Sida 1 av 3

Flimmrande ljus. Bedöm mina släpringar! [Bilder]

Postat: tor 25 maj 2006, 20:21
av krang
Har en hel del blinkande i belsyningen på bilen. 440 -94 B20F med Paris Rohne (valeo) generator. Det flimmrar mest på tomgång men kanv arier lite. Framträde mest när inget annat används. Med backen i och bromsljus på samt stereo och full kupéfläkt slutar det. Jordpolen på batteriet spänndes men hjälpte inte. Kablarna på Generatorn är visserligen tunna men har god kontakt.

Är det kanske dags för nytt kol och laddnings regulator?.

Postat: fre 26 maj 2006, 09:19
av vetten
Börja med att kolla alla jordpunkter du kan hitta på bilen, du kan ju också lyfta ur kolhållaren (laddningsregulatorn) brukar vara ganska lätt bara man är lite försiktig då kan du ju se om kolen är dåliga, du kan ju också om du har möjlighet mäta hur mycket generatorn laddar, den ska ge lika mycket ström på båda utgångarna c:a 14-15V om inte så har du ett laddfel :cry:

vetten

Postat: fre 26 maj 2006, 19:52
av krang
Jag ska mät på det sen. Men är det inte lite klurigt att mäta ström från gengeratorn. Tror inte min multimeter klarar dom strömmarna genom sig 8) .

Postat: ons 07 jun 2006, 09:34
av boostofta
du ska mäta spänningen, inte ström

ca 14-14,4 v är normalt.
paris Rohne generatorerna är mest kännda för att skapa sysselsättning. Inte för sin driftssäkerhet :)

Postat: ons 07 jun 2006, 19:02
av krang
Hehe. Tack för svar. Sisst jag kolla så låg det nog allt lite lägre men stabiliserades om man varvar lite mer. Vilket oxå indikerades genom att lamporna slutar blinka. Men tillbaka på tomgång så blinkar det igen :D.

Kan det vara kol och laddreg. som är på G eller har jag fått det om bakfoten?

Tack för svar.

Postat: ons 07 jun 2006, 19:15
av boostofta
troligtvis, men släpringarna kan vara rätt hårt slitna oxå

Postat: ons 07 jun 2006, 21:03
av krang
Okej. är dett nått för en elektroingenjör att fixa själv eller är det att överväga en utbytes generator. Svårt attt få tag i reservdel till den kanske.

Postat: tor 08 jun 2006, 07:30
av boostofta
Släpringarna kan vara lite jäkliga om man inte har bra verktyg, plocka av laddregulatorn så ser du hur de ser ut och kan avgöra hur du ska fortsätta utifrån det

Postat: tor 08 jun 2006, 12:29
av krang
boostofta skrev:Släpringarna kan vara lite jäkliga om man inte har bra verktyg, plocka av laddregulatorn så ser du hur de ser ut och kan avgöra hur du ska fortsätta utifrån det
Okej. Tack för hjälpen. Ska undersöka saken när jag skaffat mig lite mer verktyg =D.

Fortsättning Följer...

Postat: ons 12 jul 2006, 18:24
av krang
Jag har styrt lite med elen i bilen idag. Jag har kollat att alla kablarna från generatorn och batteri är hela fräscha och kontakterar bra. Har analyserat jordmattan från batteriet samt satt kopparpaste överallt där jag varit :D. Problemet kvarstår och därför har jag några fler frågor.

Nu har jag mätt från generatorn och den ger 13,7-13,8. Bestämt lägre än vad ni anger ovan. Regulatorn är dock märkt med 14,4V. Är detta alvarligt? Batteriet blir i alla fall laddat.

Jag har analyserat regulatorn dagen i ära och har två bilder.

Bild
Kolat är ca: 15mm vilket bör vara okej.

Bild
Släpringarna enligt ovan har spår som är omkring 1-1,5 mm djupa. Är detta dåligt?

Jag har inte gett mig ann att kontrollera dioderna än. Hur yttrar det sig om någon diod är trasig?