Sida 1 av 1

240 DL -87, tjurig tomgång...

Postat: lör 24 mar 2012, 21:57
av Freddan240
Hej!

Fick för en liten tid sedan reda på att min morfar gått bort, och när vi sedan började rota igenom hans kvarlevor hittade vi ett gammalt garage ingen kände till med... jepp en riktigt fin gammal 240 DL -87 med B230K motor. Bara 4300 mil så självklart behöll jag den, första bilen för övrigt så stormnöjd :D
Fått läsa på lite, snacka med farsan som kört 240 hela livet osv., så efter en blank besiktning (gubben bara skrattade, buskörde lite och skickade iväg oss) har jag nu gjort följade:
Bytt kamrem, fläktrem, hela det där paketet...
Bytt bränslefilter.
Blåst rent förgasare.
Sköljt igenom kylningen.
Tömt bromssystemet och fyllt på igen.
Bytt vindrutetorkarna på lamporna, dom fungerade ju så det var mest roligt :)

Nu till det tråkiga, den är lite väl orolig på tomgången och har svårt att starta om den fått stå en vecka eller mer. Man får sitta med tändningen och choken i värsta fall uppåt en minut innan det drar igång. Sen går den oftast bra, men ibland vid rödljus märker man att den håller på och hostar så ut med choken igen så håller den sig. Det eller gaspådrag är det enda jag hittat som håller igång den.
Precis när jag fick den hade den också en egenhet att om man bara stämplade till på gasen (Hårt!) så började den hosta som fan och tände helt fel, allting bara skakade. Gav man den mjuk gas hände det aldrig, men hård gas nästan alltid. Lämnade in den hos en kille som började gå igenom och fastnade vid en liten givare som sitter vid vänster hjulhus - den ska tydligen ändra om tändningen lite så man får lite extra skjuts men när han kopplade ur den så fungerade allt som det skulle. Köpte en ny, kopplade in så blev det frid och fröjd, ett tag men nu har det börjat igen. Bara ibland, men ändå...!
Så jag började följa den slangen som den här givaren sitter till (går till förgasaren) och hittade en T-koppling på den som inte sitter nånstans. Om jag håller för den där lösa kopplingen verkar allt bra, och den suger lite i den hela tiden om man håller för så det blir vakum. Kan detta vara källan till att den beter sig så konstigt? Och vart ska jag koppla in den här lilla saken, eller finns det delar över som jag bara kan tejpa igen...?

Ska försöka lägga upp bilder som visar vad jag menar:

Bild
Givaren (avlång liten svart sak)

Bild
Motorn

Bild
Vart ska denna sitta?

MVH,
Fredrik

Re: 240 DL -87, tjurig tomgång...

Postat: sön 25 mar 2012, 16:03
av osla
har för mig att det brukar sitta en liknande slang som går till fördelaren. är som en klocka på den, iaf på A motorerna.

men sen vill vi ha bilder på hela bilen med då det verkar vara en riktig pärla :D

Re: 240 DL -87, tjurig tomgång...

Postat: sön 25 mar 2012, 23:05
av volvoyamha
sista års modellen är 1992 för sedan tror jag, och 93 för kombi! :)

Åter till tråden,
Så du har just fått grisen i säcken.. Den där motorn är en ut av Volvos sämsta skapelser.. :roll:
En verkstad vägrar kolla och repa dom!
Men som han tidigare åvan sa, tror den där slangen skall sitta på fördelaren!

Re: 240 DL -87, tjurig tomgång...

Postat: mån 26 mar 2012, 11:32
av Freddan240
En -87 ska det såklart vara!
Men tack, ska se om jag hittar nånstans att klämma fast den. Har för mig den satt in under där men hittar fan ingenting som den passar på...

Och jag har fått höra det från en del att det är en skitmotor haha :-D När den börjar krångla får jag se hur jag gör, men än så länge förutom tomgången så går den hur bra som helst, omkörningar är riktigt roliga för det händer faktiskt något när jag stampar till :) Sen är den i så fint skick i övrigt så jag vill behålla den, rost hittade dom inget förutom en liten enkrona på ljuddämparen, och någon har varit emot ena sidospegeln. Aldrig vinterkörd och underredsbehandlad så den har ju mycket kvar att ge, motorn (även om den är skit) ser ny ut. När jag tog fram domkraften för att byta till vinterdäck för att flytta den fick jag bryta plasten som den kom i, såna små detaljer som gör det kul ;-)

Re: 240 DL -87, tjurig tomgång...

Postat: mån 26 mar 2012, 16:36
av osla
är ju inte motorn i sig som är skit, utan förgasaren som är skit. byt insugsrör och gasare till en strombergare istället så har du en motor som är lika bra som dom andra röblockarna så länge du inte kör av kammremmen, för i den motorn blir det lite rassel om den går

Re: 240 DL -87, tjurig tomgång...

Postat: mån 26 mar 2012, 20:50
av Freddan240
Ventilsallad har jag läst en del om, men hoppas jag klarar mig. Körde ju runt lite på 25 år gammal kamrem tills jag fick den bytt, ta i trä. Ska försöka knäppa några bilder i veckan på gamla vinröda :)

Hittar ingenstans att få fast den där lilla vakuum-slangen, får väl ta och åka tillbaka till verkstan så får han visa mig fast det känns lite fånigt för en så enkel sak.