Hög HC-halt, men går som en dröm... Problemet löst!
Postat: mån 26 mar 2012, 20:13
Hej!
Var och besiktigade pärlan i torsdags och fick då en två:a på hög HC-halt. :shock: Har sedan dess letat på detta forum m.fl. platser efter idéer på vad som kan vara fel, och vad jag kan göra. Dock utan att hitta något avgörande...
Först lite fakta:
Bil: 245 -91
Motor B230F, med bara 95 oktan i tanken. Ca. 0,8-1,0l/mil beroende på säsong och körsträckor.
Mätarställning: 35.500mil
Bilprovningens uppmätta värden: (gräns inom parentes)
CO 0,4 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 752 (100) :-O)
Lambda 1,00 (0,96-1,04)
Bilen underhållen av Volvo till ca. 25.000 mil, därefter av mig enl. Volvos underhållsplan.
Värt att notera:
Topp planad och bl.a. nya ventiltätningar monterade vid ca. 25.500 mil (efter kylarras)
Lambdasond, luftmassemätare och främre rör bytt på Volvo vid ca. 26.000 mil (bara lmm som det var fel på ... Dyrt var det, men bra blev det!)
Tändstift bytta vid senaste servicen.
Tändkablar, rotor, fördelarlock bytta vid ca. 26.000 mil.
Impulsgivare bytt ifjol vid ca. 34.000 mil.
Luftfilter bytt vid drygt 30.000 mil.
Vevhusventilation bytt vid 31.500 mil.
Olja + filter bytta vid 34.500 mil.
Nu till vad som kan göras. Jag har som sagt var studerat denna sida, men när det har varit problem med HC-halten så verkar de flesta (alla?) också ha problem med dålig gång av något slag, men det har inte jag! Jag har läcksökt insugssidan med startgas utan att hitta något. Även avgassidan är läcksökt med hjälp av händer och hörsel. Inte heller här hittade jag något. Jag tvättade bilen inkl. motor två dagar före besiktningen, och efter det gick motorn mycket orent en stund. Efter ca. fem km så gick motorn inte alls på tomgång, men bra om man bara (!) höll uppe varvet. Efter ytterligare några km så var allt som vanligt igen, och har varit så sedan dess. Kan denna "kräftgång" ha ställt till något inför besiktningen tro? Jag har ca. två mil till besiktningen, och besiktningsmannen varvade motorn rejält under provningen (för att få upp värmen kan tänka?) Jag läste av felkoder i går och fick då på 2:an (bränslesystem) felkoden 2-3-2, vilket kan tydas som "Lambdareglering, mager eller fet, tomgång". Lambdalampan tändes dock inte. På uttag 6 var det intet (1-1-1). Jag raderade koderna sedan och när jag idag kollade var det bara 1-1-1, d.v.s. ok (kört ca. 20km). Jag var idag även under och skakade på katalysatorn, utan att höra något "skrammel" el. liknande.
Det jag har gjort sedan besiktningen är: byte av luftfilter (fanns hemma för det var ju snart dags). Bytt slangklämma på bensinslang på sugsidan på bensinpumpen under bilen. Den gamla var avrostad, och slangen satt löst samt att det läckte bensin där.
Frågan är ju vad man ska fortsätta med? ?:-/
Oljebyte? (1000 mil sedan sist)
Fördelarlock, rotor, tändkablar? (10.000 mil sedan sist)
Vevhusventilation? (4000 mil)
Tändstift? (1000 mil)
Katalysator (35.500 mil)
Det känns hårt om min trotjänare sedan 2000, och 10.000 mil "helt plötsligt" skulle ha gjort sitt. Visst är den gammal, men det var först i höstas som jag fick ta fram svetsen för första gången t.ex. Rostskyddet från Tuff-Kote Dinol var inte bortkastade pengar!
Med ödmjuka Volvohälsningar!
Dan.
Var och besiktigade pärlan i torsdags och fick då en två:a på hög HC-halt. :shock: Har sedan dess letat på detta forum m.fl. platser efter idéer på vad som kan vara fel, och vad jag kan göra. Dock utan att hitta något avgörande...
Först lite fakta:
Bil: 245 -91
Motor B230F, med bara 95 oktan i tanken. Ca. 0,8-1,0l/mil beroende på säsong och körsträckor.
Mätarställning: 35.500mil
Bilprovningens uppmätta värden: (gräns inom parentes)
CO 0,4 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 752 (100) :-O)
Lambda 1,00 (0,96-1,04)
Bilen underhållen av Volvo till ca. 25.000 mil, därefter av mig enl. Volvos underhållsplan.
Värt att notera:
Topp planad och bl.a. nya ventiltätningar monterade vid ca. 25.500 mil (efter kylarras)
Lambdasond, luftmassemätare och främre rör bytt på Volvo vid ca. 26.000 mil (bara lmm som det var fel på ... Dyrt var det, men bra blev det!)
Tändstift bytta vid senaste servicen.
Tändkablar, rotor, fördelarlock bytta vid ca. 26.000 mil.
Impulsgivare bytt ifjol vid ca. 34.000 mil.
Luftfilter bytt vid drygt 30.000 mil.
Vevhusventilation bytt vid 31.500 mil.
Olja + filter bytta vid 34.500 mil.
Nu till vad som kan göras. Jag har som sagt var studerat denna sida, men när det har varit problem med HC-halten så verkar de flesta (alla?) också ha problem med dålig gång av något slag, men det har inte jag! Jag har läcksökt insugssidan med startgas utan att hitta något. Även avgassidan är läcksökt med hjälp av händer och hörsel. Inte heller här hittade jag något. Jag tvättade bilen inkl. motor två dagar före besiktningen, och efter det gick motorn mycket orent en stund. Efter ca. fem km så gick motorn inte alls på tomgång, men bra om man bara (!) höll uppe varvet. Efter ytterligare några km så var allt som vanligt igen, och har varit så sedan dess. Kan denna "kräftgång" ha ställt till något inför besiktningen tro? Jag har ca. två mil till besiktningen, och besiktningsmannen varvade motorn rejält under provningen (för att få upp värmen kan tänka?) Jag läste av felkoder i går och fick då på 2:an (bränslesystem) felkoden 2-3-2, vilket kan tydas som "Lambdareglering, mager eller fet, tomgång". Lambdalampan tändes dock inte. På uttag 6 var det intet (1-1-1). Jag raderade koderna sedan och när jag idag kollade var det bara 1-1-1, d.v.s. ok (kört ca. 20km). Jag var idag även under och skakade på katalysatorn, utan att höra något "skrammel" el. liknande.
Det jag har gjort sedan besiktningen är: byte av luftfilter (fanns hemma för det var ju snart dags). Bytt slangklämma på bensinslang på sugsidan på bensinpumpen under bilen. Den gamla var avrostad, och slangen satt löst samt att det läckte bensin där.
Frågan är ju vad man ska fortsätta med? ?:-/
Oljebyte? (1000 mil sedan sist)
Fördelarlock, rotor, tändkablar? (10.000 mil sedan sist)
Vevhusventilation? (4000 mil)
Tändstift? (1000 mil)
Katalysator (35.500 mil)
Det känns hårt om min trotjänare sedan 2000, och 10.000 mil "helt plötsligt" skulle ha gjort sitt. Visst är den gammal, men det var först i höstas som jag fick ta fram svetsen för första gången t.ex. Rostskyddet från Tuff-Kote Dinol var inte bortkastade pengar!
Med ödmjuka Volvohälsningar!
Dan.