans, säkert här, så den hittar jag nog igen.

Re: B230F Svårstartad kall, startar inte alls fuktigt väder

Postat: sön 13 maj 2012, 23:30
av bensinskalle
Jag vill minnas att jag hjälpte en kille här på forumet med felsökning för något år sedan och då beskrev jag eventuellt just den här proceduren...

Har för mig det var till 740 ( men allt ser likadant ut ), så du kan ju kanske söka lite så kanske du får upp någon liten felsökningskrönika ;)

B230F Svårstartad kall, startar inte alls fuktigt väder

Postat: tis 15 maj 2012, 19:42
av nilkas
Hej igen, ja nu har jag kollat tempgivaren genom att mäta i kontatkterna vid bränslestyrboxen och tändstyrboxen. Samma värden. Runt 5500 ohm kall (ca 4 graders lufttemperatur) och efter att jag startat bilen och låtit den gå på tomgång nån minut var värdena runt 2700 ohm. Då mätte jag temperaturen i kylarvätskan till ca 11 grader.. Den går ju rätt väg så att säga, men temperaturen på kylarvätskan kanske man inte kan mäta på. Lite svårt att kolla egentligen, utan att ta ur den och testa i uppvärmt vatten.

Annars har jag kollat resistansen i tändspolen som såg ok ut, hade riktiga värden ifht uppgivna i Haynesboken..

Tja, börjar luta åt att kolla bränsletillförsel som nästa steg.

Tack för hjälp så lång.

Re: B230F Svårstartad kall, startar inte alls fuktigt väder

Postat: tis 15 maj 2012, 22:51
av Rådlös
Alla mätövningar som du gör har ju sitt värde eftersom du vet hur det uppför sig efter "si och så" många minuter. Men rent generellt är det ju så att vattentemperaturen i kylaren inte är jämförbar med motorn förrän termostaten har öppnat. Och det gör den först uppåt 80 - 90°. Ett visst läckage kanske man inte kommer ifrån, men tanken är ju den att vattnet i motorblocket skall bli varmt innan det strömmar ut i kylaren.
Om du har möjlighet att t.ex tejpa fast en digital ute - innetermometer, alltså bara känselkroppen, någonstans på topplocket, så får du nog mer användbara siffror. Själva displayen har du inne i kupén för att kolla. Tejpa på så att det blir som isolerat runt känselkroppen och se till att du får god anliggning mot metallen. Tänk sedan på sladden så den inte fastnar i remmar och annat rörligt. Tejpa upp den också.

B230F Svårstartad kall, startar inte alls fuktigt väder

Postat: ons 16 maj 2012, 10:10
av nilkas
Nu har jag kollat lite på tankpumpen.. Kontakter ser fina ut, men borde inte spänningen ligga på runt 12 V när tändningen är ON? Det var mer runt 8-9V, så sjönk den när jag startade motorn. Försökte lyssna genom tanklocket också, men klarade inte höra nåt där. Lyssnade direkt över pumpen också och tyckte mig höra ett surrande, men blev osäker, kunde lika gärna varit huvudpumpen jag hörde. Är ju en herrgårdsvagn jag har, och huvudpumpen ligger nära och hörs ganska bra.

Re: B230F Svårstartad kall, startar inte alls fuktigt väder

Postat: sön 03 jun 2012, 14:36
av nilkas
Så har jag då felsökt mera, med dessa resultat:

1. "Tjyvkoppling" mellan säkring 4 och 6 startar tankpump(arna). När jag gör det så startar bilen tvärt.

2. Har öppnat pumpreläet och sett och mätt på det. Stift 30 och 87/2 visar samma spänning när reläet slår till.
Kan ju hända att det är reläet som har nåt fel, men jag tycker inte det verkar så och jag vill vara mest möjligt säker på det innan jag byter. Inte för att det är så hemskt dyrt, men jag börjar bli less på att köpa och byta delar som inte hjälper lösa problemet.

3. Spänningar mätt på relästift 30 och säkring 6 i olika situationer:
---30------ säkring 6---Situation
--12,7V-------12,5V----Motor av
--10,2V--------9,3V----Startmotor går
--12,3V-------10,5V----Bilen startar efter gaspedalshjälp, eller av sig själv när varm, men går på riktigt dålig tomgång, ibland dör den.
--13,6V-------12,1V----Normal tomgång, antingen med hjälp av ett litet tryck på gaspedalen, eller ibland av sig själv.

Verkar det inte lite konstigt att det är runt 1,5V skillnad mellan säkring 6 och stift 30 på reläet, men bara när startmotorn eller motorn är i gång?
Har mätt resistansen der imellan til 3,5 Ohm. (Motor av)

Är det ok, eller borde jag felsöka mer runt det? Eller är den här spänningen kopplat till kylvätsketempgivaren på nåt sätt?