Sida 1 av 2

B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: tis 13 mar 2012, 16:29
av chess
Har en riktig pärla.
Volvo 244 GL 1977 med en Sk. K-Jetronic.
Hon dog när jag accelererade vid 4.000 varv.
I samband med shiftet mellan 4.an och överväxeln så frikopplade jag.
Det som händer är att bensin tillförseln lägger av på bilen.
Säkringarna var hela men pumpen går inte.
Har den ett relä? Var sitter då det på bilen?
Behöver jag gå under bilen tro? Volvo 740 har ju två pumpar så jag tänker att kanske denna också har det.
Tacksam om någon vet hur jag ska få igång den gamla pärlan igen!
Mvh

Re: B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: tis 13 mar 2012, 17:47
av Amarace
Du har två relän som sitter unde rinstrumentpanelen på förarsidan. Tidig 77 så har du en pump på sidan av tanken, senare 77 så har du en förpump i tanken och en huvudpump under bilen.

PÅ luftmängdmätaren under insuget sitter det en elkontakt som känner av luftskivans läge, dra loss den kontakten när du har tändningen på, då ska pumparna gå, om dom inte går får du felsöka vidare på relän o.s.v.

B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: tis 13 mar 2012, 17:51
av Tisa75
Det låter som bränslepumps relät har gett upp. Det sitter på passagerar sidan under instrumentbrädan. Nu minns jag dock inte om det var ett
Vitt eller grönt relä på din årsmodell, det är mycket vanligt att kretskortets lödningar spricker. Det går att löda om men de finns att köpa nya på bl.a. Biltema för en billig peng.

Re: B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: tis 13 mar 2012, 18:28
av Amarace
Tisa75 skrev:Det låter som bränslepumps relät har gett upp. Det sitter på passagerar sidan under instrumentbrädan. Nu minns jag dock inte om det var ett
Vitt eller grönt relä på din årsmodell, det är mycket vanligt att kretskortets lödningar spricker. Det går att löda om men de finns att köpa nya på bl.a. Biltema för en billig peng.

Som jag skrev sitter det två relän på förarsidan (om det inte är ombyggt), på passagerarsidan sitter det endast 10 år nyare på dom med LH-jet insprutning, K-jet har alltid på förarsidan. Vitt relä är för LH, på gamla med Kjet är det metallhölje, sen svart (runt 80), 81 o nyare är det grönt alternativt rött.

Re: B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: ons 14 mar 2012, 08:18
av chess
Tack för fina tips! Ska kolla det idag mvh

Re: B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: ons 14 mar 2012, 12:46
av chess
Jag hittade ett relä under panelen på vänstersidan. Den var i metall.
Jag plockade av den och blåste lite och satte tillbaka den.
Problemet vart oförändrat. Sen upptäcker jag en sak!
När tändningen var påslagen så satte jag på strålkastarna med lys reglaget.
Då hör jag en högljudd bränslepump gå igång.
Jag provar sedan att starta bilen och den startar utan problem.
Efter att ha fått gå varm så slår jag av belysningen. Då dör motorn igen. Jag gör om samma procedur igen ett par gånger och den uppträder likadant varje gång.
Skumt va?
Varför gör hon på detta viset?
Och ska bensinpumpen väsnas så mycket som den gör?

Tacksam om någon vet

Re: B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: tor 15 mar 2012, 12:11
av chess
Måste vara ett jordfel. Frågan är var. Bensin pumpen går bara när lysena är påslagna.
Tändningen är avslagen men ändå startar pumpen när man vrider på lyset
Vad tror ni? Mvh

Re: B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: tor 15 mar 2012, 13:53
av gnestakalle
Har du nyligen köpt bilen? Vad jag funderar på är om då den förra ägaren gjort en fulkoppling.

Mvh GK

Re: B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: tor 15 mar 2012, 16:34
av chess
Ja i förra veckan men då var den helt som vanligt.

Re: B21 K-Jetronic 1977 dog för mig

Postat: tis 20 mar 2012, 14:19
av gnestakalle
Om du inte redan har en så skaffa en Haynes rephandbok och gå sedan igenom det elekriska med hjälp av den och en multimeter, jag misstänker att den förra ägaren gjort en fulkoppling för att "fixa" ett fel han inte klarade av på korrekt sätt.

Mvh GK