Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fiolarthur
#631416
Upptäckte igår att det läcker från värmekranen på min 240 och tänkte höra ifall någon vet
ifall det finns att köpa ny på Volvo eller är det en värmekran/värmeventil från 740 man får då?
Eller är det bättre att köpa en till 240 på skroten?

Och är det något man ska tänka på när man byter den?
Användarvisningsbild
av Hygglo
#631424
På fråga 1 svarar jag vet ej.
På fråga 2 vad man ska tänka på. Svarar jag tänk på något possitivt!
För det är faan inte kul o krypa in under panelen och byta kran"#¤%. Speciellt inte om man är 1,90 x 125kg samt ryggont.. Jag lovar...
När och OM du byter. fota gärna och lägg upp lite förklarande bilder.. Lycka till....
Användarvisningsbild
av Fiolarthur
#631539
OK!

Då ska jag tänka på något positivt, och tur att jag är lite kortare än dig då ;)
Har ju haft ut hela värmepaketet en gång och bytt kupéfläkten, och det borde väl
inte vara jobbigare än det tänker jag..
Får ringa Volvo imorn och kolla.
av Rådlös
#631545
Tidigare fanns värmekranen på Skruvat, reklamen på den här sidan. Priset var det löjligt låga 300 kr för en komplett enhet. Men jag kan inte åtefinna den nu. Men fråga dom ändå.
Användarvisningsbild
av Fiolarthur
#632689
Det blev så att jag köpte en värmekran i bra skick på skroten för 200kr, bytte ut den mot den gamla, men den läckte tyvärr också litegrand, inte lika mycket som den förra dock. Men han på skroten sa att jag skulle låta den sitta ett tag, ge den en chans så att säga. Kan det vara så att den behöver köras ett tag innan den funkar ordentligt?
Sen är det bara när jag har på kall-luft som den läcker lite, inte när jag kör med värmen på.. Hmm..
Användarvisningsbild
av Hygglo
#632696
Blir väll tätt när det blir varmt så att matrealet sväller lite.. Lite grundvärme i värmepaketet och +30 utomhus i sommar :) Då lär du inte frysa ialla fall.. :roll:
av Knorr
#633664
Jag hade också läckage i värmekranen blev när jag bytte kupe fläkt och skulle vara redig och spola rent den men vad får man för det jo läckage.jag tog mig till mekonomen å köpte nån gegga som man skulle hella i systemet såg nästan ut som gruskorn i nån gegga efter det så håller det tätt och har kört så i 2 år. kanske värt att pröva kostade runt 200-250 kr för en burk
av hejpådig7777Volvo
#1255151
Hej! Värmekran vet jag inte om det går att köpa på Volvo, men Skruvat i Stockholm har. Ska också finnas på Mekonomen. Köper man på skroten vilket jag har gjort förut är det stor risk att den läcker både utvändigt och invändigt. Se bara till att inte sätta kranen upp och ned. Vajern som sitter på det vita reglaget ska sitta vänt nedåt. En hel värmekran kan man testa genom att blåsa i den. Är den stängd, så går inte luften igenom. De här plastkranarna håller inte lika länge som de som satt på 240 från början. För att få kranen att hålla länge, så har jag den helt stängd hela sommaren. När hösten kommer och jag inte står ut med kylan längre, så drar jag på max värme på reglaget. Sedan rör jag inte reglaget på hela vintern.
av hejpådig7777Volvo
#1255156
När man byter värmekranen på 240, så kan slangarna mot elementet sitta väldigt hårt om de inte bytts på länge. Använd mejsel och försök kränga av slangen. Försöker man vrida av slangen med en polygrip eller liknande, så kommer kopparröret från elementet att förstöras eftersom kopparen är mjuk. Fortsätt bänd med mejsel tills det lossnar. Naturligtvis, så måste man släppa ut all kylarvätska först innan man börjar med värmekranen. Jag lossar alltid pluggen som sitter på högra sidan av motorblocket. Akta bara ögonen när kylarvätskan rinner ut. Jag ställer två stycken tiolitershinkar under bilen, så att jag kan hälla i kylarvätskan igen när allt är klart.
av hejpådig7777Volvo
#1255157
Rådlös skrev: sön 25 mar 2012, 20:11 Tidigare fanns värmekranen på Skruvat, reklamen på den här sidan. Priset var det löjligt låga 300 kr för en komplett enhet. Men jag kan inte åtefinna den nu. Men fråga dom ändå.
Jag har nyligen köpt värmekran till Volvo 240 från skruvat. Jag sökte på värmekran. Då kom bilden upp.
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]