Högt CO-värde 245 -85 B230A *LÖST*
Postat: tor 12 apr 2012, 15:24
Hej Volvokamrater!
Jag var inne på besiktningen idag med min 245a från 1985 (B230A) och fick nedslag på för högt CO-värde 4,3 (3,5).
Satte mig genast och letade på forumet och hittade flera inlägg om att man kan justera CO-halten på en
skruv under förgasaren.
Gick ut för att testa detta men när jag försöker kika under förgasaren (Pierburg 175CD) hittar jag ingen sådan skruv.
Det som finns rakt under den är en rund liten sak som man kan snurra fritt på, och trycka in lite.
Har min justerskruv lossnat eller tittar jag på fel ställe?
Sen undrar jag om felet med CO-halten också gör att bilen är svårstartad och gärna vill köras med choken ute tills den blivit varm
alternativt att man måste köra på låga växlar tills bilen blivit varm? Bränsleförbrukningen har pendlat en hel del nu i vinter, allt från 1,4 liter/mil till 0,8 nu senast jag tankade.
***PROBLEMET LÖST****
Kanske skall vara duktig och ge feedback på mitt eget inlägg.
Hade bilen på verkstad för lite annat i februari så då bad jag dem fixa CO-värdet och det visade sig att det var ett membran i förgasaren som lossnat och därmed gick motorn väldigt fett.
Verkstaden bytte även ut oljan med för det var rätt mycket soppa i den, luktade fint kan jag säga.
Så bilen klarade besiktningen utan fusk denna gång
))))
Jag var inne på besiktningen idag med min 245a från 1985 (B230A) och fick nedslag på för högt CO-värde 4,3 (3,5).
Satte mig genast och letade på forumet och hittade flera inlägg om att man kan justera CO-halten på en
skruv under förgasaren.
Gick ut för att testa detta men när jag försöker kika under förgasaren (Pierburg 175CD) hittar jag ingen sådan skruv.
Det som finns rakt under den är en rund liten sak som man kan snurra fritt på, och trycka in lite.
Har min justerskruv lossnat eller tittar jag på fel ställe?
Sen undrar jag om felet med CO-halten också gör att bilen är svårstartad och gärna vill köras med choken ute tills den blivit varm
alternativt att man måste köra på låga växlar tills bilen blivit varm? Bränsleförbrukningen har pendlat en hel del nu i vinter, allt från 1,4 liter/mil till 0,8 nu senast jag tankade.
***PROBLEMET LÖST****
Kanske skall vara duktig och ge feedback på mitt eget inlägg.
Hade bilen på verkstad för lite annat i februari så då bad jag dem fixa CO-värdet och det visade sig att det var ett membran i förgasaren som lossnat och därmed gick motorn väldigt fett.
Verkstaden bytte även ut oljan med för det var rätt mycket soppa i den, luktade fint kan jag säga.
Så bilen klarade besiktningen utan fusk denna gång
