Sida 1 av 2

problem handbromsbackar

Postat: sön 29 apr 2012, 23:12
av Ludlinn
Halloj!
Nu behöver jag lite hjälp.
En av klämmorna som man trycker in handbromsbackarna bakom har gått av.
Vad göra? har ingen svets.
Jag är inte så förtjust i bromsbackar så vore tacksam om någon förklarade det enklaste sättet att få dit fjädrar och backar utan att förstöra mer än jag redan lyckats med.
Klämman gick av pga slarv när jag tog bort skivan.
Bilen är en 245:a från -90.
Tacksam för snabbt svar.

Re: problem handbromsbackar

Postat: mån 30 apr 2012, 00:58
av Ludlinn
Surfade runt lite och insåg ganska snart att jag fått fel monteringssats. :-(O) Det ingår ju dom h-järnen som jag eftersökte i monteringssatsen.
Blir och byta till rätt monteringssats så bör det kanske funka.
Dock är jag fortfarande intresserad av en bra monteringsanvisning........

Re: problem handbromsbackar

Postat: mån 30 apr 2012, 01:07
av kamilenski
Hmm. Vem har gett dig fel grejor?

Re: problem handbromsbackar

Postat: mån 30 apr 2012, 07:59
av Volvo264GLE
Hmm, vill du bara fixa "plåthållarna" så behövers du bara lossa på två skruvar; de som bl.a. hjälper till att hålla bromsskölden. Då kan du enkelt byta ut den trasiga mot en bättre.

Att montera dem kan vara krångligt men inte så avancerat. Du ser på handbromsbackarna åt vilket håll du ska vända dem. Hålen för fjädrarna visar det ganska bra tror jag (tror att hålen som sitter en tredjedel in från ena ändan av backen ska vara nedåt). Jag brukar börja med att sätta dit backarna "utanför" plåthållarna och sätta dit den den passande fjädern (minns nu ej om det är den långa eller inte, tror det). När den är på drar jag backarna ut från varandra och över metallhållarna in mot navet. Sedan sätter jag i H-järnet och sist stoppar jag dit fjädern.

Det perfekta verktyget för detta är egentligen en speciell "fjäderkrok" men för oss amatörer som inte har en sådan brådska räcker det med en eller två spetstänger.

Okej, nu har jag beskrivit ur minnet, kan hända att jag är ute och cyklar någonstans, då får någon annan rätta mig :) Det jag har färskt i minnet är dock handbromsbackbyte på en Volvo L50, så om någon undrar över det kan ni fråga.. :lol:

Re: problem handbromsbackar

Postat: mån 30 apr 2012, 22:01
av Ludlinn
Volvo264GLE skrev:Hmm, vill du bara fixa "plåthållarna" så behövers du bara lossa på två skruvar; de som bl.a. hjälper till att hålla bromsskölden. Då kan du enkelt byta ut den trasiga mot en bättre.

Att montera dem kan vara krångligt men inte så avancerat. Du ser på handbromsbackarna åt vilket håll du ska vända dem. Hålen för fjädrarna visar det ganska bra tror jag (tror att hålen som sitter en tredjedel in från ena ändan av backen ska vara nedåt). Jag brukar börja med att sätta dit backarna "utanför" plåthållarna och sätta dit den den passande fjädern (minns nu ej om det är den långa eller inte, tror det). När den är på drar jag backarna ut från varandra och över metallhållarna in mot navet. Sedan sätter jag i H-järnet och sist stoppar jag dit fjädern.

Det perfekta verktyget för detta är egentligen en speciell "fjäderkrok" men för oss amatörer som inte har en sådan brådska räcker det med en eller två spetstänger.

Okej, nu har jag beskrivit ur minnet, kan hända att jag är ute och cyklar någonstans, då får någon annan rätta mig :) Det jag har färskt i minnet är dock handbromsbackbyte på en Volvo L50, så om någon undrar över det kan ni fråga.. :lol:



Tack för hjälpen.
Det löste sig då jag fick rätt monteringssats, enkelt och se hur det skulle vara då.
TYVÄRR SÅ TYCKTE JAG ATT LÄNKARMEN SÅG LITE ROSTIG UT OCH KNACKADE LÄTT MED HAMMAREN VARPÅ DEN BRAST OCH FJÄDER NÄSTAN SLÄPPTE :-(O)

Re: problem handbromsbackar

Postat: tis 01 maj 2012, 07:11
av kamilenski
Ludlinn skrev:
Volvo264GLE skrev:Hmm, vill du bara fixa "plåthållarna" så behövers du bara lossa på två skruvar; de som bl.a. hjälper till att hålla bromsskölden. Då kan du enkelt byta ut den trasiga mot en bättre.

