Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Jag har följande lilla problem på vår pärla.

Förardörren, tillika den mest använda, har med åren börjat hänga ner sig. Förmodligen p.g.a. undermålig smörjning. Jag tog mig tid att justera dörren så den passar perfekt i stängt läge men i öppet läge är den nedhängd.

Det förefaller sig som så att man kan lyfta dörrbladet 10mm i ytterkant p.g.a glapp i det nerdre av två gångjärn. Gångjärnen är bultade i dörren men svetsade i bilen.

Min första misstanke var en snedsliten sprint men efter att ha undersökt saken närmare visade det sig att hålet i bilsidans gångjärn blivit förstorat i en riktning. D.v.s hålet är inte längre en cirkel utan en annan främmande geometriks form.

Då är frågan. Måste jag byta det svetsade gångjärnet i bilsidan. Det är ju inget kul eller billig jobb vad jag kan förstå. Eller finns det andra lösningar. Jag har hört talas om att man kan med lite specialverktyg borra upp hålet och pressa i hylsor som återställer gångjärnet dock med en sprint av anann diameter.

Är detta de enda lösningarna eller finns det andra synpunkter på detta.
Användarvisningsbild
av boostofta
jag borrade upp hålet och satte i ett större rörstift, sedan slogjag i ett mindre rörstift inuti det stora. funkar kanon på syrrans 440
av krang
boostofta skrev:jag borrade upp hålet och satte i ett större rörstift, sedan slog jag i ett mindre rörstift inuti det stora. funkar kanon på syrrans 440
Detta verkar ju som den bästa lösningen. För bästa resultat undrar jag. Hade du någon särskild teknik när du borrade upp hålet så att det vart precis rätt Justera du dörren efter ev. felmarginal som uppstod om nu det "nya" hålet inte hamnade precis rätt. Går det bra med en vanlig handborrmaskin. Jag oroar mig lite för att jag ska göra bort mig så hålet blir värdelöst.

Finns det lämpliga rörstift till ändamålet i järn affären tro?
Användarvisningsbild
av boostofta
Sorry, jag var lite snabb, så som jag beskrev var inte till gångjärnet utan till dörrstoppen.

Minns inte hur jag gjorde med gångjärnen, tror jag bara bytte den delen som sitter bultad i A-stolpen, båda två, och fyllde gott med fett i dem, det minskade glappet så pass att jag blev nöjd.
av krang
boostofta skrev:Sorry, jag var lite snabb, så som jag beskrev var inte till gångjärnet utan till dörrstoppen.

Minns inte hur jag gjorde med gångjärnen, tror jag bara bytte den delen som sitter bultad i A-stolpen, båda två, och fyllde gott med fett i dem, det minskade glappet så pass att jag blev nöjd.
Men vänta nu!!!
Den delen som jag hävdar är svetsad i bilen är i själva verket ett stycke som i sin tur är bultat i a stolpen...måste ut och koklla på det. Jag tyckte det såg ut som bil sidan av gånjärnet var svetsat i karosseriet. Är jag ute och cyklar då?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man byter bussningar och sprint så blir det bra.
av krang
Sparkz skrev:Man byter bussningar och sprint så blir det bra.
Bussningar, Sitter det med andra ord redan nån hylsa i gångjärnet som man kan byta. Är det den som avses?
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]