Sida 1 av 2
Kamrems markeringar!
Postat: ons 31 maj 2006, 11:59
av crossjakob
Hej
Detta gäller en volvo 460 -94 med 2.0L motor.
Jag har en hayens reperationsbok men hittar inget klokt om markeringen för svänghjulet.
Så när man har ställt in kamaxeldrevets markering, vart skall då markeringen på svänghjulet vara? Vid 0 graders strecket? eller mitt emellan 0 och 8 grader? Finns ju inget klokt ut markerat!!
Kan man även kolla under fördelarlocket? Jag såg att rotorn har en liten markering i sig och så på den här bottenplattan som finns emellan toppen och fördelarlocket har också som en markering, skall dom stämma överens?
Tacksam för snabbt svar!
Hjälp mig.
Postat: ons 31 maj 2006, 15:18
av Perra N
Om du står framför motorn och tittar lite till höger där oljestickan går in i motorn sitter en plugg som du tar av, och där sätter du en dorn eller borr som är 8 mm. Rickar du sen lite fram och tillbaka kommer den att gå in i ett hål i veven, och på det viset vet du att veven är i rätt läge. Står nog i repböckerna med.
Postat: ons 31 maj 2006, 19:03
av crossjakob
Japp så står det i rephandböckerne, skall det vara helt stumt när man har hittat rätt hål? För när jag gjorde så så kunde jag iallafall vrida en bit till efter jag stoppat in en borr i hålet, så då blir det ju inte rätt i vilket fall som helst.. men då kanske jag hade i fel hål?
Postat: ons 31 maj 2006, 19:26
av Sparkz
Man kan känna ett litet glapp, men inte mycket. Använder du ett 8 mm borr? Lite glapp är väl inte hela världen heller, det ska glappa mycket om du ska kunna flytta en hel kugg på remmen.
Postat: ons 31 maj 2006, 19:38
av crossjakob
Okej. Jo jag använder 8mm borr.. Men då måste jag ju ha hittat fel hål eller något.. Jag skall ut och kika på det imorgon igen då!
Tack så mycket.
Hålet är den där lilla pluggen man skruvar ur, ser nästan ut som en mini variant av en olje plugg?
Postat: ons 31 maj 2006, 19:48
av vetten
Hej här har du en länk som kanske kan vara till lite hjälp
http://www.volvo480.kicks-ass.net/servl ... cle&id=324 :D
vetten
Postat: tor 01 jun 2006, 08:35
av Perra N
Prova att snurra lite på vevaxeln för att se om du är på rätt ställe. Borret/dornen ska gå in en centimeter eller lite mer.
Postat: tor 01 jun 2006, 13:42
av crossjakob
Tack för länken!
Nu har jag precis varit ute och kollat upp det där med borret, där jag känner att jag får in i ett hål så kan jag ännu snurra på vevaxeln så pass mkt så kamremsdrevets markeing flyttar sig ca 10 minuter innan det tar stopp.. Så det verkar ju inte allt för pålitligt tycker jag! borret går in ca 3cm.
Så om jag kollar in på svänghjulet och på dess markering vart skall den stå i förhållande till svänghjulskåpans grad markering när allt står rätt till??? mitt emellan 0ans 2 streck eller?
Har ni även tips på varför kamremmen vill vandra inåt mot toppen? Måste vara spännanren som är lite snett då eller?
Postat: tor 01 jun 2006, 15:31
av moggep
Om du tar av remskivan på vevaxeln, så ser du en markering på en av kuggarna till drevet för kamremmen. Den ska vara ungefär rakt ner när motorn står i ödp1. Om drar runt motorn tills markeringen pekar neråt, och kamdrevets markering pekar uppåt så bör du inte ha några problem att hitta hålet där du kan låsa vevaxeln. För att dra runt motorn utan remskivan kan du dra i bulten med en hylsa eller nåt emellan som distans.
Postat: tor 01 jun 2006, 18:44
av crossjakob
Tacksam för alla svar!
Men är det någon som vet hur markeringen på svänghjulet skall stå?? Så jag inte behöver ta av vevaxelremsskivan och så?
Den måste ju ha en motsvarnde markering som jag kan kolla efter![/img]