Att montera dem kan vara krångligt men inte så avancerat. Du ser på handbromsbackarna åt vilket håll du ska vända dem. Hålen för fjädrarna visar det ganska bra tror jag (tror att hålen som sitter en tredjedel in från ena ändan av backen ska vara nedåt). Jag brukar börja med att sätta dit backarna "utanför" plåthållarna och sätta dit den den passande fjädern (minns nu ej om det är den långa eller inte, tror det). När den är på drar jag backarna ut från varandra och över metallhållarna in mot navet. Sedan sätter jag i H-järnet och sist stoppar jag dit fjädern.

Det perfekta verktyget för detta är egentligen en speciell "fjäderkrok" men för oss amatörer som inte har en sådan brådska räcker det med en eller två spetstänger.

Okej, nu har jag beskrivit ur minnet, kan hända att jag är ute och cyklar någonstans, då får någon annan rätta mig :) Det jag har färskt i minnet är dock handbromsbackbyte på en Volvo L50, så om någon undrar över det kan ni fråga.. :lol:




Tack för hjälpen.
Det löste sig då jag fick rätt monteringssats, enkelt och se hur det skulle vara då.
TYVÄRR SÅ TYCKTE JAG ATT LÄNKARMEN SÅG LITE ROSTIG UT OCH KNACKADE LÄTT MED HAMMAREN VARPÅ DEN BRAST OCH FJÄDER NÄSTAN SLÄPPTE :-(O)
Tycker det är tur i oturen. Bättre det brast med bilen stillastående.

Re: problem handbromsbackar

Postat: tis 01 maj 2012, 10:02
av Pozze
Ludlinn skrev:- - -TYVÄRR SÅ TYCKTE JAG ATT LÄNKARMEN SÅG LITE ROSTIG UT OCH KNACKADE LÄTT MED HAMMAREN VARPÅ DEN BRAST OCH FJÄDER NÄSTAN SLÄPPTE :-(O)
Hmm, vad menar du egentligen för länkarm? Först jag läste tolkade jag det som om du upptäckt att den stora länkarmen som håller och bär bakaxeln och den stora tillhörande fjädern, brustit pga av rostangrepp...?
Eller rör det sig om någon liten länk vid handbromsmekanismen?

Re: problem handbromsbackar

Postat: tis 01 maj 2012, 20:11
av Ludlinn
Kanske var otydlig, men jag menar bärarmen som är fäst i bakaxeln.
Givetvis var det tur att den brast hemma i garaget istället för ute på vägen.
Den såg inte så tokig ut, men jag knackade väl med hammaren på det stället som var rostigast.

Re: problem handbromsbackar

Postat: tis 01 maj 2012, 21:07
av Pozze
Ludlinn skrev:Kanske var otydlig, men jag menar bärarmen som är fäst i bakaxeln.
Givetvis var det tur att den brast hemma i garaget istället för ute på vägen.
Den såg inte så tokig ut, men jag knackade väl med hammaren på det stället som var rostigast.
Träligt! Var det länge sedan bilen kontrollbesiktigades?

Re: problem handbromsbackar

Postat: tis 01 maj 2012, 21:56
av Ludlinn
Pozze skrev:
Ludlinn skrev:Kanske var otydlig, men jag menar bärarmen som är fäst i bakaxeln.
Givetvis var det tur att den brast hemma i garaget istället för ute på vägen.
Den såg inte så tokig ut, men jag knackade väl med hammaren på det stället som var rostigast.
Träligt! Var det länge sedan bilen kontrollbesiktigades?

Snart ett år sedan, misstänker att besiktningsmannen inte knackat just där iaf.
Tror också någon har slipat och lagt på rostskydd på den för inte så länge sen.
Var väl kass redan då.
Ska beställa två nya imorgon genom jobbet så har man lite rabatt iaf.
Vet du om det är två bussningar som behövs utöver bärarmen?