Sida 1 av 2

Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: lör 10 mar 2012, 15:51
av Jesper264
Hej!

Finns det något enkelt sätt att sänka co/oh värdet på en prv 6:a?

En stilla undran
Jesper

Re: Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: lör 10 mar 2012, 17:06
av White
Kan vara allt från slitna kolvringar/cylinderlopp till igensatt vevhusventilation.
Börja med ett kompprov eller ännu hellre ett leakdown test.

Re: Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: lör 10 mar 2012, 18:12
av volvobaggen
Hei, fyll e85 eller k-sprit. Då går CO til bunns. Fylte 5 liter e85 og byttet nål i en zenith-stromberg forgasser på en b21a og CO gikk fra 8 til 0,17 :D

http://www.youtube.com/watch?v=Al0JOgpeK-k

Re: Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: lör 10 mar 2012, 19:04
av White
Jag ser nu att jag i all hast läste fel i ditt inlägg... Tyckte du skrev Hc!

Re: Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: lör 10 mar 2012, 19:32
av Jesper264
volvobaggen skrev:Hei, fyll e85 eller k-sprit. Då går CO til bunns. Fylte 5 liter e85 og byttet nål i en zenith-stromberg forgasser på en b21a og CO gikk fra 8 til 0,17 :D

http://www.youtube.com/watch?v=Al0JOgpeK-k
Hej!

Tack för svar!

Alltså ska 5 av 60 liter vara E85. Har jag förstått rätt? Vilket är bäst, K-sprit eller E85?

Hälsningar
Jesper

Re: Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: lör 10 mar 2012, 20:08
av Amarace
Ksprit har väl en kostnad på runt 40-60kr/liter, E85 runt 10kr, så redan där bör du kunna ana vad du ska använda :) K-sprit är absolut inte nåt bättre än E-85 på det viset, så kör med E85.

Men är det inte bättre att justera CO? Ställs ju med en längre 3mm insexnyckel på luftmängdmätaren (mellan luft delen och bränsledelen finns ett hål där du sticker ner nyckeln), vrid moturs för att ge mindre, höger för att ge mer.

Re: Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: lör 10 mar 2012, 21:38
av volvobaggen
Hoppas du forstår norska :D

E85 inneholder 85% etanol och 15% bensin. Har du tilgang til e85 pumpe tanker du der, mest prisvärt.
Karburatorsprit inneholder nesten bare etanol, och är dyrt.

Etanol "oksygenerer" bensinen, den brenner mer fullstendig ved lavere temperatur og gir mer eksosvolym. Eksosvolymet vil inneholde masse vattenånga, och jag tror fraksjonen CO, HC, och partikkelutsläpp pr/volymenhet vil bli mindre.

Jag hadde kjørt tanken nesten tom, og tankat omkring 40% e85. Jag tror besiktningen kommer gå mycket bra :D

Husk at etanol kan løse opp gamle avleiringer och skit i tanken, så det kan være smart å bytte drivstoffilter.

Re: Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: lör 10 mar 2012, 21:52
av Frrla
ja brukar också rekkomendera e85 om man ska besikta men ser helst att man kollar upp felet innan nått allvarligt händer.

en polare tankade e85 2 år i rad på besiktningen sen rök varenda packbox och toppen så motorn havererade. ja vet inte vad som va främsta orsaken till haveriet..

en annan polare har nu stora problem med sin 142a. en ventil krökte sig så den är bytt. men grundproblemet kvarstår och motorn går inte riktigt bra.

Re: Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: lör 10 mar 2012, 23:24
av Volvo264GLE
Ta en titt här, scrolla ned en bit så får du se en bild. Den visar var du ska skruva om du vill det ;)
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 64#p549360

För att sänka halten så kan man väl också byta olja, oljefilter, tanka sprit och rycka luftfiltret :lol:.

Re: Sänka oh co värdet på 264 -78

Postat: sön 11 mar 2012, 00:09
av Jesper264
Volvo264GLE skrev:Ta en titt här, scrolla ned en bit så får du se en bild. Den visar var du ska skruva om du vill det ;)
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 64#p549360

För att sänka halten så kan man väl också byta olja, oljefilter, tanka sprit och rycka luftfiltret :lol:.
Hej igen och tack för länken med bild och allt!

Om jag vill sänka CO-halten ska jag alltså vrida den motsols, eller var det tvärtom?

Tack för hjälpen!
Jesper