Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejpådig7777Volvo
#1255159
Knorr skrev: mån 02 apr 2012, 14:54 Jag hade också läckage i värmekranen blev när jag bytte kupe fläkt och skulle vara redig och spola rent den men vad får man för det jo läckage.jag tog mig till mekonomen å köpte nån gegga som man skulle hella i systemet såg nästan ut som gruskorn i nån gegga efter det så håller det tätt och har kört så i 2 år. kanske värt att pröva kostade runt 200-250 kr för en burk
Häll bara inte i kylarcement i kylsystemet på Volvo 240 (om det var det du gjorde). Gör man det så fastnar geggan i elementet och går aldrig att få bort igen. Då får man ingen riktig värme i bilen längre, varken mot rutan eller mot fötterna. Jag har själv erfarit det.
av Arne
#1255214
Knorr skrev: mån 02 apr 2012, 14:54 Jag hade också läckage i värmekranen blev när jag bytte kupe fläkt och skulle vara redig och spola rent den men vad får man för det jo läckage.jag tog mig till mekonomen å köpte nån gegga som man skulle hella i systemet såg nästan ut som gruskorn i nån gegga efter det så håller det tätt och har kört så i 2 år. kanske värt att pröva kostade runt 200-250 kr för en burk
Vill man nödvändigtvis använda nån gegga så går det lika bra med kanel, mycket billigare. Nackdelen är att effekten på värmepaketet kan försämras av att man tillsätter gegga.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1255241
Arne skrev:Vill man nödvändigtvis använda nån gegga så går det lika bra med kanel, mycket billigare. Nackdelen är att effekten på värmepaketet kan försämras av att man tillsätter gegga
Har använt finmalen vitpeppar, till kylaren både i min då nyrenoverade Volvo PV och i min Mazda B1800 Pick Up med gott resultat. Det höll i alla fall dom åren jag körde (Mazda gick till skroten efter mig). En kompis fick reda på detta när kylaren på hans traktor började läcka mitt i skördetiden. Han hittade dock ingen vitpeppar så han tog kanel i stället. Ingen direkt höjdare. .....kylaren blev tät, men traktorn luktade nybakade bullar så fort den blev varm :-) :-D

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]